منو
پنجشنبه, ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
اخبار دانشگاهی, اخبار ویژه, بهداشت، سلامت و محیط زیست, فرهنگی و اجتماعی /   /  افت شدید قند خون، سستی و بی حالی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه

کنکوری ها چه غذایی بخورند؟

کنکوری ها چه غذایی بخورند؟
داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری باید سعی کنن با رعایت تنوع و تعادل غذایی، میزان انرژی لازم بدن خود را تامیین کنند، چرا که کمبود انرژی، مانع تمرکز داوطلب در دروس می شود. البته استرس و اضطراب ناشی از کنکور در روزهای پایانی باعث پرخوری و کم خوری داوطلبان میشه! اما داوطلبان باید با تغذیه کامل از همه گروه های غذایی و مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات از این امر جلوگیری کنند.
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ , ساعت ۲:۴۷
/
/
976 بازدید
/
/

دانانیوز: تغذیه مناسب در این دوران بسیار مهم است و به داوطلبان کنکور توصیه می شود در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند.
دانانیوز به نقل ازخبرنگاران جوان،   بسیاری از داوطلبان کنکور، در دوران مطالعه، به وعده غذایی صبحانه اهمیتی نمی‌دهند در صورتی که نخوردن این وعده غذایی مهم، عوارض بی شماری از جمله افت شدید قند خون، سستی و بی حالی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه افزایش میزان استرس فرد را به دنبال دارد.

دوپینگ غذایی برای امتحان

آرزوی اینکه روزی قرصی، شربتی، حتی آمپولی پیدا شود که آدم ها استفاده کنند و بعد کتاب دست بگیرند و هر چی می خوانند ، حالا نه تا آخر عمر، اقلا تا یک هفته بعد ، مو به مو در مغزشون جا بگیره، هنوز محقق نشده. به نظر نمی رسد دانشمندان، با وجود تمام تلاش و پشتکاری که به خرج می دهند وما هم برایشان دعا می کنیم بتوانند ظرف چند روز آینده از کلاه جادویشان چنین داروهایی را در بیاورند. آدمیزاد به امید زنده است و ما هم چشم امیدمان را از این عزیزان محقق بر نمی داریم، اما آیا واقعا نمی شود از یک روش دیگر ، مثل تغذیه مناسب در چند روز آینده میزان یادگیری را افزایش داد؟

همان دانشمندان می گویند : داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری باید سعی کنن با رعایت تنوع و تعادل غذایی، میزان انرژی لازم بدن خود را تامیین کنند، چرا که کمبود انرژی، مانع تمرکز داوطلب در دروس می شود. البته استرس و اضطراب ناشی از کنکور در روزهای پایانی باعث پرخوری و کم خوری داوطلبان میشه! اما داوطلبان باید با تغذیه کامل از همه گروه های غذایی و مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات از این امر جلوگیری کنند.

تغذیه در دوره قبل از امتحان می تواند موجب تقویت قدرت فکری، آرامش اعصاب و روان و افزایش قدرت ایمنی بدن شود.

برای غذایتان هم مثل مطالعتان برنامه ریزی کنید

متخصصان تغذیه به داوطلبان کنکوری و اصولا همه در ایام امتحانات، هشدار می دهند که در زمان کار یا مطالعه غذا نخورند و برای غذا خوردن زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.

علاوه بر وعده های غذایی چند میان وعده هم باید به برنامه غذایی اضافه شود. همچنین آب میوه ، میوه، شیر و لبنیات و ویتامین های گروه Bباید در برنامه شان باشد.

برای کنکوری ها باید مصرف ۵ تا ۶ وعده غذای سبک جانشین ۳ وعده غذای سنگین و حجیم در روز شود.غذای پر حجم خواب آلودگی و کسالت را به همراه دارد و مانع درس خواندن دانش آموز می شود. مسئله مهم دیگر این است که استرس ، مشکلات گوارشی را تشدید می کند و در این دوران شیوع مشکلات گوارشی مانند یبوست ، درد و نفخ شکم بیشتر میشود که مصرف میوه و سبزی در رفع این مشکلات بسیار موثر است.به این ترتیب تمایل به مصرف مواد غذایی بسیار شیرین مانند شکلات هم تا میزان زیادی کاهش می یابد و مواد مغذی مورد نیاز بدن هم تامین می شود.

صبحانه یادتان نرود

در ایام امتحانات ، مصرف صبحانه بسیار ضرورت دارد، چون تحقیقات نشان داده در صورت نخوردن این وعده غذایی، میزان تمرکز ذهنی و قدرت انتقال معلومات در هنگام امتحان کاهش می یابد.

