منو
دوشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۶
اخبار دانشگاهی, اخبار ویژه, پژوهش و فناوری, علمی و آموزشی, فرهنگی و اجتماعی /   /  تعریف رشته‌های تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی برای ایجاد مشاغل جدید

محمدحسین امید : متأسفانه اغلب دانشگاه‌های کشور هنوز، آموزش محورند/تا رسیدن به پژوهش‌محوری فاصله زیادی داریم

محمدحسین امید : متأسفانه اغلب دانشگاه‌های کشور هنوز، آموزش محورند/تا رسیدن به پژوهش‌محوری فاصله زیادی داریم
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص اقدامات این دانشگاه در راستای ایجاد زمینه برای کارآفرینی فارغ‌التحصیلان،‌ اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما در دانشگاه جامع این است که مشاغل جدیدی را به جامعه معرفی و برای آنها رشته‌های دانشگاهی تعریف کنیم،‌ برای این رشته‌ها آموزش دهیم و این افراد را برای در اختیار گرفتن شغل‌ها وارد بازار کار کنیم.
۲۵ بهمن ۱۳۹۵ , ساعت ۱۱:۵۸
/
/
488 بازدید
/
/

 

به گزارش دانانیوز، دکتر محمدحسین امید در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ارزیابی وضعیت کنونی دانشگاه‌های کشور و دانشگاه جامع علمی کاربردی در مسیر تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، با بیان اینکه متأسفانه اغلب دانشگاه‌های کشور هنوز در مرحله اول، یعنی دانشگاه‌های آموزش محور قرار دارند، اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل دوم یا پژوهش‌محور دانشگاه‌هایی هستند که محتوای آموزشی خود را براساس دستاوردهای پژوهشی تنظیم می‌کنند و فعالیتشان پژوهش‌محور است، از این‌رو در این شرایط به سختی می‌توان گفت که چند دانشگاه پژوهش محور در کشور در حال فعالیت است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در حال حاضر تنها تعدادی از دانشگاه‌های برتر در سراسر کشور در حال فعالیت به‌صورت پژوهش‌محور هستند و سایر دانشگاه‌ها در حال حاضر آموزش‌محور هستند و تا رسیدن به مرحله پژوهش‌محوری فاصله زیادی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌های کشور متفاوت و فاقد دانشجو و استاد است و در واقع به عنوان هماهنگ‌کننده و ناظر بر عملکرد مراکز علمی کاربردی فعالیت می‌کند، در طبقه‌بندی آموزش‌محوری یا پژوهش‌محوری جایی ندارد چراکه دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی شغل‌محور است، یعنی براساس مشاغل در این دانشگاه رشته تعریف می‌شود و آن رشته‌ها نیازهای مشاغل و صنوف را تأمین می‌کنند. با این وجود می‌توان گفت که دانشگاه جامع علمی کاربردی به نوعی به دانشگاه‌های نسل سوم که دانشگاه‌های کارآفرین هستند، نزدیک‌تر است.

افزایش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه علمی کاربردی

دکتر امید همچنین به برقراری ارتباط موثر با مراکز علمی جهان اشاره کرد و گفت: اصولا دانشگاه‌های نسل دوم و نسل سوم دانشگاه‌هایی با ارتباطات قوی بین‌المللی هستند که در آنها همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های پژوهش، انتقال فناوری و انتقال دانش وجود دارد.

وی افزود: بنابراین فضای ایجاد شده بعد از رفع بخشی از تحریم‌ها می‌تواند به برقراری ارتباطات بین‌المللی و بین‌المللی شدن دانشگاه‌های کشور کمک کند که دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این زمینه در حال برداشتن گام‌های خوبی است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: در حال حاضر علاوه‌بر اعلام آمادگی برای کمک به کشورهای همسایه، مذاکراتی نیز برای کمک گرفتن از دانشگاه‌هایی که در حوزه علمی کاربردی پیشرفته هستند انجام داده‌ایم که این دانشگاه‌ها عمدتا اروپایی هستند.

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس برنامه‌های دانشگاه، قرار است برای برگزاری دوره‌های مشترک قراردادهای بین‌المللی منعقد شود تا دانشجویان بعضی از رشته‌هایی که برای آنها تجربه کافی در کشور وجود ندارد، بتوانند از تجربیات این کشورها استفاده کنند.

