بررسی نحوه پذیرش دانشجوی مشترک مقطع دکتری در پژوهشگاه ها و دانشگاه ها

IMG16515010

چاپ

دانا نیوز: نشست فوق العاده رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور با هدف بررسی پیش نویس آیین نامه تربیت دانشجویان مشترک پژوهشگاه ها و دانشگاه ها در دوره های تحصیلات تکمیلی برگزار شد.

نشست فوق العاده رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور با حضور مسئولان وزارت علوم در دانشگاه تهران برگزار شد.

عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم در این نشست گفت: ما باید از این فرصت برای رفع مشکلاتی که در آموزش عالی وجود دارد، استفاده کنیم و از همفکری در این جلسات برای پیشبرد سیاست‌های وزارت علوم کمک گیریم.

وی با اشاره به اینکه اولین موضوعی که با همفکری در جلسات روسای دانشگاه های برتر  بررسی شد اصلاحیه مواد استخدامی بازنشستگی اعضای هیات علمی بود، افزود: این تجربه خوبی بود و قبل از اینکه بخشنامه به دانشگاه‌ها ابلاغ شود در این جلسات مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

قائم مقام وزیر علوم تاکید کرد: ما در ایجاد اشتغال در جامعه نیز مسئول هستیم و در این راستا اصلاح مواد آئین‌نامه استخدامی می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی برای فارغ‌التحصیلان فراهم کند و کلیات این بخشنامه ایجاد یک ظرفیت خوب برای آموزش عالی است.

باقری تاکید کرد: در دهه گذشته برخی از پژوهشگاه‌ها شکل دانشگاه پیدا کرده‌اند، اگر چه ما باید از ظرفیت پژوهشگاه‌ها برای تربیت دانشجوی ارشد و دکتری استفاده کنیم، اما نباید این مراکز درگیر مسائل آموزشی، اداری و یا خدماتی دانشجو شوند چراکه ضرورت ایجاب نمی‌کند بخواهند کار دانشگاه‌ها را انجام دهند.

وی عنوان کرد: در دولت یازدهم نیز مطرح بود که در این باره باید فکر و راهکاری صورت گیرد و بر این اساس معاونت آموزشی وزارت علوم با همکاری پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها پیش نویس آئین نامه‌ای را تهیه کرد که قبل از نهایی شدن در این جلسه مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

به گفته قائم مقام وزیر علوم، پژوهشگاه‌ها باید از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پژوهش‌های مورد نیاز خود استفاده کنند و در عین حال مدرک دانشجویان توسط دانشگاه‌ها صادر شود.

وی اضافه کرد: طبیعتا این امر نیاز به همفکری و ایجاد زمینه‌های مناسب در دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزش عالی دارد که مقدمات آن باید فراهم شود، تا ما در سال آینده شاهد پیشبرد این سیاست‌ها باشیم.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه در حدود یکسال گذشته این بحث مطرح شد، که چرا پژوهشگاه‌ها باید مستقیم دانشجو پذیرش کنند و این شیوه درستی نیست، گفت: در این راستا پژوهشگاه‌ها توجیه خود را داشتند که به دلیل تامین منابع انسانی، انجام تحقیقات و پژوهش نیاز دارند که دانشجو بگیرند و این دانشجویان برای آنها به نوعی پتانسیل نیروی انسانی برای به‌ثمر رساندن تحقیقات هستند.

وی افزود: اما پژوهشگاه‌ها نباید درگیر کارهای مربوط به پذیرش دانشجو شوند و اگر این فرایند ادامه پیدا کند عملاً پژوهشگاه‌ها ممکن است که در بلندمدت به دانشگاه تبدیل شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: طی فرایندی و با بررسی و ایجاد کارگروه‌هایی نهایتا پیش‌نویسی که در این نشست مطرح می‌شود، تهیه و تدوین شد.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: ما باید یک همکاری مشترک را دنبال کنیم به‌ گونه‌ای که هم نیاز مراکز پژوهشی تامین شود و هم دانشگاه‌ها متوجه شوند که از لحاظ امتیازات چیزی را از دست نمی‌دهند.

۰