منو
یکشنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
اخبار دانشگاهی, اخبار ویژه, پژوهش و فناوری, علمی و آموزشی /  رقابت نابرابری میان اساتید زن و مرد وجود دارد

اعظم انصاری: تنها ۳۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند/ حسن طغرانگار: تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی هستند!

اعظم انصاری: تنها ۳۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند/ حسن طغرانگار: تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی هستند!
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان زنجان گفت: بنا به گفته استاندار زنجان تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی هستند، که این موضوع باید به عنوان یک مسئله اجتماعی تعریف شود تا دانشگاه‌ها به سوی انجام پژوهش‌های کاربردی ترغیب شده و حرکت کنند.
۱۴ دی ۱۳۹۷ , ساعت ۱۷:۲۹
/
/
107 بازدید
/
/

دانانیوز: عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد گفت: طی آماری که در وزارتخانه وجود دارد تعداد اعضای هیئت علمی زن در کشور در حدود ۳۰ درصد است و به نسبت فارغ التحصیلان مقطع دکتری خیلی کم است.

به گزارش ایسنا، دکتر اعظم انصاری در جلسه نقد و بررسی کتاب «زنان در آموزش عالی؛ تغییر توانمندساز» که در معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: با وجود اینکه نزدیک به ۶۰ درصد دانشجویان دختر هستند اما در قسمت اعضای علمی این اتفاق صورت نگرفته و این امر مخصوص دانشگاه فردوسی نیست و آماری که وزارت خانه ارائه می‌کند نشان می‌دهد چنین وضعیتی در کل کشور حاکم است.

وی تشریح کرد: در جامعه مردان گفته می‌شود که رشته‌هایی مانند مهندسی برق، حقوق و … قلمرو مردانه است و زنان نباید در این حوزه ورود پیدا کنند و لذا مقاومت در چنین رشته‌هایی بسیار بیشتر است.

انصاری افزود: در کتاب «زنان در آموزش عالی؛ تغییر توانمندساز» آمده که یکی از راهکارها برای شکست ساختار موجود این است که تعداد زنان در جامعه دانشگاهی افزایش پیدا کند و در ادامه عنوان می‌کند، بعضی رویکردهای فمنیستی در سال ۱۹۷۰ این است که حداقل ۳۰ درصد از آن جامعه‌ای که می‌خواهد رویکردهای مردانه را بشکند و برابری جنسیتی ایجاد کند، باید زن باشد و حتی اروپائیان هم به این موضوع اهمیت می‌دهند و معتقد هستند.

مشاور رییس دانشگاه فردوسی در امور بانوان و جوانان گفت: در برنامه ششم توسعه آمده که تا پایان قانون برنامه ششم ۳۰ درصد مدیریت در دستگاه‌های دولتی باید از آن زنان باشد اما نکته قابل توجه این است که باید این ظرفیت زنانه وجود داشته باشد تا بتوان گفت که باید ۳۰ درصد زن باشند.

وی با اعلام اینکه در دانشگاه فردوسی تنها ۱۲۷ عضو هیئت علمی زن وجود دارد که این تعداد ۱۶ درصد اعضای هیئت علمی را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: در دانشگاهی که ۱۶ درصد اعضای هیئت علمی زن هستند چگونه ممکن است بدون ورود بیشتر اعضای علمی زن، ۳۰ درصد زن باشند و اصلا این ظرفیت وجود ندارد و یکی از نقدهایی که به دولت دارم این است که اگر قصد دارند این تئوری‌ها را اجرا کنند راه این نیست که عنوان کنند ۳۰ درصد مدیران زن شوند بلکه راه آن این است که عنوان شود حداقل ۳۰ درصد از بافت جامعه باید زن باشند که بعد بتوانیم ۳۰ درصد را مدیر انتخاب کنیم.

انصاری اذعان کرد: کتاب «زنان در آموزش عالی؛ تغییر توانمندساز» پژوهشکده مطالعات فرهنگی – اجتماعی ترجمه کردند و باید گفت که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و پژوهشکده هم خود را به عنوان بازوی فکری علوم معرفی کرده و در این راستا کتاب‌هایی را ترجمه کرده است.

مشاور ریاست دانشگاه فردوسی در امور بانوان و جوانان تصریح کرد: در واقع کتاب «زنان در آموزش عالی؛ تغییر توانمندساز» تشکیل شده از چندین بخش که هر بخشی را یک زن پژوهشگر، محقق و معلم که در راستا آموزش عالی فعالیت داشته و تجربیاتی را به دست آورده، نگاشته است.