در بحث کارآفرینی در ابتدای راه هستیم

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص تربیت دانشجوی کارآفرین گفت: حدود ۱۰ سال است که بحث کارآفرینی در کشور به عنوان دوره‌های رسمی مطرح شده و اولین دانشکده کارآفرینی کشور تقریباً ۱۰ سال پیش یعنی سال ۱۳۸۵ در دانشگاه تهران راه‌اندازی و تأسیس شد و پس از آن در سراسر کشور گروه‌های کارآفرینی یا رشته‌های کارآفرینی دایر شده و فعال هستند.

وی افزود: با این وجود اما واقعیت این است که ایجاد دانشکده کارآفرینی یا گروه‌های کارآفرینی یا حتی برگزاری دوره‌های کارآفرینی هیچ‌کدام معنای ایجاد یا تربیت دانشجوی کارآفرین را ندارند؛ به همین دلیل باید گفت که در بحث کارآفرینی هنوز در ابتدای کار و در مرحله گفت‌وگو درباره مبانی قرار داریم.

دکتر امید با بیان اینکه به نظر من دانشکده‌ها و گروهای کارآفرینی که تاکنون ایجاد شده‌اند فقط به تعریف کارآفرینی و آشنا کردن دانشجویان و اساتید کمک کرده‌اند تا در این مقوله وارد شوند؛ اظهار کرد: اما من در اینکه آیا دانشگاهی در داخل وجود دارد که دانشجویان کارآفرین تربیت کند، تردیدهایی دارم. هیچ‌کدام از دانشگاه‌های کشور هنوز دانشگاه نسل سومی نشدند اما همه در حال تلاش در این زمینه هستند.

وی افزود: در دانشگاه جامع علمی کاربردی قاعدتا دانش‌آموختگان با توجه به نوع آموزش‌هایی که طی دوران تحصیل می‌بینند، که عمده این آموزش‌ها مهارتی و شغل‌محور هستند، از آمادگی بیشتری برای ایجاد شغل و اشتغال‌زایی برخوردارند. به همین دلیل می‌توان گفت این دانشگاه نزدیک‌تر به دانشگاه کارآفرین است. در دانشگاه کارآفرین قرار است دانشگاه علمی را که تولید کرده طوری به دانشجویان خود آموزش دهد که آنها بتوانند آن را تبدیل به ثروت کنند، اما در دانشگاه جامع این نوع از کارآفرینی اتفاق نمی‌افتد؛ زیرا اصولا آموزش‌ها و دوره‌های ما به‌گونه‌ای است که دانش‌آموختگان این دانشگاه می‌توانند هرکدام یک دانش‌آموخته کارآفرین باشند.

توسعه و افزایش واحدهای فناور در جوار مراکز علمی کاربردی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین در رابطه با سیاست‌های دانشگاه‌ علمی کاربردی برای تبدیل علم به ثروت و تجاری‌سازی و حمایت از ایده‌ها در قالب‌هایی همچون مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری،‌گفت: یکی از سیاست‌هایی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی در دوره جدید که با کاهش جمعیت دانشجویی مواجه هستیم، دنبال می‌کنیم، بحث ایجاد واحدهای فناور در کنار مراکز علمی کاربردی است. در حال حاضر بیش از یک‌هزار مرکز علمی کاربردی در حال انجام کار آموزشی هستند که همه اینها در معرض مشکلی به نام کاهش دانشجو قرار دارند.

وی افزود: این در حالی است که همه این مراکز علمی می‌توانند در کنار کار آموزشی، کار فناوری نیز انجام دهند و هرکدام یک مرکز فناوری و رشد داشته باشند و دانشجویان این مراکز علمی از این ظرفیت‌ها برای انجام برخی از کارهای دانش‌بنیان استفاده کنند. در دانشگاه جامع این کار را شروع کرده‌ایم و در مراکزی نیز این اتفاق افتاده اما این اقدامات به‌صورت گسترده صورت نگرفته است.

