اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ دانشگاه‌ها/اعطای گرنت به ۶۰۰۰ استاد جوان
اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ دانشگاه‌ها/اعطای گرنت به ۶۰۰۰ استاد جوان

دانانیوز: معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ها وکارگاه‌های دانشگاه‌ها از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: این اقدام با موافقت مقام معظم رهبری انجام شده است.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی خطیبی در اولین کنفرانس بین‌المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی که امروز (دوشنبه ۲۰ شهریورماه) به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد گفت: بنابر درخواست دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با موافقت رهبر معظم انقلاب مبنی بر برداشت مبلغی از صندوق توسعه ملی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها، مقرر شد مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ها وکارگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کند که در حال حاضر ما در فرایند اجرای این امر هستیم.

وی با بیان اینکه تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها، یک سرمایه ملی محسوب می شود، افزود: آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها جایگاهی مهم و حائز اهمیت در تثبیت فرایند یادگیری و ظهور و بروز خلاقیت‌ و شکوفایی دانشجویان و پژوهشگران دارند به گونه‌ای که اگر آزمایشگاه و پژوهشگاه را جدا کنیم، فرایند یادگیری امری انتزاعی می‌شود؛ لذا اگر می‌خواهیم به رسالت اصلی نسل دو و سه دانشگاه‌ها عمل کنیم و برای تثبیت فرایند یادگیری نیاز به محیط آزمایشگاهی و کارگاهی داریم.

خطیبی ادامه داد: از طرفی انجام پژوهش‌های فاخر و حرکت در مرزهای دانش با دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی با تجهیزات بالا امکان‌پذیر است، ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم دانشگاه‌ها با تجهیزات آزمایشگاهی قدیمی در مرزهای علم و دانش حرکت کنند، بنابراین ما در وزارت علوم حمایت از امکانات آزمایشگاه‌ها و به‌روزرسانی آنها را رسالت خود می‌دانیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با چند تن از دانشمندان هسته‌ای اظهار کرد: در این دیدار رهبر معظم فرمودند، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی باید جزو اولویت‌های تحقیقاتی و پژوهشی قرار گیرد اما از آنجایی که فعالیت در زمینه محاسبات کوانتومی با تجهیزات چند دهه گذشته امکان‌پذیر نیست، در حال حاضر ما در وزارت علوم به دنبال این هستیم تا تجهیزات آزمایشگاه‌های ملی در کشور را به روز رسانی و تقویت کنیم تا بتوانیم در لبه دانش حرکت کنیم. در همین راستا؛ در سال گذشته اتفاقی رقم خورد که نتایج آن را امسال مشاهده کردیم.

وی تاکید کرد: وزیر علوم در سال گذشته از رهبر معظم درخواست کرد که ایشان موافقت کنند تا مبلغی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم که با موافقت رهبری، مقرر شد مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ها وکارگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کند.

خطیبی با بیان اینکه تجهیزات آزمایشگاهی و استفاده بهینه از امکانات دو موضوع بسیار مهم است، گفت: تأکید ما بر تجهیز، راه اندازی و تقویت آزمایشگاه‌های مرکزی است. برنامه دیگری که در وزارت درحال پیگیری است، ظرفیت فاینانس برای تجهیزات آزمایشگاهی است. اگر این ظرفیت فعال شود، بانک‌های خارجی به ما وام می‌دهند و دولت اقساط آن را پرداخت خواهد کرد. بنابراین در صورت اجرای این طرح، ما می‌توانیم از خارج کشور تا سقف یک میلیارد یورو تجهیزات آزمایشگاهی به داخل وارد کنیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اپراتوری تجهیزات آزمایشگاهی از دانشگاه‌ها خواست تا قبل و یا همزمان با خرید تجهیزات آزمایشگاهی برای اپراتوری این تجهیزات تمهیدات لازم را بیاندیشند.

وی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات وزارت علوم عنوان کرد: در سال گذشته به تمام اعضای هیات علمی استخدام شده در ۵ سال گذشته که تعدادشان ۶ هزار نفر بود، گرنت ۱۰۰ میلیون تومانی و ۵۰ میلیون تومانی از سوی وزارت علوم اعطا شد و تقریبا تمام اعضای هیات علمی جوان این گرنت را دریافت کردند که تا آخر سال یک بار دیگر این اقدام تکرار می‌شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: ما در کشور علم‌سنجی داریم اما رصد تکنولوژی نداریم که ببینیم روند تکنولوژی در منطقه و در دنیا به چه سمتی می‌رود و در کشور ما این روند به چه سمت است. ما در کنار تجهیزات آزمایشگاهی به رصدخانه تجهیزات فناوری نیز نیازمندیم. اگر این رصدخانه شکل بگیرد و یک پایش در خصوص حرکت تجهیزات آزمایشگاهی و تکنولوژی صورت گیرد، بسیار می‌تواند در مسیر تجهیز آزمایشگاه‌ها موثر باشد.