وی افزود: در این کتاب از مناظر مختلفی مورد توجه قرار گرفته و افراد به عنوان استاد و یا پژوهشگری که تازه وارد گروهی شده تجربیات خود را بیان کرده و تجربیاتی از این قبیل در کتاب اشاره شده که بیشتر محور مطالعات هم جامعه آمریکا و مطالعاتی در زمینه سوئد وجود دارد که زنان در آن جامعه بسیار تحصیل کرده هستند و در رده مشاغل بالا به اصطلاح عوام راه پیدا کردند، مباحثی عنوان شده است.

وی بیان کرد: نکته جالبی که در این کتاب وجود دارد این است که هر زمان زن دانشگاهی (منظور فردی که عضو هیئت علمی دانشگاه است و در کسوت آموزش قرار دارد) صفحه به صفحه  کتاب را می‌خواند با خود می‌گوید که دقیقا این عمل و حرکت را تجربه کردم و نکته جذاب آن این است که با توجه به اینکه این کتاب تجربه آمریکا و کشور سوئد است تصور می‌کنیم که کاملا مشکلات، دغدغه‌هایی که دارند با ما متفاوت است اما خیلی شبیه به آن چیزی بود که بنده به عنوان زن دانشگاهی و دیگر همکاران در دانشگاه مشهد تجربه کردیم.

انصاری عنوان کرد: در بخش ۹ کتاب، نمای آماری از وضعیت گذشته و حال زنان در دانشگاه‌های آمریکا را نشان می‌دهد که زنان در گذشته وضعیت مناسبی نداشتند و زیر ۲۰ درصد جمعیت آن‌ها از دانشجویی تا هیئت علمی بود، اما در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشتند. نکته قابل توجه این است که گفته می‌شود «اگرچه در آمار اتفاق افتاده که پیشرفت داشتیم اما در جایگاه تغییر چندانی صورت نگرفته است» بدین منظور که تحصیلات افزایش پیدا کرده اما جایگاه‌ها زیاد دست نخورده است.

وی اضافه کرد: اگر در این دانشگاه هم توجه کنید اولا نسبت زنان دانشیار و استاد تمام نسبت به آقایان  تفاوت بسیار فاحشی دارد؛ بدین معنا که بیشتر زنان در طبقه پایین به لحاظ رتبه‌بندی علمی اساتید هستند و مشخص است که در هرم قدرت دانشگاه، دانشیاران و استاد تمام‌ها هستند که تصمیم‌ گیرنده‌های نهایی هستند و خیلی تاثیرگذاری بر روی نحوه اداره دانشگاه دارند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر کتاب در بخش مدیریتی است که در بخش مدیریتی دانشگاه هم چون بحث استاد تمام، دانشیاری و عوامل دیگر مطرح است و مشاهده می‌کنید که در عوامل فرهنگی اجتماعی درصد بانوان نسبت به آقایان بسیار پایین است و تفاوت زیادی وجود دارد و آمریکا هم در چنین وضعیتی قرار دارد.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: به نظر بنده نمی‌توانیم علوم مختلف را رتبه‌بندی کنیم و بگوییم که علم پزشکی از دیگر علوم و یا برعکس بیشتر است و می‌دانیم که بین عموم مردم و حتی میان دانشجویان، رشته‌های دانشگاهی یک سطحی دارند، به عنوان مثال سطح مهندسی برق از رشته مهندسی کشاورزی بالاتر است و یا سطح حقوق از رشته کتابداری بالاتر است اما واقعا این‌گونه نیست و در کتاب گفته می‌شود که «در آمریکا و اروپا به این صورت است و زنانی که به مراتب مدیریت رسیدند در رشته‌هایی هستند که به اصطلاح در سطح پایین‌تری قرار دارند» و مشاهده می‌کنیم که در دانشگاه‌های ایران هم این‌گونه است.

وی اظهار کرد: مطلب دیگری که در کتاب «زنان در آموزش عالی؛ تغییر توانمندساز» وجود دارد، نویسنده به این نکته تاکید دارد که صرف تغییر در آمار، کاری را از پیش نخواهد برد و یا اینکه تعداد را هم افزایش دهید راهگشا نخواهد بود مگر اینکه تغییر در ساختار و نهاد اتفاق بیافتد و واقعیت این است و تاکیدی که دارند می‌گویند بازنگری در دروس شود و بعضی دروس برنامه‌ریزی‌ها و متن آن‌ها مردانه است به عنوان مثال، در آمریکا برای رشته‌های ورزشی سرفصل‌ها و محتوای درسی همه در راستای ساختار بیولوژیکی مرد نوشته شده و توجهی به زن نشده است.