دکتر امید توسعه و افزایش واحدهای فناور در جوار مراکز علمی کاربردی با هدف کمک به کارآفرینی و تولید ثروت، کاهش وابستگی مراکز علمی کاربردی از وابستگی شدید به درآمدهای آموزشی را از جمله برنامه‌های دانشگاه در سال جاری عنوان کرد.

ماموریت وزیر علوم به روسای دانشگاه‌ها

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در رابطه با اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی ستادی ناظر، برنامه‌ریز و هماهنگ‌کننده است و در واقع، این مراکز آموزش علمی کاربردی هستند که فعالیت می‌کنند، گفت:. با توجه به شرایط متفاوت شهرهای مختلف، برخی مراکز به واسطه قرار گرفتن در کنار صنایع، زیر ساخت‌های لازم را برای تبدیل شدن به یک مرکز کارآفرین دارند، برخی نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستند. در مجموع می‌توان گفت که تعداد مراکز آماده جهش به سمت کارآفرینی که در کشور داریم مناسب است و تعداد زیادی از آنها که در تهران و در کنار صنایع بزرگ مثل پتروشیمی، فولاد و خودروسازی و… حضور دارند، آمادگی این کار را دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌گذاری‌های وزارت علوم در دوره جدید حرکت به سمت کارآفرینی و توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه در دانشگاه‌ها است، اظهار کرد: همه روسای دانشگاه‌ها نیز چنین مأموریتی را از وزیر دارند. بدیهی است که دانشگاه‌های برتر و بزرگ و به ویژه دانشگاه‌های ما در هر استان، اولویت بیشتری در این زمینه دارند و از آمادگی بیشتری برخوردارند.

دکتر امید افزود: سیاست‌ها و حمایت‌های وزارت علوم بر این است که دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه کارآفرین شدن حرکت کنند؛ به همین دلیل توسعه مراکز، توسعه پارک‌ها در جوار دانشگاه و یا توسعه برنامه‌های کارآفرینی در دانشگاه از اولویت‌های وزارتخانه بوده و همچنان ادامه دارد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تبدیل علم به ثروت و ایجاد رفاه در جامعه را مهمترین شاخص دانشگاه نسل سوم عنوان کرد و گفت: تبدیل علم به ثروت به این معناست که انتقال و فروش فناوری صورت بگیرد و دانش‌آموختگان دانشگاه نسل سوم بتوانند از دانشی که آموخته‌اند در جهت تولید دانش‌بنیان بهره ببرند و در جامعه اشتغال ایجاد کنند.

عوامل عقب‌ماندگی دانشگاه‌ها در بخش پژوهش

وی همچنین با بیان اینکه به هر حال در یک زمانی طولانی متقاضیان آموزش عالی خیلی بیش از ظرفیت دانشگاه‌ها بودند، اظهار کرد: به همین دلیل سیاست‌های کمیت‌گرایانه در آموزش عالی خیلی رونق داشت و در دوره‌ای دانشگاه‌ها به لحاظ کمی رشد کردند، حتی در دوره‌ای دانشگاه‌ها را ملزم می‌کردند که هم در کارشناسی هم کارشناسی ارشد و دکترا بیش از اعلام نیاز و ظرفیت‌شان دانشجو بگیرند.

وی افزود: ایجاد این میزان ظرفیت زیاد آن هم بدون تامین زیرساخت‌های لازم باعث شد که دانشگاه‌ها نتوانند فرآیند تبدیل شدن به دانشگاه پژوهش محور و تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین را طی کنند. حجم بالای متقاضیان ورود به تحصیل در دانشگاه‌ها و اصرار دولت‌های وقت برای پذیرش این متقاضیان، باعث شد که آموزش، محور کار دانشگاه‌ها قرار بگیرد. مواجهه دانشگاه‌ها با محدودیت شدید منابع مالی برای کار پژوهشی نیز از دیگر عوامل عقب‌ماندگی دانشگاه‌ها در تبدیل شدن به نسل‌های بعدی دانشگاه‌ها است.

