اضطراب آزمون؛ تفکرات منفی واختلال در تمرکز دانش آموزان و خانواده ها
اضطراب آزمون؛ تفکرات منفی واختلال در تمرکز دانش آموزان و خانواده ها

دانانیوز: متاسفانه امروزه دانشجویان در زمان امتحان، بدلیل استرس درس‌های نخوانده، زمان کوتاه برای درس خواندن، شب زنده‌داری و تمرکز بیشتر، از ریتالین استفاده می‌کنند. غافل از اینکه خود را در دام اعتیاد گرفتار می‌کنند.

به گزارش دانانیوز،معمولاً افراد دارای اضطراب امتحان نمی‌توانند به قسمت‌های مرتبط با تکلیف توجه کنند. افرادی که اضطراب شدیدی را هنگام آزمون تجربه می‌کنند. در حل مسائلی که توانایی انجام آن را دارند، نیز عملکرد خوبی ندارند. تفکرات منفی و نگرانی ناشی از اضطراب آزمون در تمرکز افراد اختلال ایجاد می‌کند و همه توجه فرد را از آزمون منحرف می‌کند.

متاسفانه امروزه دانشجویان در زمان امتحان، بدلیل استرس درس‌های نخوانده، زمان کوتاه برای درس خواندن، شب زنده‌داری و تمرکز بیشتر، از ریتالین استفاده می‌کنند. غافل از اینکه خود را در دام اعتیاد گرفتار می‌کنند.

وی در ادامه با تایید شیوع مصرف قرص‌هایی مانند «ریتالین» به عنوان قرص شب امتحان، می‌گوید: متاسفانه امروزه در جامعه دانشجویی، دانشجویان در زمان امتحان، بدلیل استرس درس‌های نخوانده، زمان کوتاه برای درس خواندن در شب‌های امتحان، شب زنده‌داری و تمرکز بیشتر، از ریتالین استفاده می‌کنند. دانشجویان بدون توجه به عوارض این قرص، آن را مصرف می‌کنند تا در شب‌های امتحان با تمرکز بالا برای درس خواندن بیدار بمانند، غافل از اینکه خود را در دام اعتیاد گرفتار می‌کنند.

حسینی با اشاره به عوارض مصرف قرص ریتالین، می‌گوید: از دست دادن اشتها، سوء تغذیه و کاهش وزن، لرزش و پرش عضلات، تشنج و سردرد، نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس که در مواردی می‌تواند به شکل خطرناکی ادامه پیدا کند، تکرار حرکات و اعمال بی هدف، بروز حالت‌های پارانویید (سوء ظن)، توهم و هذیان، ضایعات پوستی مزمن و احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست، خودکشی و حتی مرگ از عوارض مصرف این قرص هستند.

وی در ادامه بیان می‌کند: از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می‌شود، مصرف کنندگان تصور می‌کنند این قرص بی‌خطر است؛ در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص می‌تواند در حد مواد مخدر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد. پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می‌کنند ترک کردن دارو‌های محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از کراک، هروئین و سایر مواد مخدر است. برخی آزمایش‌ها، مانند فشار خون، تعیین تعداد سلول‌های خون و کنترل قد و وزن، به صورت مرتب در زمان دوره درمان با این قرص، بیمار با صلاحدید پزشک مربوط باید انجام دهد.

حسینی عمده‌ترین دلیل گرایش به استفاده از این قرص‌ها را الگوبرداری و نقش پذیری از گروه دوستان می‌داند و می‌گوید: شبکه همسالان احتمال اثر پذیری والگو برداری زیادی دارند؛ دوستان علاوه بر الگو برداری می‌توانند اجبار کننده هم باشند و به اعضا فشار بیاورند تا رفتار یا کار خاصی انجام دهند و آن‌ها برای اینکه از نظر اجتماعی قابل قبول در نزد دوستانشان باشند، ممکن است دست به رفتار‌های پرخطر بزنند.

مرگ هدیه قرص شب امتحان به دانشجویان

این روانشناس با بیان اینکه این باور غلط که تقویت حافظه، افزایش تمرکز و دقت دانشجویان در هنگام درس خواندن به ویژه شب‌های امتحان از دیگر علل گرایش دانشجویان به مصرف این قرص است، می‌‎گوید: کسانی که در مراحل اولیه سوء مصرف ریتالین قرار دارند یا هنوز میزان مصرف دارویی آن‌ها حساس نشده، دچار سردرد‌های میگرنی، اختلالات گوارشی، پرخاشگری مزمن و تپش قلب می‌شوند و با ادامه مصرف و بالا رفتن دوز عوارضی همچون سردرد‌های شدید، اختلال خواب، هذیان گویی، راه رفتن در خواب و حتی در مواردی شوک ناگهانی و مرگ می‌شوند.

