امضا تفاهم نامه احداث خط آهن رشت – آستارا در حضور ویدئویی پوتین و رئیسی
امضا تفاهم نامه احداث خط آهن رشت – آستارا در حضور ویدئویی پوتین و رئیسی

دانانیوز: روسای جمهور ایران و روسیه به صورت آنلاین در مراسم امضای تفاهم نامه خط آهن رشت آستارا شرکت کرده و این تفاهم نامه را به امضا رساندند.

به گزارش دانانیوز به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی روسای جمهور روسیه و ایران روز چهارشنبه در مراسم امضای توافقنامه ایجاد خط آهن رشت – آستارا در ایران شرکت کردند. رئیس دولت روسیه از طریق ارتباط ویدیویی در این مراسم شرکت کرد.
ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت – آستارا، گفت: “تکمیل کریدور شمال – جنوب بسیار مهم است. امروز این توافق که سابقه ۲۰ ساله دارد، عملی می‌شود”.
وی ادامه داد: “این توافق به ما این فرصت را می‌دهد که حمل و نقل بدون توقف داشته باشیم. ارسال کالا از این طریق اهمیت زیادی دارد. حجم مبادلات کالا از این طریق افزایش می‌یابد و کالاهای ایرانی و روسیه به سهولت مبادله خواهد شد”.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: “این کریدور حمل و نقل تأثیر زیادی بر تأمین امنیت غذایی جهانی دارد. البته مسیرهای ارتباطی دیگری هم توسعه خواهد یافت”.
رئیس جمهور روسیه خطاب به همتای ایرانی خود گفت:” از مشارکت شخصی شما در اجرای این پروژه بسیار سپاسگزاریم. این واقعا یک رویداد مهم برای منطقه، برای کل زیرساخت حمل و نقل جهانی و مسلما برای کشورهای ما است. از دیدار شما بسیار خوشحال شدم، امیدوارم بتوانیم به تماس هایمان هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری ادامه دهیم”.
سید ابراهیم رئیسی نیز در این مراسم گفت: “مذاکرات و توافق اولیه این کار مربوط به دو دهه قبل یا ۲۰ سال گذشته بوده است و به دلایلی به تعویق افتاد که نباید به تعویق می‌افتاد. امروز با اراده‌ای که بین مسئولان عالی دو کشور وجود دارد، این کار بزرگ شکل می‌گیرد و کمک به سزایی به اقتصاد و ترانزیت منطقه خواهد کرد”.
وی ادامه داد: “همه می‌دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین و باصرفه ترین مسیر برای کار تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است”.
رئیس جمهور ایران گفت: “در این کریدور سه بخش مورد توجه است؛ بخش اول بخش شرقی مسیر است که روسیه، قزاقستان و ترکمنستان و ایران هستند که امروز مورد بهره برداری قرار گرفته است. بخش مرکزی مربوط به دریای خزر است و بخش سوم و بخش غربی هم نقص رشت – آستارا را داشتیم که توافق امروز این نقصان را جبران می‌کند”.
رئیسی تصریح کرد: “امیدواریم با این توافق همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند، از این توافق بهره مند شوند. جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و بین الملل قابل توجه است و اقداماتی چون مسیر چابهار – زاهدان در دستورکار است و این اقدامات با قوت دنبال می‌شود و امیدوارم سهم و جایگاه ایران در منطقه و نظام بین الملل احیا شود”.

رئیسی افزود: “امیدوارم با همین مطالبی که رئیس جمهور روسیه گفت و با جدیتی که همکاران ما در جمهوری اسلامی خواهند دشت، به سرعت این کار انجام شود و احیای ظرفیت‌های ترانزیتی کشورهای منطقه را در پی خواهد داشت”.
از طرف روسیه، این قرارداد به امضای “ویتالی ساولیف” وزیر حمل و نقل روسیه و از طرف ایرانی به امضای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران خواهد رسید.
روز گذشته الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در راس هیئتی وارد ایران شد. وی در جلسه کارگروه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب مسیر چندوجهی سنت پترزبورگ تا بندر بمبئی هند به طول ۷٫۲ هزار کیلومتر مهرداد با بذرپاش شرکت کرد. دو طرف در خصوص اجرای پروژه ساخت بخشی از راه آهن رشت – آستارا – آخرین قطعه راه آهن ITC “شمال – جنوب” بحث و تبادل نظر کردند.
بر اساس این سند، مسکو و تهران به طور مشترک هزینه طراحی، ساخت و همچنین تامین کالا و خدمات را تامین خواهند کرد.
طول خط رشت – آستارا ۱۷۰ کیلومتر خواهد بود. این خط آهن برای اتصال بخش‌های زمینی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال به جنوب مورد نیاز است که بازده اقتصادی مسیر ترانس خزر را افزایش می‌دهد. خط آهن رشت – آستارا با مشارکت مسکو و تهران و خط آهن آستارا (ایران) – آستارا (آذربایجان) با مشارکت مسکو، تهران و باکو ساخته خواهد شد.