امیر سیاح: دستفروشی شغل رسمی خواهد شد
امیر سیاح: دستفروشی شغل رسمی خواهد شد

دانانیوز: رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس ماده ۱۶ قانون، بزودی دستفروشی شغل رسمی کشور می شود.

به گزارش دانانیوز به نقل ازخبرگزاری صداوسیما، سید امیر سیاح رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور در برنامه افق روشن، رادیو سلامت به رسمی شدن شغل دستفروشی اشاره کرد و گفت: شهرداری های سراسر کشور موظف هستند به هر کسی که می خواهد کالای فقط ایرانی عرضه کند مکانی برایش فراهم کنند و البته این مکان ها رایگان نیست و اجاره ان باید پرداخت شود.

سوال : قبل از سال ۱۴۰۲ ، خبر بسیار خوبی را فرمودید این که به زودی دستفروشی به شغل رسمی در کشور تبدیل خواهد شد و این که چطور عزیزانی که در این حوزه فعالیت می کنند می توانند مجوز آنی دستفروشی را دریافت کنند . راجع به این موضوع توضیح بفرمائید که الان در چه مرحله ای قرار داریم و در آینده چه خبرهای خوبی برای دستفروشان دارید ؟
سیاح : رویکرد ما به این موضوع این است که دستفروشی نه یک شغل مزاحم ، نه یک شغل زاید بلکه می تواند گام اول کارهای بزرگ شود به همین دلیل دستفروشی را رسمی کردیم و مقدمات قانونی اش را انجام دادیم، تا ماده ۱۶ قانون بهبود مستمر حوزه کسب و کار اجرا شود این ماده می گوید شهرداری های سراسر کشور موظف هستند به هر کسی که می خواهد کالای فقط ایرانی عرضه کند جا برایش فراهم کنند هر کس مغازه ندارد ولی می خواهد کالایی عرضه کند ولی پول اجاره یا خرید مغازه ندارد برایش جایی مشخص کنند که برود آن جا ، داریم با شهرداری های مختلف هماهنگی هایی را انجام می دهیم تا انشاالله دستفروشی نه به شکل فعلی که می آیند پیاده رو و مانع تردد مردم می شوند یا کنار مغازه مردم مزاحم مغازه می شوند به این صورت نه، بلکه خودشان جای مشخص و آبرومند و پاخور داری داشته باشند و این جا را هم اجاره کنند یعنی رایگان نباشد بلکه پول بدهند و در ازای آن خدمتی بگیرند جایی باشد که مردم بیایند و هویتشان مشخص باشد .
سوال : مکان ها را شهرداری برایشان در نظر می گیرد؟
سیاح : بله این وظیفه شهرداری ها است که این جا ها را تمهید کند و اجاره دهد .
سوال : به نظرم یک مقدار شاید مردم دوست دارند در فضایی که قدم می زنند دستفروش هم ببینند و کالای موردنظرشان را تهیه کنند ولی این که دستفروشان در یک مکان مشخصی اسکان پیدا کنند این هم می تواند از منظر شهری قابل پسند باشد ، آن طور که در طرح پیشنهادی شما آمده ماموران شهرداری مسئولیت کنترل شفافیت و صحت اطلاعات فرد دستفروش را به عهده خواهند داشت و مردم هم جزو ناظران خواهند بود و می توانند بر این مسئله نظارت داشته باشند .
این بحث دستفروشی که اشاره فرمودید سیستم مالیاتی برای این بخش چگونه محاسبه خواهد شد ؟ الان کسانی که به دستفروشی رو می آورند می خواهند اجاره مغازه ندهند یا این که مالیاتی پرداخت نکنند و کل درآمدی که دارند در اختیار خودشان باشند سیستمی برایشان در نظر گرفته می شود ؟
سیاح : وقتی دستفروشی شغل رسمی شود به معنی این است که مجوز باید بگیرد کسی که مجوز جدید می گیرد از سال ۱۴۰۱ به این طرف ، شناسه یکتا دارد که این شناسه یکتا هم به بانک مرکزی و هم به سازمان مالیاتی وصل می شود . وقتی به سازمان مالیاتی وصل می شود یعنی این که سازمان مالیاتی احراز هویتش می کند و می فهمد که این کد ملی دارای این کسب و کار شد و در این تاریخ شروع کرده و بانک مرکزی هم همین طور و داریم مقدماتش را انجام می دهیم و متوجه می شود این کد ملی این کسب و کار را در این محل دارد انجام می دهد پس حساب تجاری اش این است و این دادن مجوز و بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی به هم وصل هستند واین اطلاعات را مشترک استفاده می کنند اگر دستفروشی، درامدش آن قدر خوب شود که از حداقل معافیت مالیاتی درآمدش بالا زد مالیات هم باید بدهد و به او اطلاع داده می شود که مالیاتت چقدر است و خلاصه این که دستفروشی شغل رسمی انشاالله می شود، شناسه یکتا دارد و آن شناسه را سازمان مالیاتی و بانک می گیرند و خدمات به آن ها ارائه می دهند .
سوال : کار برایشان سخت می شود هم مالیات بدهند و هم اجاره؟
سیاح : در عوض رسمی می شوند و به جای این که هر روز نگران باشند که کدام مامور شهرداری کجا است و کی می آید و اذیتشان می کند به جای آن با مامور شهرداری دوست می شوند .
سوال : در جایی از صحبت هایتان فرمودید که باید به قانون تبدیل شود یعنی این طرح پیشنهادی شما باید برود مجلس ؟
سیاح : ماده ۱۶ قانون هست .