استفاده از مواد غذایی مغذی مانند پنیر ، گردو ، خامه ، عسل، کره و مربا( درصورت عدم چاقی جوان کنکوری) مفید است.باید ۲۵% از کل انرژی و پروتئین دریافتی از طریق صبحانه تامیین شود. به دلیل وجود استرس در این دوران، استفاده از صبحانه کامل که شامل شیر و تخم مرغ است هم برای تامیین پروتئن مورد نیاز و جلوگیری از افت قند خون کمک کننده است، گذشته از این مصرف یک میان وعده غذایی در ساعت ۱۰ صبح ، در صورت عدم صرف صبحانه کامل در افزایش بازدهی و کارایی مفید است.

فقط قند نخورید ، همه چیز بخورید

کنکوری ها هر چه به روز کنکور نزدیک می شوند ، گاهی با این فکر که خوردن یک غذای کامل وقت عزیزشان را می گیرد، گاهی هم با تصور این که این روزها بدنشان بیش از همیشه به مواد قندی نیاز دارد، خوردن شیرینی و تنقلات را سر لوحه زندگی قرار می دهند ، غافل از این که این جور ماد غذایی ممکن است انرژی زا باشند ، اما همه نیازهای بدن ما را برآورده نمی کنند و به همین دلیل ، بعد از مدتی احساس خستگی بیشتری برای کنکوری ها به ارمغان می آورد.

به علت وجود این باور غلط که مغز انرژی خود را از قندها تامین می کند مادران فرزندان خود را به خوردن مواد قندی تر غیب می کنند، در حالی که استفاده از قندهای ساده موجب ترشح انسولین شده و با ورود این قندها به سلول هل ، داوطلبی که عادت به مصرف مواد قندی زیاد پیدا کرده ، سر جلسه کنکور دچار افت قند می شود. پس مصرف قند اضافی ضرورتی ندارد ، چرا که قند مورد نیاز برای فعالیت مغز از طریق تجزیه نشاسته موجود در غلات تامیین می شود، لذا افرادی که دچار افت قند خون می شوند، فقط نیازمند رژیم های پر پروتئین و مصرف محدود تر قند در طول شبانه روز هستند. در این دوره مصرف گوجه فرنگی هم بسیار مفید می باشد.

کربوهیدرات پیچیده بخورید

داوطلبان کنکور باید از مصرف غذاهای حجیم و سنگین پرهیز کنند،غذاهای سرخ کرده و پر چرب باعث پر شدن معده و احساس سنگینی در معده شده و متعاقب آن ممکن است اختلال در خواب برای فرد ایجاد کند.مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند نان ،برنج، سیب زمینی و حبوبات در این دوران لازم است زیرا قند کربو هیدرات های پیچیده تدریجا وارد خون می شود، در نتیجه اگر فرد دچار افت قند خون شود از این طریق جبران می شود.

رژیمی ها

در این چند روز ، رژیم غذایی را بی خیال شوند( یکی از مهم ترین عوامل آمادگی ذهنی ، مصرف انرژی است و مصرف کم کالری در این دوران می تواند سبب کاهش قدرت یادگیری شود)

لبنیات را فراموش نکنید،مخصوصا ماست

مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان موثر است.

لبنیات به ویژه ماست که حاوی کلسیم است ، در سیناپس های عصبی و برای انتقال پیام های عصبی به عضلات نقش مهمی دارد که البته این خاصیت در ماست به دلیل وجود اسید لاتیک بیشتر است، به همین دلیل هم مصرف آن شب ها و قبل از خواب توصیه می شود.

ماهی بخورید

این هم توصیه متخصصان تغذیه است: مصرف هفته ای دو بار ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند می تواند در افزایش قدرت یادگیری فرد موثر باشد.

دوپینگ با ویتامین ها، اما به اندازه کافی

ویتامین ها برای تقویت ذهن ( نه عقل !) مفیدند. البته ماجرا اصلا شوخی نیست. متخصصان تغذیه توصیه می کنند در ایام امتحانات، به مواد غذایی سرشار از ویتامین B,C,D عنایت ویژه ای شود. سبزیجات ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ، فلفل فرنگی و مرکباتی مانند پرتقال،لیمو شیرین و ترش، توت فرنگی، و کیوی به علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی دارد. ویتامین های گروه D هم در آرامش و تقویت حافظه موثر ند.ویتامین های گروه D در جوانه ها ، غلات سبوس دار ،حبوبات ، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.

مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید:(مصرف مکمل های گروه B مانند ب کمپلکس و مولتی ویتامین با دوز پایین در ساعات ۷ و ۸ شب برای داوطلبان مفید است). دارویی که این روزها داوطلبان می توانند بعد از صبحانه مصرف کنند، یک قرص ویتامین D یا C( جویدنی یا جوشان ) است که سیستم عصبی داوطلبان را تقویت کرده و آنها را سر حال می کند . فقط یادتان باشد که مکمل های حاوی ویتامین ، وقتی مراقب آهن باشید

تحقیقات نشان داده کم خونی بر روی تمرکز ذهنی افراد تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل، هر نوع کم خونی را باید قبل از شروع امتحانات با مصرف مکمل های آهن اصلاح کرد.البته اصلاح کم خونی کار یکی دو هفته نیست، اما بالاخره مهی را هر وقت از آب بگیری شاید تازه باشد! بنا براین افراد مبتلا به کم خونی و فقر آهن باید از جگر ، گوشت قرمز و مرغ استفاده کنند.

منبع: بیتوته

http://dananews.ir/?p=3411   :  لینک کوتاه

مطالب مرتبط

  • رئیس هلال احمر:نیروهای واکنش سریع هلال احمر تا پایان سال از ۵۰۰ نفر به ۳۵۰۰ تن می رسد/ 7 بازدید
  • ایران در آستانه پیوستن به پنج کشور تولید کننده واکسن هاری انسان/ 2 بازدید
  • تکلیف خود را مشخص کنید!/اینکه مردم به شبکه های اجتماعی داخلی اعتماد کنند بستگی به عملکرد ما مسئولین دارد/ 4 بازدید
  • بحران آب در دشت تهران/۴ عامل اصلی کاهش منابع آبی/ 3 بازدید
  • فرانسه: تحریم های آمریکا علیه ایران مغایر با قوانین بین المللی است/ایران پاسخ تحرکات جدید آمریکا را داد!/ 5 بازدید
  • ۲۷ میلیون کودک خاورمیانه ای در معرض خشونت!؟/ 6 بازدید
  • آثار مثبت برجام در دولت دوازدهم شتاب می گیرد/ 9 بازدید
  • بانک مرکزی:تغییر واحد پول منوط به تصویب در مجلس است!/ 7 بازدید
  • اسحاق جهانگیری:خودروسازان داخلی خود را آماده رقابت با همتایان خارجی کنند/ 7 بازدید
  • سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا: توافق هسته ای، حل بسیاری از مشکلات خاورمیانه را آسان کرده است/خروج آمریکا ازبرجام اعتبار این کشور را ازبین می برد!/ 7 بازدید
  • انتقال پذیرفته‌شدگان پژوهشگاه شاخص‌پژوه به مراکز دیگر/ 18 بازدید
  • مقاله جعلی چندین نشریه علمی را فریب داد!/ 17 بازدید
  •  ایرج حریرچی: طرح “توزیع موادمخدر دولتی” نیازمند بررسی علمی/ رد درخواست وزیر برای تمدید انتخابات نظام پزشکی/ 11 بازدید
  • توزیع مواد مخدر؛ راه حل یا پاک کردن صورت مسئله/ 12 بازدید
  • اجرای برجام و گام های رو به جلو در وین/ 13 بازدید
  • «فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه آزاد شد/ 11 بازدید
  • تأکید دانشگاه تهران بر اعلام نتایج دکتری ۹۶ از سوی سنجش/ 12 بازدید
  • آغاز ثبت‌نام وام ضروری ویژه دکتری از اول مرداد ماه/ 13 بازدید
  • عدم شرکت ۳۰۰۰ داوطلب در مصاحبه دکتری ۹۶ دانشگاه شهید چمران/ 10 بازدید
  • ایجاد ۱۸۰۰ رشته دکتری در دانشگاه آزاد از سال ۹۳ تا ۹۵/ 9 بازدید
  • فردا؛ آخرین مهلت تغییر اولویت انتخاب رشته دکتری ۹۶/ 51 بازدید
  • نشست تیرماه ۹۶ باشگاه مدیران ایران/ 47 بازدید
  • دستور رئیس جمهوری برای حل مشکل موسسات مالی غیرمجاز/ 43 بازدید
  • انتشار اطلاعیه سازمان سنجش درخصوص آزمون دکتری ۹۷/ 43 بازدید
  • اعلام شهریه دکتری ۹۶ پردیس کیش دانشگاه تهران/ 42 بازدید