وی بیان کرد: در رشته‌های علوم انسانی، یکی از نکاتی که مغفول ماند این بود که در محتوای دروس توجه به زنان اهمیت پیدا نکرد و طی بازنگری که در رشته حقوق انجام شد، هیچ درسی با عنوان حقوق زن نداریم و تنها یک درس حقوق خانواده وجود دارد که در آن تعهدات و تکالیف زن به عنوان فقط همسر نسبت به مرد عنوان می‌کنند اما برای شخص زن بدون اینکه آن نقش محوری باشد هیچ پیش بینی نشده است.

 رقابت نابرابری میان اساتید زن و مرد وجود دارد

انصاری خاطر نشان کرد: موضوعی که در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا وجود دارد کما اینکه در ایران هم دیده می‌شود، رقابت جدی اعضای علمی زن و مرد بر سر منابع پژوهشی و امتیازات و ترفیعاتی است که گرفته می‌شود، از نظر بنده این رقابت نابرابر است و در کتاب آمده است که «زنان در کنفرانس‌ها باید خیلی گوشه‌گیر باشند و صحبت نکنند و این مرتب اعتماد به نفس زن را کم می‌کند» و در جامعه دانشگاهی ما این گونه است و زن نمی‌تواند پیشرفتی که مرد داشته را داشته باشد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر جنگ بر سر طرح‌های پژوهشی است، دانشگاه‌ها به این سمت رفتند که امتیازات اعضای هیئت علمی بر مبنای آن اعتبارات پژوهشی است که در خارج از دانشگاه انجام می‌شود و در این‌جا هم رقابت نابرابری بین زنان و مردان وجود دارد که نهادهای بیرون از دانشگاه که برای طرح‌های پژوهشی قصد دارند ایده‌ای را مطرح کنند، عادت دارند با مردها صحبت کنند و مانع دوم زن این است که خیلی از روابطی که برقرار و بعد منتهی به گرفتن طرح‌های پژوهشی می‌شود، مردان می‌توانند اما زنان نمی‌توانند داشته باشند و در کتاب می‌گوید که «زنان آمریکا هم با این چالش روبرو هستند».

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: پیشنهاداتی که در کتاب «زنان در آموزش عالی؛ تغییر توانمندساز» آمده این است که سکنی گزینی کنید بدین معنا که در دانشگاه جمع‌هایی را تشکیل دهید که زنان با یکدیگر تجربیات خود را تبادل کنند تا به تدریج قدرتمند شوید. نقدی که بر کتاب دارم این است که خیلی با خانم‌ها کار کردن راه به جایی نمی‌برد و به نظرم باید همکاران مردی را که این ساختار را قبول ندارند جذب کنیم و راه موفقیت زن‌ها در شکستن این ساختار، پیدا کردن همکاران مردی است که با این ساختار موافق هستند و در دانشگاه فردوسی هم جمع زنان در کنار یکدیگر خوب است اما به شرطی که مردان را هم از مشارکت در این نشست‌ها کنار نزنند.
===================
حسن طغرانگار: تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی هستند

به گزارش ایسنا، حسن طغرانگار در دیدار دانشجویان و رؤسای دانشگاه‌های زنجان با استاندار زنجان، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در کشور آلمان بیش از ۵۰ درصد دانشجویان در جهت کسب مهارت آموزش می‌بییند، که این موضوع، نقطه مثبتی برای برترین قطب اقتصاد جهان شده‌است.

طغرانگار افزود: در ایران این میزان ۱۸ درصد است که قرار است در پایان برنامه ششم توسعه به ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی اصلی آموزش‌های مهارتی و مکمل آموزش عالی نظری است، که این دو موضوع باید با هم حرکت کنند تا به موفقیت دست یابیم که تحقق آن کار سختی است.

طغرانگار خاطرنشان کرد:  ۱۸ مرکز علمی کاربردی در استان زنحان فعالیت می‌کنند که نیمی از این مراکز در یکی دو ماه آینده تعطیل خواهد شد که اگر ظرفیت مراکز باقی‌مانده تکمیل شود این خلاء جبران خواهد شد.