دکتر امید با اشاره به اینکه سهم تحقیقات کشورهای در حال توسعه از ترکیه تا کره و چین و ژاپن و اروپایی‌ها که جلوتر هستند از تولید ناخالص ملی بیش از یک درصد بوده و در بعضی جاها به ۴ درصد می‌رسد،‌ توضیح داد: کشور کره ۳۰ سال پیش به مراتب عقب‌افتاده‌تر از ما بود ولی بعد از سی سال در رده کشورهای توسعه‌یافته دارد قرار می‌گیرد دلیلش این است که در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده، بخش خصوصی هم سرمایه‌گذاری کرده در تحقیق و توسعه و دولت هم حمایت کرده همانطور که گفتم سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی در کره بالای سه درصد است.

به گفته رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور ما این سهم در طول سال‌های بعد از انقلاب یکبار در سال ۸۴-۸۳ به حدود ۰.۷ درصد رسیده است و در تمام سال‌های قبل و بعد از آن و در حال حاضر سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی زیر نیم درصد(۰.۵) است.

وی ادامه داد: نیم درصد از تولید ناخالص ملی به تحقیقات می‌رسد از این نیم درصد نیز حدود ۰.۴۵ درصد در اختیار دستگاه‌های غیر از دانشگاه‌ها قرار گرفته یعنی دانشگاه‌ها از تولید ناخالص داخلی فقط ۰۵/۰ درصد سهم دارند بنابراین چه توقعی داریم که دانشگاه‌هایی که ۰.۵۰ درصد سهم می‌گیرند از تولید ناخالص ملی برای تحقیق و پژوهش بخواهند پژوهش محور شوند، پژوهش هزینه دارد زیرساخت نیاز دارد.

دکتر امید تصریح کرد: بیش از ۲۰ سال است که نتوانستیم تجهیزات و آزمایشگاه‌هایمان را بروز کنیم در حالی که در دنیا سال به سال در حال تغییر است حتی در بعضی از رشته‌های تخصصی این به روزرسانی به ماه رسیده است. در نانو، بایو و هوافضا این تحقیقات به فصل و ماه دارد می‌رسد. بنابراین، تحقیقات ما هم منابع و هم تجهیزات محدودی دارد به همین دلیل نتوانستیم سرمایه‌گذاری کنیم که این موضع موجب شد به سمت آموزش‌محوری حرکت کنیم و با نسل دوم و سوم فاصله داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه قاعدتا دانشگاه نسل سوم مسئولیت‌های اجتماعی افراد را هم توسعه می‌دهد؛ گفت: فردی که از دانشگاه نسل سومی دانش‌آموخته می‌شود، فقط به فکر خودش نیست، بلکه به دنبال این است که بتواند در جامعه شغلی ایجاد و کارآفرینی کند. این دانش آموخته هدفش این است که رفاه و آسایش در جامعه را با اشتغال افزایش دهد و این بهترین کمک در ارتقای مسئولیت اجتماعی است.

دکتر امید در ادامه به اقتصاد دانش‌بنیان اشاره و اظهار کرد: یکی از سیاست‌های نظام که مقام معظم رهبری نیز تأکید زیادی روی آن دارند و دولت هم خوشبختانه در حال برنامه‌ریزی در این باره است، حرکت کردن به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است؛ اقتصادی که مبتنی بر علم و دانش باشد که اقتصاد مقاومتی نیز بدون تکیه بر دانش امکان‌پذیر نیست. بنابراین دانشگاه‌های نسل سوم می‌توانند در بنا کردن یک اقتصاد دانش بنیان که به نفت و معادنی که رو به زوال و تمامی هستند متکی نباشد بلکه بر مبنای دانش باشد، کمک کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: در دوره کنونی که مبنای اقتصاد باید از دانش باشد و قرار است اقتصاد، اقتصاد مقاومتی باشد، دانشگاه‌های کارآفرین به عنوان دانشگاه‌هایی که می‌توانند از محل تولید دانش ثروت تولید و کسب کنند می‌توانند در پیشرفت اصلی کشور خیلی مؤثر باشند.

