تجار در کنار دانش‌بنیان‌ها؛ دغدغه بازار نخبگان را از فعالیت‌های نخبگانی بازمی‌دارد!/شرکتهای دانش بنیان باید بشدت مراقب گرداب خودشیفتگی، شعارزدگی و روزمرگی باشند!
تجار در کنار دانش‌بنیان‌ها؛ دغدغه بازار نخبگان را از فعالیت‌های نخبگانی بازمی‌دارد!/شرکتهای دانش بنیان باید بشدت مراقب گرداب خودشیفتگی، شعارزدگی و روزمرگی باشند!

دانانیوز: باید با پرهیز از اقدامات موازی و سرمایه سوز و زمان بر،استارتاپ و شرکتهای دانش بنیان و یا خلاق در کنار دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور و با ایفای نقش توسعه ای و مکمل، مسائل صنعت و تولید را کشف و در تبدیل دانش به محصولات تجاری مسئله محور، روزآمد و مبتنی بر نیازهای جامعه کمک کنند تا ضمن حل مشکلات تولید و رفع موانع، موجب افزایش اعتماد و امید در بخشهای تولید و صنعت کشور شوند.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایرنا، یکی از دغدغه های شرکت های دانش بنیان فروش محصول نوآورانه خود در بازار است اما مدیران این شرکت ها که بیشتر در حوزه تحقیق و پژوهش و تولید محصولات و تجهیزات نوآورانه فعال هستند، با بازار و پیچیدگی های آن چندان آشنایی ندارند.

بر همین اساس یکی از برنامه های ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به خصوص در طول دو سال اخیر که از دولت سیزدهم می گذرد، فراهم کردن بازار فروش محصولات دانش بنیان در داخل و خارج از کشور و تلاش بیشتر به منظور جلوگیری از اتلاف وقت نوآوران و ایده پردازان برای بازاریابی و در مقابل متمرکز کردن هرچه بیشتر آنها در حوزه فعالیت خود یعنی تحقیق و پژوهش های نوآورانه بوده است.

دغدغه بازار فروش نخبگان را از فعالیت‌های نخبگانی بازمی‌دارد/تجار در کنار نخبگان قرار گیرند

معرفی هرچه بیشتر این فناوری ها و محصولات فناورانه به نهادهای دولتی و غیردولتی به طرق مختلف از جمله به واسطه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی داخلی و خارجی و همچنین تلاش به منظور امضای تفاهم‌نامه های مختلف با دستگاه ها و همچنین همراهی روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رییس جمهور با آیت الله رئیسی رییس جمهور در سفرهای خارجی برای معرفی و توسعه بازار دانش بنیان ها از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

هرچند تاکید مسوولان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به فناوران در طول سال های اخیر حرکت به سمت بومی سازی محصولاتی بوده است که از بازار مناسبی برخوردار هستند تا بعدها دچار مشکل نشوند.

بر همین اساس نیز شاید صحبت های ۱۶ دی ماه رضا سلطانعلی زاده دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در حوزه توسعه بازار دانش بنیان با ایرنا در ارتباط با پیگیری‌ها به منظور دریافت ۲۰ پروژه بزرگ از سوی این معاونت برای دانش‌بنیان‌ها و فناوران با حجم بازار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را بتوان در این راستا ارزیابی کرد.

دغدغه بازار فروش نخبگان را از فعالیت‌های نخبگانی بازمی‌دارد/تجار در کنار نخبگان قرار گیرند

اما یکی از فعالان حوزه دانش بنیان در عرصه محصولات پتروشیمی و عضو هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان مساله فروش محصولات نوآورانه را برای حفظ و بقای شرکت های دانش بنیان و فناور بسیار مهم می داند.

علی محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در عین حال یکی از آسیب های فعلی حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور را سوق دادن مبتکران و نوآوران حوزه دانش بنیان به سمت فروش و تجاری سازی محصولات نوآورانه خود دانست و گفت: به طورحتم این اشتباه به مرور زمان منجر به خروج نخبگان از حوزه فعالیت نخبگانی خواهد شد.

وی معتقد است: مخترع و فرد خلاق و ایده پرداز را نباید تاجر کرد، مخترع باید مخترع بماند و اگر می خواهیم در فروش و صادرات محصول فناورانه به آنها کمک کنیم، باید سرمایه گذار و تاجر را در کنار آنها قرار دهیم.

