منو
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
اخبار ویژه, اقتصاد و بازار, علمی و آموزشی, فرهنگی و اجتماعی /   /  دولت نهم و دهم تعدادی از شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی را به جای بدهی واگذار کرد

خصوصی‌سازی؛ سرنوشت بارِکجی که به منزل نمی رسد! /رد دیون، زهری برای خصوصی سازی

خصوصی‌سازی؛ سرنوشت بارِکجی که به  منزل نمی رسد! /رد دیون، زهری برای خصوصی سازی
هرچند اجرای برنامه خصوصی­ سازی در سال اخیر به دلیل شرایط اقتصادی و اُفت بازار سرمایه با انتقادهایی مواجه شده اما دولت یازدهم با حذف رد دیون از واگذاری­ ها تلاش کرد تا «خصوصی ­سازیِ واقعی» را اجرایی کرده و به اجرای نمایشی آن پایان دهد.
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ , ساعت ۱۳:۱۰
/
/
814 بازدید
/
/

دانانیوز به نقل از خبرآنلاین خصوصی سازی و و رد دیون موضوعی است که وزارت اقتصاد در پنجمین گزارش خود از ۱۰۰ اقدام اقتصادی به آن پرداخته است.

خصوصی ‌سازی یکی از پرفراز و نشیب ترین روندها در اقتصاد ایران بوده است. روندی که با ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴  قانون اساسی و آغاز حرکت نظام اقتصادی ایران از تقریباً تمام دولتی به سمت کاهش نقش آفرینی کارفرمایی دولت شروع شد تا روند خصوصی سازی در کشور انجام پذیرد.

هرچند اجرای برنامه خصوصی سازی در سال اخیر به دلیل شرایط اقتصادی و اُفت بازار سرمایه با انتقادهایی مواجه شده اما دولت یازدهم با حذف رد دیون از واگذاری ها تلاش کرد تا «خصوصی سازیِ واقعی» را اجرایی کرده و به اجرای نمایشی آن پایان دهد. سازمان خصوصی سازی در پایان سال سوم فعالیت دولت تدبیر و امید، اعلام کرد که رد دیون از طریق واگذاری ها به صفر رسیده است.

رد دیون زهری برای خصوصی سازی

بدهی دولت به نهادهای دولتی امری رایج در کشورهای دنیاست اما اگر دولت بخواهد به‌ جای پرداخت بدهی، بخشی از دارایی‌های خود را به این نهادها منتقل کند؛ چوب حراجی است که بدون بهره‌وری و ایجاد اشتغال به دارایی‌های خود زده است.

در ۱۵ سالی که از آغاز تأسیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گذرد؛ ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع واگذاری‌ها صورت گرفته و مربوط به رد دیون‌ها بوده است. بخشی از این بدهی‌ها مربوط به نهادهایی مانند سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و… است اما اتفاقی که در دولت های قبل از دولت یازدهم رخ داد این بود که بخشی از این بدهی‌ها با رد دیون پرداخته شد و دولت نهم و دهم تعدادی از شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی را به عنوان معوقات خود به این ارگان‌ها واگذار کرد. این اقدام نه‌ تنها به معنای خصوصی‌سازی نبود بلکه به عنوان زهر برای خصوصی‌کردن اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که واگذاری شرکت‌های دولتی بابت رد دیون چند اشکال اساسی دارد؛ ابتدا اینکه بخش‌خصوصی وارد این رقابت نمی‌شود، دیگر این که اساساً ممکن است طلبکاران از این شکل پرداخت بدهی راضی نباشند.