صنایع وادار به انجام تحقیق و توسعه شوند

وی همچنین با بیان اینکه ترجیح جامعه ما بیشتر به سمت استفاده از کالای خارجی است،‌گفت: به همین دلیل من فکر می‌کنم که این تصمیم جامعه را نمی‌توان به تنهایی با تبلیغات، توصیه و درخواست، اصلاح کرد. مردم پول خود را جایی هزینه می‌کنند که مطمئن باشند کالایی خوب به دستشان می‌رسد. بدیهی است که اگر آن کالای مناسب با قیمتی مناسب در اختیارشان قرار گیرد، همه کالای داخلی را ترجیح می‌دهند.

دکتر امید تصریح کرد: چنانچه در تمام حوزه‌ها، صنایع به سمتی بروند که تحقیق و توسعه فناورانه مناسبی داشته باشند، قطعا مردم به سمت استفاده از کالاهای داخلی خواهند رفت. باید قبل از اینکه در این زمینه اقدامی فرهنگی انجام دهیم، استانداردسازی و نظارت کنیم و صنایع را وادار کنیم که تحقیق و توسعه داشته باشند و مطمئن شویم که کارهایشان روز به روز بهتر می‌شود. بعد از این می‌توان به مردم گفت که حالا ما در حال تولید کالای استاندارد هستیم، شما بیایید کالای داخلی استفاده کنید فکر می‌کنم به این شکل بهتر باشد.

تعریف رشته‌های دانشگاهی برای ایجاد مشاغل جدید

امید درخصوص اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای ایجاد زمینه برای کارآفرینی فارغ‌التحصیلان،‌اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در دوره جدید برای اینکه دانش‌آموختگانش بتوانند شغل پیدا کنند، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است. با توجه به فاصله زیاد تعداد مشاغلی که در کشور وجود دارد با مشاغلی که در دنیا شناسایی شده است، یکی از برنامه‌های ما در دانشگاه جامع این است که در دوره جدید مشاغل جدیدی را به جامعه معرفی و برای آنها رشته‌های دانشگاهی تعریف کنیم،‌ برای این رشته‌ها آموزش دهیم و این افراد را برای در اختیار گرفتن شغل‌ها وارد بازار کار کنیم.

وی افزود: اجرای این برنامه بزرگ‌ترین کمک دانشگاه جامع به ایجاد کارآفرینی برای دانش‌آموختگان خود محسوب می‌شود. در همین زمینه انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها، صنوف مختلف نیازهای خود را به دانشگاه اطلاع دهند تا دانشگاه در این زمینه نیازهایشان را تأمین کند.

