آغاز استیضاح وزیر صمت در مجلس/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
آغاز استیضاح وزیر صمت در مجلس/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

دانانیوز: استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش دانانیوز به نقل از خبرنگاران جوان، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.

موافقان و مخالفان وزیر در صحن علنی چه گفتند؟

رسولی‌نژاد: فاطمی‌امین استاد وعده‌هاست
سیداحمد رسولی نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس در جلسه علنی در موافقت با استیضاح وزیر صمت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزار‌های نظارتی مجلس است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت، اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محور‌های استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه می‌کنم.

رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود، اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودرو‌هایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودرو‌های تولیدی ارائه می‌شود.

نماینده مردم دماوند تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود، اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

لارگانی: این هندوانه در بسته تو زرد درآمد
آغاز استیضاح وزیر صمت در مجلس/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی موافق استیضاح وزیر صمت گفت: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

وی ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.

موسوی لارگانی ادامه داد: همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟

موسوی لارگانی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

صدیف بدری: وزیر صمت در حوزه‌های وظایف خود هیچ کاری انجام نداد

صدیف بدری نماینده موافق استیضاح وزیر صمت گفت: فاطمی امین در بیست ماه گذشته خیلی از فرصت‌ها را از دست داد.سه ماه به وی وقت دادیم. متاسفانه وزیر صمت در حوزه‌های وظایف خود به ویژه خودرو هیچ کاری انجام نداد و با سومدیریت باعث تشدید مشکلات شد.وزارت صمت باعث رشد تورم شد.

الله وردی دهقانی: وزیر صمت در اختیار دو کارخانه خودروسازی است

دانانیوز: الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت گفت: از زمانی که وزیر صمت این وزراتخانه را در اختیار گرفت قیمت خودرو چندین برابر شده است و وزیر هم کنترلی در این زمینه انجام نداده است. وزیر صمت بجای اینکه وزیر صنعت و معدن باشد، بیشتر در اختیار دو کارخانه خودرو سازی در کشور است و نتوانسته است قیمت خودرو را مدیریت کند.

وی افزود: فاطمی امین توان مدیریت این وزراتخانه را ندارد .قحط الرجال که نیست باید دولت مدیری را بگذارد تا بتواند این وزراتخانه را مدیریت کند و تورم در حوزه صنعت را مهار کند.

چنارانی: بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است