افزایش حجم بدهی های دولت­‌های نهم و دهم به سازمان تأمین اجتماعی و بزرگ شدن رقم آن که روبه تزاید است؛ باعث شد تا دولت­‌های قبلی به فکر پاک کردن صورت مسأله بی‌افتند و یا با استفاده از اهرم ها و حاشیه ها از بازپرداخت بدهی ها طفره بروند (دولت نهم و دهم در یک مقطع حتی منکر وجود بدهی شد اما بنابر اظهارنظرهای مسئولان، بدهی تحمیلی و احصا شده حدود ۵۶۰ هزار میلیارد تومان است.) و یا اینکه تلاش کنند اموال نامناسبی را به سازمان در قالب تهاتر تحمیل کنند. طبیعی است که دولت‌ها به افراد و صندوق‌های گوناگون بدهی داشته باشند و این موضوع محل اشکال نیست اما دولت‌ها نباید بابت طلبی که مثلاً به سازمان تأمین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی دارند؛ شرکت­های دولتی را واگذار کنند.

اهمیت حذف رد دیون از طریق واگذاری­‌ها

بر اساس تعاریف و تقسیم بندی های از پیش تعریف شده مهم­ترین وظایف سازمان خصوصی سازی شامل عرضه و فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان و واگذاری سهام یا دارایی به شیوه انتقال مستقیم به اشخاص حقیقی و حقوقی طلبکار از دولت است. اکثر اقتصاددانان در خصوص رد دیون دولت از طریق واگذاری ها بر این نظر هستند که واگذاری سهام یا دارایی به شیوه انتقال مستقیم به اشخاص حقیقی و حقوقی طلبکار از دولت نه تنها ارتباطی با خصوصی سازی ندارد بلکه به مثابه زهری برای اقتصاد کشور محسوب می شود.

اهمیت حذف رد دیون از طریق واگذاری ها در آن است که در صورت واگذاری سهام یا دارایی ها به بخش های عمومی و خصولتی، نه تنها این دارایی ها به جیب مردم تزریق نمی شود؛ بلکه از کنترل دولت نیز خارج شده و در اختیار گروه های خاص قرار می گیرد.

حذف رد دیون از طریق واگذاری ها در دولت یازدهم

هیأت وزیران در تاریخ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶اقدام به تصویب مصوبه­ ای کرد که طبق آن کلیه مصوبات پیشین که به موجب آن­ها حقوق مالکانه بنگاه­ها که در قالب واگذاری غیرقطعی به طلبکاران دولت منتقل گردیده بود، لغو شد. دولت یازدهم همچنین با اصلاح ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوبه ممنوعیت واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌ها بابت رد دیون تصویب کرد و سازمان خصوص‌­سازی در پایان سال سوم دولت تدبیر و امید، اعلام کرد که رد دیون به صفر رسیده است.

دولت یازدهم جلوی رد دیون را گرفت اما به دلیل بدهی‌­های گذشته­‌ای که از دولت­های نهم و دهم به عنوان دیون پیشین دولت مانده بود؛ سازمان این شرکت ها را به بخش خصوصی فروخت و منابع حاصل از آن را به پرداخت بدهی­‌های دولت اختصاص داد.

رد دیون طبق مصوبه مجلس در دولت یازدهم منتفی است و در واقع دولت نه‌ تنها از قانون تخطی نکرده بلکه خود نیز بر این اصل پایبند است که واگذاری بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از طریق رد دیون برای خصوصی‌سازی کشور به‌ شدت آسیب‌زاست و اصلاً آن را خصوصی‌سازی نمی‌داند زیرا زمانی که شرکتی را بابت رد دیون به طلبکار خود بدهید؛ راه ورود بخش خصوصی به یک مجموعه را بسته اید یعنی زمانی که دولت، فلان شرکت را بابت رد دیون به شرکت‌های دولتی واگذار می‌کند شرکت‌های خصوصی در رقابت‌ها حضور ندارند.

از طرف دیگر اگر با این کار این شرکت‌ها به شبه‌دولتی یا به تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی و غیره واگذار شود که از حوزه کاری شرکت واگذاری شده تخصصی ندارند، شرکت را تضعیف خواهند کرد و شرکت به وضعیت نامطلوبی دچار می‌شود. با این همه روش رد دیون روشی در جهت اهداف خصوصی‌سازی نیست و خوشبختانه این نقیصه در دولت یازدهم مرتفع شده و دولت به دنبال این کار نیست. دولت یازدهم در سال­های ۹۳ و ۹۴ یک ریال هم مصوبه رد دیون نداشته است و اگر در سال ۹۲ واگذاری رد دیون داشته به دلیل مصوبه­ی دولت قبلی بود که لاجرم بایستی انجام می‌داد.

