شعله نیکزاد، دانشمند ایرانی عضو ناسا، برنده جایزه انجمن نجوم آمریکا شد
شعله نیکزاد، دانشمند ایرانی عضو ناسا، برنده جایزه انجمن نجوم آمریکا شد

دانانیوز: بانو شعله نیکزاد، مهندس الکترونیک ایرانی-آمریکایی و دانشمند پژوهشی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا است. او رهبری آرایه‌های آشکارساز پیشرفته، سیستم‌ها و گروه علم نانو را بر عهده دارد.

انجمن نجوم آمریکا جایزه «جوزف وبر» (Joseph Weber Award) را به «شعله نیکزاد» بانوی دانشمند ایرانی شاغل در ناسا اعطا کرد.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، جایزه جوزف وبر توسط انجمن نجوم آمریکا برای طراحی ابزار دقیق نجومی به فردی برای طراحی، اختراع یا بهبود قابل توجه ابزار دقیق که منجر به پیشرفت در نجوم می‌شود، اعطا می‌شود.
برای اینکه تأثیر علمی ابزار دقیق ارزیابی شود، ممکن است مدت زمان قابل توجهی بین توسعه ابزار دقیق و اعطای جایزه سپری شده باشد.
سایت جامعه اخترشناسی آمریکا در سایت خود تصاویر برندگان این جایزه در سال‌های اخیرا را منتشر کرده که نام شعله نیکزاد نیز در لیست فرد برنده این جایزه در سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

سایت جامعه اخترشناسی آمریکا با انتشار تصویر نیکزاد، علت دریافت جایزه او را چنین توضیح داده است: برای کمک‌های پیشگام او که مرزهای دستگاه‌های افزاره بارجفت‌شده شمارشگر فوتون فرابنفش/مرئی را پیش می‌برد. افزاره بارجفت‌شده (به انگلیسی: Charge-coupled device، CCD) یا افزاره رنگ‌بردار  یک حسگر تصویربرداری است که از یک مدار یکپارچه شامل آرایه‌ای از خازن‌های متصل یا تزویج‌شده تشکیل می‌شود.
شعله نیکزاد، مهندس الکترونیک ایرانی-آمریکایی و دانشمند پژوهشی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا است. او رهبری آرایه‌های آشکارساز پیشرفته، سیستم‌ها و گروه علم نانو را بر عهده دارد. تحقیقات او آشکارسازهای ذرات فرابنفش و کم انرژی، دستگاه‌های نانوساختار و طیف‌سنج‌های جدید را در برمی‌گیرد. نیکزاد عضو انجمن فیزیک آمریکا، آکادمی ملی مخترعان و اسپای است. نیکزاد در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تحصیل کرد. او برای تحصیلات تکمیلی به مؤسسه فناوری کالیفرنیا رفت و در آنجا مدرک دکترای خود را اخذ کرد. از سال ۲۰۱۹، نیکزاد یک محقق ارشد و مهندس اصلی در آزمایشگاه پیشرانش ناسا است؛ جایی که او آرایه‌های آشکارساز پیشرفته، سیستم‌ها و گروه علم نانو را رهبری می‌کند.
افتخارات و جوایز شعله نیکزاد
مدال رهبری برجسته ناسا
همکاری با مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک IEEE
جایزه وویجر در مورد رهبری و به رسمیت شناختن جوامع حرفه‌ای
همکاری با آکادمی ملی مخترعان
همکاری با اسپای  
همکاری با مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک در بخش زنان در مهندسی (WIE) به عنوان فرد پیشگام در مهندسی برق
جایزه تیم بخش رصد آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا
جایزه لو آلن
جوایز افتخاری ناسا (جایزه دستاوردهای گروهی)
جایزه فعالیت فضایی ناسا ۲۰۰۲
جایزه فعالیت فضایی ناسا، ۲۰۱۲
جایزه Leadership Mariner ناسا
جایزه تیم بخش رصدی ناسا
جایزه دستاورد فنی برجسته NOVA
رهبری انجمن نقشه‌برداری مغز و درمان
دانشمند پژوهشی ارشد آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا
جایزه تیم افتخاری فناوری و کاربردی.