دانانیوز: دنیای فن آوری پر از امکانات و همچنین چالشهای متعددی است که نیاز به توجه و تلاش بیشتری دارد تا برای رویاروی با تحولات جدید از طریق آموزش های مداوم در عرصه فناوریهای نوین و رشد و توسعه دانش و مهارتهای کاربردی و روزامد با بهره گیری از منابع آموزشی مختلف مانند کتابها، مقالات، ویدئوها، دوره های آنلاین و غیره بصورت تخصصی و حرفه ای همگام و یا پیشتاز باشیم.
به گزارش گروه بین الملل دانانیوز، دکتر حسین چناری پژوهشگر فعال در حوزه آموزش و مهارت های کسب و کار که ریاست دانشکده بینالمللی ابن سینا گرجستان را نیز برعهده دارد اثر جدیدی را با عنوان ” تحول آموزش عالی در عصر جامعه ۵.۰ : آغاز راه آموزش عالی بینالمللی ” تالیف و روانه بازار نشر کرده است.
به این بهانه بخش منتخبی از گفتگوی مفصلی را که دکتر حسین چناری با آسیانیوز داشته است را در ادامه می خوانیم:
رئیس دانشکده بینالمللی ابن سینا گرجستان در ابتدای گفتگو ضمن معرفی کتاب جدید خودگفت: این کتاب میکوشد تاضمن تشریح دقیق شرایط زیستی و آموزشی در دنیای امروز خوانندگان را با لزوم همگرایی همه نوآوریهای علمی و فنی برای آموزش و زندگی بهتر آشنا کند که از جمله انها می توان به گسترش بازار هدف، افزایش تقاضا برای خدمات و محصولات دیجیتال، ارتقاء سطح کارآمدی و بهرهوری با استفاده از فناوریهای جدید، ایجاد همکاریهای استراتژیک با سایر سازمانهای دیجیتال اشاره کرد.
دکتر چناری با اشاره به تهدیدها و رقابت شدید در بازار و تغییر و گستردگی انتظارات مشتریان، نوسانات قوانین و مقررات به حوزه دیجیتال و افزایش خطرات امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی را بعنوان چالش عمده و اساسی فعالان این حوزه معرفی کرده، اظهار داشت:
دنیای فن آوری پر از امکانات و همچنین چالشهای متعددی است که نیاز به توجه و تلاش بیشتری دارد تا برای رویاروی با تحولات جدید از طریق آموزش های مداوم در عرصه فناوریهای نوین و رشد و توسعه دانش و مهارتهای کاربردی و روزامد با بهره گیری از منابع آموزشی مختلف مانند کتابها، مقالات، ویدئوها، دوره های آنلاین و غیره بصورت تخصصی و حرفه ای همگام و یا پیشتاز باشیم.
مولف کتاب ” تحول آموزش عالی در عصر جامعه ۵.۰ : آغاز راه آموزش عالی بینالمللی ” با تاکید بر حفظ سلامت جسمانی و روانی از طریق حفط تعادل در استفاده از فن آوریهای نوین گفت: باید به تغذیه سالم، ورزش منظم، استراحت کافی و مدیریت استرس توجه کنیم وبا رعایت حقوق دیگران در استفاده از فنآوریها به اصول و قوانین اخلاقی پایبند باشیم و از فنآوریها نباید برای هدفهای نامشروع و خلاف قانون، تخریب دیگران، سرقت، تقلب، تحریک و توهین استفاده کنیم
دکترچناری با نقد چارچوب ثابت و تغییرناپذیر برنامه درسی آموزش عالی و اینکه متاسفانه خیلی از سرفصلهای برنامه درسی به روز نیستند، اظهار داشت: باید با رویکرد تحول و تجدید نظر در این برنامه ها به سمت بینالمللی سازی برنامه درسی حرکت کرد و فرصتهای مختلف مانند ایجاد همکارىهاى استراتژیک با سایر سازمانهاى دانشگاهى و غیر دانشگاهى، گسترش بازار هدف، افزایش تقاضا برای خدمات و محصولات دانش بنیان و ارتقاء سطح کارآمدى و بهرهوری با استفاده از فناورى هاى جدید را در بهبود و تحول برنامۀ درسى آموزش عالى به خدمت گرفت.
رئیس دانشکده بینالمللی ابن سینا گرجستان با تاکید بر لزوم همگامی با “دانشگاه و جامعه ۵.۰ “که جامعهای انسان محور بوده و در آن دستاوردهای اقتصادی و مسائل اجتماعی همگام بوده و فضای سایبری و فیزیکی در هم آمیخته است، گفت: این جامعه نیازمند دانشگاههایی است که بتوانند با تغییرات سریع و چالشهای متعدد این عصر همگام شوند و نقش فعال و مؤثری در تولید، انتقال و بهره برداری از دانش داشته باشند و توسعه برنامههای آموزشی مبتنی بر نیازهای جامعه ۵.۰: دانشگاهها باید برنامههای آموزشی خود را با توجه به نیازهای جامعه ۵.۰ طراحی و اجرا کرده وبا تمرکز برافزایش فعالیتهای پژوهشی و نوآورانۀ که به تولید دانش، فناوری و محصولات جدید برای بهبود کیفیت زندگی، رفع نابرابریها، حفظ محیط زیست، تقویت هوش مصنوعی، ارتباطات و شبکه سازی، تقویت سلامت و رفاه عمومی کمک کنند.
منبع: آسیانیوز – جواد لگزیان