  •  خورشید مهربان وجودت سلامت و پرفروغ نابغه ایرانی/ آخرین وضعیت سلامت خانم دکتر «مریم میرزاخانی»نابغه ایرانی/ 40 بازدید
  • پذیرش دکتری بدون آزمون ۱۳۹۶ دانشگاه ادیان و مذاهب/ 39 بازدید
  • اعلام جزئیات پذیرش دانشجو در آزمون دکتری ۹۷/ 39 بازدید
  • اعلام برنامه زمانی دقیق مصاحبه‌های دکتری ۹۶ دانشگاه هنر اصفهان/ 38 بازدید
  • پذیرش دکتری بدون آزمون ۹۶ دانشگاه منابع طبیعی گرگان/ 38 بازدید
  • اعلام شهریه دوره‌های غیرروزانه دکتری ۹۶ دانشگاه شاهرود/ 38 بازدید
  • اعلام جزئیات دقیق زمان مصاحبه دکتری ۹۶ دانشگاه شاهد/ 38 بازدید
  • اعلام ضرایب دروس امتحانی آزمون دکتری ۹۷/ 38 بازدید
  • محرومیت پذیرفته‌شدگان روزانه دکتری ۹۶ از آزمون سال ۹۷/ 38 بازدید
  • اعلام فرصت مجدد مصاحبه دکتری ۹۶ دانشگاه ارومیه/ 36 بازدید
  • اعلام نحوه پذیرش دکتری پژوهش‌محور در سال ۹۷/ 36 بازدید
  • پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه مفید در سال ۹۶/ 35 بازدید
  • درخواست وزیر بهداشت : بیمه‌ها تجمیع نشوند، ادامه “تحول سلامت” شدنی نیست! /”روحانی” اشتباه تاریخی “سلامت” را اصلاح کرد/سیاسیون با سلامت مردم مهربان‌تر باشند!/ 35 بازدید
  • اعلام زمان‌بندی مصاحبه‌های دکتری ۹۶ پردیس فارابی دانشگاه تهران/ 34 بازدید
  • رییس جمهوری: اگر بنا بود وزیر خارجه با شعار از میدان خارج شود، برجام محقق نمی شد/با کاهش بی سابقه قیمت نفت مواجه شدیم ، هنوز هم تحت فشاریم!/ 33 بازدید
  • تغییرات در سازمان سینمایی / اسامی مدیران جدید / ۰ نظر
  • تمدید مهلت ارسال مدارک مصاحبه دکتری ۹۶ دانشگاه هرمزگان / ۰ نظر
  • فاطمه دانش یزدی: ثبت جهانی یزد، زمینه ساز جذب بیشتر گردشگران خارجی/یزد، اصفهان و شیراز مثلث گردشگری مرکز ایران / ۰ نظر
  • انتشار سؤالات و کلید آزمون EPT تیر ماه ۱۳۹۶ / ۰ نظر
  • گردشگری، دیپلماسی می‌خواهد/ ۶۵ درصد گردشگران ایران از حوزه خلیج‌فارس هستند / ۰ نظر
  • تمدید مهلت ثبت‌نام مصاحبه دکتری ۹۶ دانشگاه تهران / ۰ نظر
  • اعلام جزئیات دقیق زمان مصاحبه دکتری ۹۶ دانشگاه شاهد / ۰ نظر
  • تفکیک وزارت صنعت وتجارت، آری یا نه؟ /تصدی گری علت اصلی چاق شدن دولت است / ۰ نظر
  • آغاز ثبت‌نام وام ضروری ویژه دکتری از اول مرداد ماه / ۰ نظر
  • انتشار اطلاعیه پذیرش دکتری ۹۶ دانشگاه هنر / ۰ نظر
  • برگزاری مصاحبه‌های دکتری ۹۶ دانشگاه کازرون در تیر ماه / ۰ نظر
  • فردا؛ آخرین مهلت تغییر اولویت انتخاب رشته دکتری ۹۶ / ۰ نظر
  • موگرینی: تهران به توافق هسته‌ای پایبند است/ برجام دستاوردی تاریخی برای همه جهان / ۰ نظر
  • آثار مثبت برجام در دولت دوازدهم شتاب می گیرد / ۰ نظر
  • ارتباط تب کنگو با غذاهای نذری/ دام‌ها را خودسرانه ذبح نکنید! / ۰ نظر
  • اعلام زمان مجدد مصاحبه دکتری ۹۶ برخی رشته‌های دانشگاه فردوسی / ۰ نظر
  • سخنگوی دولت : توتال محرمانه نیست!/روحانی زیر بار حرف غیرمنطقی برای چینش کابینه نمی‌رود/ از نظر ما اقدام این اقلیت مجلس،خدمت نیست و اشتباه است! / ۰ نظر
  • اعلام زمان مصاحبه دکتری ۹۶ پژوهشگاه علوم و فناوری / ۰ نظر
  • تعیین حداقل و حداکثر دستمزد مبنای کسر حق بیمه تامین اجتماعی / ۰ نظر
  • برنامه پردیس دانشگاه فرهنگیان برای پذیرش دانشجوی دکتری در سال‌های آتی / ۰ نظر