http://dananews.ir/?p=2784   :  لینک کوتاه

مطالب مرتبط

  • انتشار نتایج دکتری ۹۶ پردیس کیش دانشگاه تهران/ 6 بازدید
  • ۳۰ هزار نفر در تکمیل ظرفیت دکتری انتخاب رشته کردند/ 10 بازدید
  • وقتی داریوش، «دریای پارس» را بر کتیبه سوئز حک کرد/ 7 بازدید
  • هشتمین جایزه علمی “دکتر کاردان” اهدا می‌شود/ 9 بازدید
  • هدفگذاری صادرات ۲ میلیارد دلاری برای صنایع کوچک کشور تا پایان سال/ 10 بازدید
  • صد و سی و هفتمین نشست بین المجالس با حضور هیات بلندپایه ایران در سن پترزبوگ/ 11 بازدید
  • با عجیب‌ترین خرافات در کشور‌های مختلف جهان آشنا شوید!؟/ 9 بازدید
  • اسحاق جهانگیری: ما اهل گفتگو هستیم ولی یک قدم از برنامه ریزی های خود عقب نمی رویم / مگر ملت ایران فراموش می کند که سپاه پاسداران چگونه ۸ سال از کشور دفاع کرد/ 10 بازدید
  • بی بی سی خبر داد: قدرت‌های جهانی بر خلاف ترامپ از برجام حمایت می‌کنند/ روسای جمهوری را در تاریخ به خاطر پل‌هایی که ساخته‌اند قضاوت می‌کنند نه پل‌هایی که تخریب کرده‌اند!/ 11 بازدید
  • ساماندهی و ۱۶ الزام وشرط برای پیمانکار پارکینگ های مرز مهران/تامین امنیت با ۳۰ تیم پلیس آگاهی/ 8 بازدید
  • ضربه به برجام، ضربه به امنیت و ثبات جهان است/ /سوئیس همواره جایگاه بسیار خوبی نزد مردم ایران داشته است / شکستن میز مذاکرات هنر نیست!/ 10 بازدید
  • محسن پورسیدآقایی :مدیران شهرداری را براساس توانمندی و کارآمدی انتخاب می کنیم/نگاه اصلی ما افزایش بهره‌وری مترو با شاخص کمی و کیفی به مسافران است/ 16 بازدید
  • هیلاری کلینتون:سخنان ترامپ پایان اعتماد و اعتبار آمریکا در نزد جهانیان بود/ با این سخنان خطا، آمریکا تحقیر شد!/ 13 بازدید
  • مهلت تکمیل ظرفیت کنکور دکتری تمدید شد/ 15 بازدید
  • اعلام نتایج دکتری ۹۶ پردیس ارس دانشگاه تهران/ 17 بازدید
  • آخرین فرصت انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت کنکور دکتری ۹۶/ 14 بازدید
  • ثبت‎نام بیش از ۲۲هزار نفر در مرحله تکمیل ظرفیت دکتری۹۶ تا صبح امروز/ 22 بازدید
  • پذیرش ۹۰ درصد داوطلبان دکتری ۹۶ دانشگاه تربیت مدرس در اولویت های بالا/ 21 بازدید
  • اعلام آخرین آمار انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دکتری ۹۶/ 19 بازدید
  • انتخاب رشته حدود ۱۵هزار داوطلب در مرحله تکمیل ظرفیت دکتری ۹۶/ 21 بازدید
  • کلاهبرداری زیرپوستی از مسافران ایرانی در فرودگاه‌های خارج از کشور/ هیچکس پاسخگو نیست؟/ 975 بازدید
  • محمد سلگی: وضعیت تولید کتاب در کشور مطلوب است و در منطقه رقیبی نداریم /سیاست تمرکز زدایی را در پیش گرفته ایم/ 880 بازدید
  • نخستین روز کنفرانس وین؛ صحنه حمایت جهانی از برجام و سردرگمی آمریکا!/دبیر کل سازمان ملل: برجام توافقی تاریخی و اثبات ارزش کار آژانس است/ 870 بازدید
  • دکتر روحانی در اجلاس‌گذشته مجمع عمومی سازمان ملل چه گفت؟/ 859 بازدید
  • اسحاق جهانگیری: مسئول اصلی رشد تروریسم و داعشی گری در منطقه آمریکا و اسرائیل هستند/ 510 بازدید
  • هشدارزنان خانه دار! این کانال‌های تلگرامی زندگی‌تان را خراب می‌کنند!/ 265 بازدید
  • آغاز ثبت نام آزمون دوره دکتری تخصصی مرکز بین الملل- شعبه دبی از ۲ مهر/ 241 بازدید
  • ۱۰کشور اول دنیا در سرعت اینترنت/ کره جنوبی همچنان پیشتاز/ 229 بازدید
  • تذکر به وزارت ارتباطات برای پیامکهای تبلیغاتی مزاحم!/ مشکل فنی وجود دارد/ 219 بازدید
  • برنامه صد روزه صالحی برای ارشاد/ انتقادات گزنده را هم می‌پذیرم/نبود انسجام در حوزه‌های فعالیتی وزارت ارشاد!/ 218 بازدید