اکرم زینالپور روانشناس دیگری است که در این زمینه می‌گوید: ورود به دانشگاه در زندگی هر فرد تغییر بزرگی است. دانشجو ناخود‌آگاه حس نگرانی و هیجان را تجربه می‌کند. محیط جدید دانشگاه و توانایی دانشجو برای ارتباط‌های جدید، دانشجو را دچار استرس می‌کند.

وی می‌گوید: در اهمال‌کاری دانشجویان در درس خواندن عوامل متعددی دخیل است. استرس، افسردگی، وسواس، کمال‌گرایی وبی‌نظمی در زمان می‌تواند از عوامل اهمال‌کاری باشد. دانشجویان برای کاستن استرس و اضطراب ناشی از اهمال‌کاری که در طول ترم داشته‌اند، در شب امتحان از ماده محرک استفاده می‌کنند و از جمله دارو‌ها‌ی شب امتحان می‌توان به شیشه و ریتالین اشاره کرد.

زینالپور می‌افزاید: شیشه ماده محرک قوی است. مثل آمفتامین ها، اعصاب مرکزی را تحریک می‌کند. متاسفانه به دانشجویان در اولین تجربه مصرف، حس سرخوشی کاذب، لذت و تمرکز دست می‌دهد. ترشح دوپامین با مصرف شیشه بالا می‌رود. هنگامی که اثر ماده از بین رود شخص دچار بی‌حالی می‌شود، دوباره برای بدست آوردن حالت اولیه خود مجبور به مصرف مجدد می‌شود. در افرادی که دچار بیش‌فعالی هستند، چون دوپامین در بدن آن‌ها کم ترشح می‌شود با مصرف داروی محرک دوپامین بدنشان تنطیم می‌شود. ولی در افراد معمولی متاسفانه با استفاده از ماده محرک ترشح دوپامین زیاد شده و آسیب جبران ناپذیری به فرد وارد می‌شود.

این روانشناس بیان می‌کند: دانشجویان نسبت به تغذیه خود در شب‌های امتحان باید توجه زیادی داشته باشند. برخی به علت ضیق وقت در زمان امتحانات خیلی به تغذیه اهمیت نمی‌دهند. این امر باعث افت قند خون، کم شدن حافظه و کمبود تمرکز می‌شود؛ همچنین باید از خوردن غذا‌های چرب و سنگین پرهیز کنند.

معجون جایگزین ریتالین

استرس‌های شب امتحان و درخواست برای بیدارماندن و بیشتر درس خواندن شاید یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده دانشجویان از ریتالین باشد؛ خیلی از کسانی که این قرص را استفاده می‌کنند شاید ندانند که می‌توانند معجونی مفید با همان کارایی داشته باشند، شربت سنبل الطیب یک شربت خانگی بسیار خوشمزه است که می‌تواند جایگزین ریتالین شود. این شربت در رفع کم خوابی، بی خوابی و اختلالات کم توجهی و بیش فعالی کودکان نیز مؤثر است.

اما این شربت را چطور درست می‌کنند، عرق سنبل‌الطیب یک و نیم لیتر، عرق بیدمشک نیم لیتر و ریشه سنبل‌الطیب ۴۰ گرم مواد مورد نیاز این معجون است، عرق سنبل‌الطیب و بیدمشک را باید با هم مخلوط کرده و سپس ریشه سنبل‌الطیب را نیم کوب و آن را به مخلوط عرق سنبل‌الطیب و بیدمشک اضافه کنیم و بگذاریم ۲ تا ۳ ساعت بماند، سپس این محلول باید ۲ تا ۳ دقیقه بجوشد، بعد از صافی رد کرده و با عسل مخلوط کنیم، مخلوط ۳ یا ۴ قاشق از این معجون و آب همان ریتالین شب‌های امتحان است. این شربت آرام‌بخش قلب و اعصاب است و نقشی مؤثر در رفع اضطراب، استرس، افسردگی، کم خوابی، بی‌خوابی و تپش غیرطبیعی قلب دارد.

شربت سنبل‌الطیب تأثیری چشمگیر در درمان اختلالات کم توجهی و بیش فعالی کودکان و افزایش تمرکز آن‌ها دارد؛ شربت سنبل‌الطیب به علت داشتن والرین نقشی مؤثر در افزایش میزان اسید گاما آمینو بوتیریک در سیستم عصبی نیز دارد.منبع: فارس