متولیان سازمان خصوصی ‌سازی در دولت یازدهم، آن دیونی را که به اختیار سازمان بوده، لغو کردند. در دولت­‌های نهم و دهم بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان واگذاری از طریق رد دیون را مصوب کردند که ۳۰ هزار میلیاردتومان آن محقق شد و دولت جدید مابقی آن را لغو کرد. به این دلیل که این بدهی ها به‌صورت قرارداد درنیامده بود و با طلبکاران قراردادی بسته نشده بود،لذا دولت نمی‌توانست تمام این رقم  ۱۶۰ هزار میلیاردتومان را لغو کند.

حذف رد دیون قدمی برای مشارکت اقتصادی مردم

در اکثر کشورهای توسعه یافته بخش خصوصی می­تواند با واگذاری شرکت‌های دولتی توانمند شود و هدف از این موضوع به دست آوردن درآمد برای دولت نیست و هدف توانمند‌سازی بخش خصوصی و کمک به توسعه کشور است. با توجه به اینکه اولویت فعالیت های دولت تدبیر و امید بهبود وضعیت اقتصاد کشور و تأمین و ساماندهی وضع معاش و زندگی مردم است. موضوع اشتغال، تولید ثروت و افزایش درآمد مردم در رأس برنامه­ های دولت یازدهم است و دولت با توجه به اهداف اساسی نظام جمهوری اسلامی تلاش در این زمینه را همواره وظیفه مهم دستگاه­های اجرایی خود دانسته است.

