رئیس مرکز رسانه های دیجیتال: نمایشگاه رسانه های دیجیتال امسال متفاوت با قبل خواهد بود/ هدف ما توسعه و گسترش فضای دیجیتال « سالم،ایمن و مفید» است

dana,دانانیوز

چاپ

دانانیوز: مشاور وزیر و رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال از ۹ تا ۱۵ آبان سال جاری در مصلای امام خمینی (ره) خبرداد و گفت: نمایشگاه امسال از لحاظ کمی و کیفی با دوره های قبل متفاوت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید مرتضی موسویان روز دوشنبه در نشست رسانه ای دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال با تشریح روند برگزاری دوره قبل این رویداد،گفت:’ محتوای دیجیتال پیشران اقتصاد دیجیتال’ به عنوان شعار نمایشگاه امسال انتخاب شده است.
موسویان، درکنار هم قرار دادن توزیع کننده ، سازندگان و محتواسازان در قالب های مختلف را از اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه درمورد اعلام فعالیت رسمی اتحادیه ناشران دیجیتال عضو اکو در این نمایشگاه افزود: مقدمات این کار فراهم شده، این اتحادیه در ایران به ثبت رسیده است در تلاش هستم با هماهنگی رایزنان فرهنگی در دیگر کشورهای عضو هم به ثبت برسد.
موسویان در ادامه، انقلاب و دفاع مقدس ، شبکه ملی فرهنگ ، سلامت و ایران ساخت را از بخش های مهم این نمایشگاه برشمرد.
رئیس دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال همچنین ناشران دیجیتال، کسب و کارهای نوپا، کودک و فضای مجازی، بین الملل، شبکه های اجتماعی، بازی و هنرهای دیجیتال، فناوری و دانش دیجیتال و نرم افزارهای تلفن همراه را از دیگر بخش های مهم این دوره برشمرد.