دکتر بابک کریمی رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز در سخنانی اظهار کرد: بسیاری از کشورهای سرآمد در علم بیش از ۲ درصد درآمد ناخالص ملی‌شان را صرف پژوهش می‌کنند که سهم ایران در این زمینه بسیار ناچیز است.لذا ضرورت دارد به بودجه آموزش عالی کشور توجه کنیم.

بابک کریمی افزود: اگر خواهان این هستیم که در آینده سیستم عالی کشور موفق‌تر از امروز ظاهر شود و نقش سازنده در دانش فنی داشته باشد ، باید به افزایش بودجه‌های این بخش توجه کنیم.

وی با بیان اینکه جهت گسترش و ایجاد بستر علمی در زنجان باید بودجه‌های اختصاصی به دانش و فرهیختگان با افزایش همراه باشد،خاطرنشان کرد: تمام کسانی‌که دلسوز مسئله آموزش، جوانان و پیشرفت کشور هستند باید به این مسائل توجه کنند؛ اگر بودجه آموزش عالی کشور ۳ الی ۴ برابر افزایش یابد شاهد رکود در حوزه آموزش نخواهیم بود.

همچنین در این جلسه علی محمدی رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان اظهار کرد: موضوع توسعه در دنیا به معنای تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، در واقع هرآنچه که منجربه حل مشکل افراد جامعه شود اگر سیستمی نباشد آن جامعه را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی افزود: ما باید بپذیریم که برای توسعه، سیستمی ایجاد کنیم که همه ما در آن اجماع داشته باشیم، متاسفانه در جامعه ما به دلیل کاهش سرمایه اجتماعی، دانشجویان درجه یک به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این یکی از چالش‌های جامعه ایران به‌شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ما به آموزش نگاه هزینه‌ای داشته‌ایم در صورتی که باید رویکرد تغییر کرده و نگاه سرمایه‌ای به آن داشته باشیم، که این دیدگاه باید در جامعه تغییر یافته و بر اساس آن عمل کنیم.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان یادآورشد: با توجه به اینکه بخش دولتی ظرفیت این تعداد فارغ‌التحصیل را ندارد از همین رو باید با تقویت بخش خصوصی نسبت به اشتغالزایی برای جوانان اقدام کنیم، در همین راستا باید با حمایت از سرمایه‌گذاران ظرفیت استفاده از فارغ‌التحصیلان در جامعه استفاده شود.

محمدی افزود: فعالیت درختی پیام‌نور با حضور ۴۵۰ هزار دانشجو و ۴ هزار هیات علمی و ۱۰ هزار پرسنل است این دانشگاه دارای سیستم آموزشی متفاوتی است و دارای متقاضیان خاصی است، متقاضیان این دانشگاه اصولا افرادی هستند که فرصت لازم برای فعالیت تمام وقت را ندارد.

وی یادآورشد: ۶ هزار دانشجو و ۹ مرکز و واحد و ۶۰ هیات علمی در استان زنجان در دانشگاه پیام‌نور مشغول فعالیت آموزشی و فرهنگی و پژوهشی هستند.

این مسئول گفت: دانشگاه‌ها امروز یک فرصت هستند که باید از آن‌ها استفاده شود، با توجه به ظرفیتی که دانشگاه‌ها دارند باید از آنها برای توسعه استان استفاده کرد.