۰
http://dananews.ir/?p=2624   :  لینک کوتاه

مطالب مرتبط

  • معرفی ۵۹هزار داوطلب برای مصاحبه دکتری ۹۷ سراسری/ 3 بازدید
  • کشور را می‌توان با یک شرط به اهدافش رساند/به سهم خود کمک می‌کنیم استعدادها تبدیل به فناوری شود/ 16 بازدید
  • ورود تکنولوژی جدید محور ارتباط دانشگاهها با خارج شد/ 12 بازدید
  • انتشار کارت آزمون دکتری پزشکی آزاد سال ۱۳۹۷/ 14 بازدید
  • فردی که معدل پایین دارد در دانشگاه آزاد جذب نمی شود/ 26 بازدید
  • فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون ۹۷ دانشگاه تهران/ 30 بازدید
  • احتمال اعمال سهمیه جدید ایثارگران در پذیرش دانشجویان امسال/ 27 بازدید
  • اعلام زمان و نحوه ارائه نمره آزمون زبان خارجی دکتری آزاد/ 22 بازدید
  • سهم بودجه آموزش عالی کمتر از ۳ درصد بودجه کل کشور است/ 22 بازدید
  • راه اندازی ۶۶ مرکز نوآوری در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی/ 20 بازدید
  • آغاز انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۳۹۷ سراسری/ 22 بازدید
  • امروز؛ شروع انتخاب رشته دکتری سراسری ۹۷/ 29 بازدید
  • اعلام شرایط پذیرش بورس اعزام به خارج دکتری ۹۷/ 23 بازدید
  • انتشار اطلاعیه دانشگاه تهران درخصوص پذیرش دانشجوی دکتری ۹۷/ 22 بازدید
  • پذیرش دکتری بدون آزمون در دانشگاه شیراز/ 39 بازدید
  • انتشار اطلاعیه پذیرش دکتری استعداد درخشان ۹۷ دانشگاه کاشان/ 36 بازدید
  • اعلام جزئیات نحوه دعوت به مصاحبه دکتری ۹۷ سراسری/ 33 بازدید
  • پذیرش ۱۳ هزار نفری دکتری ۹۷ در دانشگاه های سراسری/ 30 بازدید
  • امکان انتخاب ۴۰ رشته محل برای قبول شدگان دوره دکتری دانشگاه آزاد/ 37 بازدید
  • آغاز انتخاب رشته دکتری از ۳ اردیبهشت/ 34 بازدید
  • فراخوان پذیرش دکتری بدون آزمون ۹۷ دانشگاه تهران/ 30 بازدید
  • احتمال اعمال سهمیه جدید ایثارگران در پذیرش دانشجویان امسال/ 27 بازدید
  • فردی که معدل پایین دارد در دانشگاه آزاد جذب نمی شود/ 26 بازدید
  • آغاز انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۳۹۷ سراسری/ 22 بازدید
  • سهم بودجه آموزش عالی کمتر از ۳ درصد بودجه کل کشور است/ 22 بازدید
  • اعلام زمان و نحوه ارائه نمره آزمون زبان خارجی دکتری آزاد/ 22 بازدید
  • راه اندازی ۶۶ مرکز نوآوری در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی/ 20 بازدید
  • کشور را می‌توان با یک شرط به اهدافش رساند/به سهم خود کمک می‌کنیم استعدادها تبدیل به فناوری شود/ 16 بازدید
  • انتشار کارت آزمون دکتری پزشکی آزاد سال ۱۳۹۷/ 14 بازدید
  • ورود تکنولوژی جدید محور ارتباط دانشگاهها با خارج شد/ 12 بازدید
  • معرفی ۵۹هزار داوطلب برای مصاحبه دکتری ۹۷ سراسری/ 3 بازدید
  • بررسی نحوه پذیرش دانشجوی مشترک مقطع دکتری در پژوهشگاه ها و دانشگاه ها / ۰ نظر
  • پذیرش دکتری بدون آزمون در دانشگاه شیراز / ۰ نظر
  • افزایش مبلغ وام ویژه دکتری در سال جاری / ۰ نظر
  • انتشار کارت آزمون دکتری پزشکی آزاد سال ۱۳۹۷ / ۰ نظر
  • تمدید مهلت ثبت نام آزمون اختصاصی دکتری ۹۷ دانشگاه ادیان و مذاهب / ۰ نظر
  • انتشار اطلاعیه دانشگاه تهران درخصوص پذیرش دانشجوی دکتری ۹۷ / ۰ نظر
  • امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون دکتری پزشکی آزاد ۹۷ / ۰ نظر
  • ورود تکنولوژی جدید محور ارتباط دانشگاهها با خارج شد / ۰ نظر
  • انتشار نتایج اولیه آزمون دکتری ۹۷ در روز دوشنبه / ۰ نظر
  • اعلام شرایط پذیرش بورس اعزام به خارج دکتری ۹۷ / ۰ نظر
  • پذیرش دانشجوی دکتری در رشته های جدید ممنوع شد / ۰ نظر
  • کشور را می‌توان با یک شرط به اهدافش رساند/به سهم خود کمک می‌کنیم استعدادها تبدیل به فناوری شود / ۰ نظر
  • اعلام نتایج آزمون دکتری ۹۷ تا ظهر امروز / ۰ نظر
  • اعلام جزئیات شیوه جدید برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد / ۰ نظر
  • امروز؛ شروع انتخاب رشته دکتری سراسری ۹۷ / ۰ نظر
  • خصوصی سازی صنعت هوایی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری / ۰ نظر
  • معرفی ۵۹هزار داوطلب برای مصاحبه دکتری ۹۷ سراسری / ۰ نظر
  • انتشار منابع آزمون کتبی مرحله دوم دکتری ۹۷ پژوهشگاه علوم انسانی / ۰ نظر
  • انتشار نتایج کنکور دکتری ۹۷ در هفته آخر فروردین ماه / ۰ نظر
  • آغاز انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۳۹۷ سراسری / ۰ نظر