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نمی‌توان درباره برجام دوباره مذاکره کرد/ آژانس مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایران است نه رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه/ 218 بازدید
  • شگفت انگیزترین شیوه درمانی برای آنها که از آمپول می‌ترسند/ 215 بازدید
  • حال و هوای “دانشجویان جدید” دانشگاه تهران؛ قدیمی‌ها پرچم را به تازه واردها سپردند!/ 146 بازدید
  • معاون پژوهشی وزیر علوم: تخصیص یک درصد از بودجه دستگاه ها برای امور پژوهشی/طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دستگاه ها باید در سامانه ‘سمات’ ثبت شود / 144 بازدید
  • سهم مردم از دعوای تعرفه های پزشکی/ درآمد کدام پزشکان بالاست؟/ 140 بازدید
  • رئیس بانک مرکزی: طرح ضربتی وام ازدواج دو هفته تمدید می‌شود/ پیش بینی و عملیاتی حداقل ۵۰ میلیارد دلار خطوط فاینانساز طریق منابع خارجی / 133 بازدید
  • اجرای طرح حذف برچسب قیمت‌ کالای خرده فروشی‌ها با دستور وزیر به تعویق افتاد/ 128 بازدید
  • بررسی موانع صادرات محصولات کشاورزی به روسیه با حضور نماینده وزارت جهادکشاورزی و رئیس بخش بازرگانی سفارت روسیه، در اتاق تعاون ایران/ 105 بازدید
  • عباس پاکپور: بازار بزرگ روسیه برای بازرگانان و تولید کنندگان ایرانی یک فرصت ارزشمند و طلایی است /رئیس بازرگانی سفارت روسیه : در حال حاضر حجم زیادی میوه‌جات و سبزیجات از کشورهای ترکیه، مصر و اسرائیل به روسیه وارد می شود/ 104 بازدید
  • با قدرتمندترین آقازاده‌های دنیا آشنا شوید!/ 98 بازدید
  • دیدار رئیس جمهوری و اعضای دولت دوازدهم با رهبری؛ ۱۲ توصیه رهبر انقلاب/ روحانی: هدف اول دولت حل مشکل بیکاری و تلاش برای ایجاد بیش از ۹۰۰ هزار شغل در سال است / ۰ نظر
  • شنبه؛ اعلام نتایج نهایی‌ کنکور کارشناسی / ۰ نظر
  • شروع ثبت‎نام آزمون دکتری ۹۷ از اول آذر ماه / ۰ نظر
  • سخنگوی وزارت بهداشت: مالیات سیگار ۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌کند / ۰ نظر
  • مهلت تکمیل ظرفیت کنکور دکتری تمدید شد / ۰ نظر
  • کاهش ۷۵درصدی ظرفیت پذیرش دکتری ۹۶ آزاد / ۰ نظر
  • آلزایمر؛ پنجمین علت مرگ و میر در ایران/ انجمن آلزایمر: حدود ۷۰۰ هزار نفر در ایران به آلزایمر مبتلا هستند / ۰ نظر
  • ابلاغ دومین بخشنامه مبارزه با فساد را به شهرداران مناطق ۲۲ گانه / ۰ نظر
  • احتمال شروع به تحصیل پذیرفته‎شدگان تکمیل ظرفیت دکتری ۹۶ آزاد در مهرماه / ۰ نظر
  • وقتی داریوش، «دریای پارس» را بر کتیبه سوئز حک کرد / ۰ نظر
  • ربیعی، وزیر رفاه: اعلام تعداد معتادان “زشت” نیست/ توجه خاص به زنان و کودکان برای پیشگیری از آسیب‌ها/تفاوت‌ها و تنوع‌ها مصرف، نیاز به فهم و دانش جدید دارد! / ۰ نظر
  • حال و هوای “دانشجویان جدید” دانشگاه تهران؛ قدیمی‌ها پرچم را به تازه واردها سپردند! / ۰ نظر
  • خرافات و بدعت ها زخمی بر پیکره ارزش های واقعی عاشورا / ۰ نظر
  • ۱۲ طرح رفاهی دانشگاه تهران افتتاح شد / ۰ نظر
  • صالحی امیری: مملکت را با حکومت محلی نمی‌توان اداره کرد/نظام سلیقه‌ای باید جمع شود! / ۰ نظر
  • رئیس جمهوری در دیدار رییس مجلس بلژیک:تخلفات آمریکا به برجام ضربه می زند/اروپاپیام قاطعی به آمریکا بدهد! / ۰ نظر
  • ضرورت ایجاد رشته‌های بین‎رشته‌ای در مقطع دکتری آزاد / ۰ نظر
  • چرا نخبه‌های ایرانی تمایل به بازگشت ندارند؟ / ۰ نظر
  • هیلاری کلینتون:سخنان ترامپ پایان اعتماد و اعتبار آمریکا در نزد جهانیان بود/ با این سخنان خطا، آمریکا تحقیر شد! / ۰ نظر
  • اعلام نتایج قطعی پذیرفته شدگان دوره های دکتری بدون آزمون دفتر استعداد های درخشان / ۰ نظر