۰

http://dananews.ir/?p=6635   :  لینک کوتاه

مطالب مرتبط

  • مهلت ارسال مدارک برای امریه در شرکتهای دانش بنیان اعلام شد/ 3 بازدید
  • با اجرای یک قانون؛ انگلیس از کودکان در فضای آنلاین محافظت می کند!/ 2 بازدید
  • حسنوند: با تحریم کامل نفتی ایران قیمت نفت به ۱۰۰ دلار خواهد رسید/ 2 بازدید
  • آیا سال ۹۸ در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم؟/ 4 بازدید
  • دو فرنگی‌کار ایرانی قهرمان بازی‌های آسیا شدند/ 6 بازدید
  • وقوع بیش از ۸۹۰ زمین‌لرزه در فروردین ۹۸/ 8 بازدید
  • آیا مردم به‌خاطر گرانی کاغذ و قیمت کتاب، به نمایشگاه کتاب نمی‌آیند!؟/ 7 بازدید
  • سیدمرتضی علوی صدر: دوره کاربردی ” آموزش مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار ” با همکاری دانشگاه گیل در منطقه گیلان برگزار می شود/ 265 بازدید
  • رفتار محترمانه با زنان؛ طرحی برای “مرد شدن پسران”، ابتکار یک دبیرستان در پیتسبورگ آمریکا/ 65 بازدید
  • اسکار ۲۰۱۹؛ شبی خاطره‎انگیز برای کتاب سبز و آلفونسو کوارون/ 60 بازدید
  • فرصتی برای نظام درمانی ایران؛ بیماران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دنبال درمان در آلمان!/ 59 بازدید
  • مدیرعامل هما: بدهی بزرگی داریم اما پروازهای اروپایی ادامه دارند/امکان خریداری هواپیمایی نو بسیار دشوار است!/ایران‌ایر قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی در خاورمیانه است/ 65 بازدید
  • صعود بسکتبال ایران به جام جهانی؛ زمانی برای پایان اختلاف‌ها/ 38 بازدید
  • دبیر هیئت دولت: مردم بیش از توطئه‌های دشمن، نگران داخل هستند!/ دولت آرایش خود برای سال ۹۸ را متفاوت طراحی و ترسیم کرده است/ 56 بازدید
  • مسئولان تامین اجتماعی برای عدم اجرای قوانین پرستاری رقابتی تنگاتنگ دارند!/ تا دلتان بخواهد، قوانین اجرا نشده داریم!/ 63 بازدید
  • وزیر امور خارجه قطر : شاهد شکافی بی سابقه میان کشورهای منطقه هستیم/ ایران باید در هر نشست مرتبط با این کشور، حضور داشته باشد/ 55 بازدید
  • مردم تاوان فساد در بخش صادرات را می‌دهند/ ضرورت توقف فعالیت بازار ثانویه ارز /اشخاصی که ارز حاصل از صادرات را برنمی‌گردانند، باید به اشد مجازات برسند/ 55 بازدید
  • محسن هاشمی : FATF به موضوعی برای دوقطبی‌سازی در کشور تبدیل شده است/ طیف مخالف همه توان لجستیکی خود را به میدان آورده است!/ 65 بازدید
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی اسباب‌بازی با حضور یکصد کشور در نیویورک/ 72 بازدید
  • وزیر آموزش و پرورش : برخی خانواده‌ها به آموزش و پرورش اعتماد ندارند!/ما باید اشکالات‌مان را برطرف کنیم!/ 61 بازدید
  • سیدمرتضی علوی صدر: دوره کاربردی ” آموزش مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار ” با همکاری دانشگاه گیل در منطقه گیلان برگزار می شود/ 265 بازدید
  • وقوع بیش از ۸۹۰ زمین‌لرزه در فروردین ۹۸/ 8 بازدید
  • آیا مردم به‌خاطر گرانی کاغذ و قیمت کتاب، به نمایشگاه کتاب نمی‌آیند!؟/ 7 بازدید
  • دو فرنگی‌کار ایرانی قهرمان بازی‌های آسیا شدند/ 6 بازدید
  • آیا سال ۹۸ در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم؟/ 4 بازدید
  • مهلت ارسال مدارک برای امریه در شرکتهای دانش بنیان اعلام شد/ 3 بازدید
  • حسنوند: با تحریم کامل نفتی ایران قیمت نفت به ۱۰۰ دلار خواهد رسید/ 2 بازدید
  • با اجرای یک قانون؛ انگلیس از کودکان در فضای آنلاین محافظت می کند!/ 2 بازدید
  • آیا سال ۹۸ در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم؟ / ۰ نظر
  • حسنوند: با تحریم کامل نفتی ایران قیمت نفت به ۱۰۰ دلار خواهد رسید / ۰ نظر
  • با اجرای یک قانون؛ انگلیس از کودکان در فضای آنلاین محافظت می کند! / ۰ نظر
  • مهلت ارسال مدارک برای امریه در شرکتهای دانش بنیان اعلام شد / ۰ نظر
  • سیدمرتضی علوی صدر: دوره کاربردی ” آموزش مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار ” با همکاری دانشگاه گیل در منطقه گیلان برگزار می شود / ۰ نظر
  • آیا مردم به‌خاطر گرانی کاغذ و قیمت کتاب، به نمایشگاه کتاب نمی‌آیند!؟ / ۰ نظر
  • وقوع بیش از ۸۹۰ زمین‌لرزه در فروردین ۹۸ / ۰ نظر
  • دو فرنگی‌کار ایرانی قهرمان بازی‌های آسیا شدند / ۰ نظر