** توجه ویژه کودک و فضای مجازی
موسویان در ادامه سخنان خود موضوع توجه به کودکان را در این نمایشگاه به عنوان بخش ویژه و شاخص عنوان کرد و گفت: اهمیت این موضوع باعث شد تا اهتمام ویژه ای به کودک و فضای مجازی داشته باشیم.
وی یادآور شد در ایام برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال طی برنامه های مختلف از محصولات ارائه شده جدید حوزه کودک و نوجوان رونمایی خواهیم داشت و همزمان با این نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه خواهد شد.
** ایجاد درگاه دریافت صوت و تصویر از پیام رسان های داخلی
موسویان یکی از بخش های مهم این نمایشگاه را حضور شبکه های اجتماعی عنوان کرد و افزود: امسال حضور پررنگ و و فعال پیام رسان های داخلی را در نمایشگاه بصورت گسترده ای خواهیم داشت از این رو به دنبال رویدادی هستیم تا با ایجاد درگاهی، مردم بتوانند پیام، صوت و تصویر ارسال شده را ازهریک از پیام رسان های داخلی دریافت کنند.
وی اضافه کرد: با ایجاد شبکه ای تعاملی میان پیام‌ رسان‌های داخلی، کاربران شبکه‌های پیام‌رسان مختلف داخلی می توانند روی یک بستر واحد دیتا هر مطلبی را ارسال و یا دریافت کنند.
به گفته موسویان این موضوع با تشکیل کنسرسیوم پیام‌رسان‌های داخلی متفاوت است چراکه درصدد هستیم بستری مانند اوتلوک پیام‌رسان‌های داخلی ضمن حفظ منافع خود یک هماهنگی و یکپارچگی را در اختیار مخاطبان قراردهند.
** بازی و هنرهای دیجیتال
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش بازی و هنرهای دیجیتال به عنوان یک بخش ویژه با مسئولیت بنیاد ملی بازی های رایانه ای این دوره یاد کرد و گفت: این بخش علاوه بر حضور فعال در موضوع بازی سازی، آموزش را محور اصلی فعالیت خود قرار خواهد داد.
موسویان از فناوری و دانش دیجیتال به عنوان دیگر بخش این رویداد نام برد و افزود: تمامی موسسات ارائه کننده خدمات آموزشی می توانند همزمان با این نمایشگاه ضمن ارائه محصولات خود دوره های آموزشی با قیمت های خاص و استثنایی را در قسمت نیم طبقه شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار کنند.
** تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه با برنامه های جدید
رئیس دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال دیگر بخش این دوره نمایشگاه را حضور فعال تولیدکنندگان نرم افزارهای تلفن همراه برشمرد و افزود: در این دوره نیز تولیدکنندگان نرم افزارموبایلی، اپراتورها و عرضه‌کنندگان محصولات دیجیتال نیز حضور و مشارکت فعالی داشته و به ارائه تولیدات و برنامه های جدید خود خواهند پرداخت.
موسویان تاکید کرد: هدف ما توسعه و گسترش فضای دیجیتال « سالم،ایمن و مفید» است ازاین رو تمامی ظرفیت ها و توان خود را بکار بسته ایم تا این مهم در این دوره نمایشگاه هم برای مخاطبان و بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ مجازی رقم بخورد.
** جشنواره رایانه ای خلیج فارس در نمایشگاه
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به برگزاری بخش ها و برنامه های مختلف پنجمین دوره جشنواره ملی رایانه ای خلیج فارس، از برگزاری بخش آخر این رویداد ملی تحت عنوان رقابت برترین های استانی جشنواره بصورت زنده در ایام برگزاری این نمایشگاه خبر داد.
موسویان همچنین برگزاری کمپین فرهنگ سازی با عنوان «من شامد دارم» در فضای مجازی را از دیگر برنامه های این مرکز در دوره برپایی نمایشگاه عنوان کرد.
** ۵۳۰ هزار بستر فضای مجازی شامد دریافت کردند
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در ادامه با ارائه آماری از ارائه و دریافت۵۳۰ هزار بستر فضای مجازی شامد نقره‌‌ای خبر داد و افزود: هویت‌ دارندگان بسترهای مجازی و مالکیت آنها با اتکا به شامد احراز می‌شود.
موسویان در عین حال گفت: هم اکنون دنبال راه‌اندازی سیستم بلاکچین برای امنیت بیشتر دربسترهای مجازی اینترنت جمهوری اسلامی ایران هستیم.
به گفته وی تمامی کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی همچنین اپ‌ها، برنامه‌های موبایلی مانند گیم و برنامه‌های کاربردی حتی ال‌های ویژه آپارات و کانال‌های رسمی ارگان‌ها نیز می‌توانند شامد دریافت کنند.
مشاور وزیر ارشاد درعین حال با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰ هزار سایت شامد دریافت کرده اند، گفت: با دریافت شامد، ناشناسی دارندگان و مالکان بسته‌های اینترنتی از بین خواهد رفت.
** دریافت شامد توسط ۴۴درصد کانال های بالای پنج هزار کابر
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به اینکه قبل از فیلترشدن تلگرام ۴۴ درصد از کانال‌های بالای پنج هزار عضو شامد شده بوند گفت: این رقم در بین کانال‌های بیش از۱۰۰ هزارعضو به ۹۰ درصد هم رسید.
موسویان یادآور شد:درحال حاضر هفت هزار و۵۰۰ کانال موثر تولیدکننده داریم و مابقی تنها به بازنشر می‌پردازند ازاین رو با دریافت شامد تخلف‌ها در کسب و کارهای اینترنتی به کمتراز پنج درصد رسیده‌اند اما در بین بسترهای بدون شامد ما همین چند وقت پیش در مدت کوتاهی بیش از۱۰ هزار شکایت داشتیم که تنها قادر به انعکاس شکایات‌ شدیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجتال به اهمیت تخصص و حرفه ای بودن ثبت و ارائه خبر و انعکاس آن در کانال ها و سایت های خبری اشاره کرد و گفت: باید کانال‌های تلگرامی خبری که بالای یکصد هزار کاربر دارند از نظر خبرنویسی و گزارش نویسی، آموزش های لازم را بصورت حرفه ای بگذرانند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت گرایش ناشران سنتی به فعالیت در حوزه نشر دیجیتال با توجه به مشکلات اقتصادی و گرانی کاغذ، اظهار داشت: زمانی که اقبال به خرید کتاب کم می‌شود، حتی اگر کاغذی به قیمتی کمتر از قیمت فعلی عرضه شود مشکل خرید کتاب حل نمی‌شود در واقع ما باید به ناشران سنتی پیشنهاد کنیم که با اهمیت دادن بیشتر به دانشی که بن مایه کسب و کارشان است، شیوه نشر آن را یک ابزار ببینند و لذا به روش‌های جدید توزیع محتوا هم توجه داشته باشند.
درادامه این نشست پرویز کرمی مشاور علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیر جشنواره ملی ایران ساخت و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و رحیم سرهنگی مدیرکل دفتر توسعه امور کارآفرینان بهره‌وری نیروی کار، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز سخنانی را پیرامون این نمایشگاه ارائه کردند.
ثبت نام برای حضور در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال از ۱۹ شهریورماه (امروز) آغاز شد.
۰