سوق دادن نوآوران حوزه دانش بنیان به سمت تجارت اشتباه محض است

این فعال نوآوری در عرصه پلیمر و محصولات حوزه پتروشیمی با اذعان به اینکه، هم اکنون در بسیاری از شرکت های دانش بنیان، مبتکران و دانشمندان به حوزه تجارت و فروش محصول روی آورده اند، وجود این مساله را اشتباه راهبردی دانست.

محمودی با تاکید بر اینکه، سوق دادن مبتکران و نوآوران حوزه دانش بنیان به سمت تجارت اشتباه محض است، افزود: به طورحتم ما نه می توانیم یک تاجر را دانشمند کنیم و نه یک دانشمند را تاجر. هر کدام در کار خود تخصص دارند و این دو باید با حمایت دولت و با توجه به نیازهایی که دارند، در کنار یکدیگر قرار گیرند.

دغدغه بازار فروش نخبگان را از فعالیت‌های نخبگانی بازمی‌دارد/تجار در کنار نخبگان قرار گیرند

وی معتقد است: یک شرکت دانش بنیان باید در کنار یک سرمایه گذار یا مشاور تجاری و شرکت توانمند در حوزه بازاریابی و فروش قرار گیرد و هر دو به صورت برد برد پیش روند؛ در غیر این صورت اگر انتظار داشته باشیم که شرکت دانش بنیان خود به تجارت نیز بپردازد، رشد و توسعه این مجموعه های فناور میسر نخواهد شد.

محمودی در عین حال اظهار داشت: ما انتظار نداریم دولت به شرکت های دانش بنیان کمک کند که آنها تولید و تجارت کنند بلکه دولت باید کارسازی داشته باشد تا فعالان شرکت های دانش بنیان نیز به مسیر نوآوری خود ادامه دهند.

محمودی در ادامه با اشاره به فعال کردن دو شرکت دانش بنیان در حوزه نفت، گاز، تجهیزات پتروشیمی و کامپاندهای پلیمری اذعان داشت: با وجود آنکه در صنعت پلیمر حرف های زیادی در کشور برای گفتن داریم اما در حوزه کامپاند یا ترکیباتی که از پلیمر تولید می شود، ضعیف هستیم.

کامپاند یکی از انواع بی شمار محصولات پلیمری است که از ترکیب پلیمرها و افزودنی های خاص به جهت افزایش مقاومت و همچنین آماده سازی پلیمر در راستای استفاده در صنایع مختلف به وجود می آید که دو نوع از پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین کامپاندها کامپاند پلی اتیلن و کامپاند پلی پروپیلن است.

دغدغه بازار فروش نخبگان را از فعالیت‌های نخبگانی بازمی‌دارد/تجار در کنار نخبگان قرار گیرند

این فعال نوآوری در عرصه پلیمر و محصولات حوزه پتروشیمی در عین حال می گوید: هم اکنون و خوشبختانه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان صنعت اول کشور از فضای بسیار زیادی برای ورود و جذب دانش بنیان ها برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: حتی اگر همه دانش بنیان های کشور به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ورود کنند، باز هم به دلیل گستردگی و ظرفیت و پتانسیل موجود در این حوزه، فضا برای کار وجود دارد اما متاسفانه این عرصه بسیار جذاب به شکل مناسب به دانش بنیان ها و فناوران معرفی نشده است.

محمودی با بیان اینکه، یکی از اصلی ترین برنامه ها و وظایفی که ما برای خود تعریف کرده ایم، این است که با برگزاری انواع رویدادها این فضا را به ایده پردازان و نوآوران معرفی کنیم، باید دست به دست هم داده تا شرکت های دانش بنیان جلو بیایند و از طرفی مدیران حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی نیز مسیرها را برای ورود دانش بنیان ها ایجاد کنند.

این فعال نوآوری در عرصه پلیمر و محصولات حوزه پتروشیمی با اشاره به سابقه فعالیت چندین ساله این مجموعه دانش بنیان تصریح کرد: به عنوان صادرکننده برتر اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی انتخاب شده ایم و در حال حاضر محصولات ما به ۲۶ کشور دنیا صادر می شود. آخرین مورد صادرات ما، ارسال ۸۰۰ تن پلیمر به کشور ترکیه بوده است.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر: استارتاپ و شرکتهای دانش بنیان و یا خلاق باید بشدت مراقب گرداب خودشیفتگی شعارزدگی و روزمرگی باشند!

محمدعلی مقیسه رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر خطاب به مدیران استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان با تاکید بر پرهیز از شعارزدگی و روزمرگی استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان، گفت: برخی دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی علیرغم تلاشهای زیادی که از سوی سازمانهایی از جمله فنی و حرفه ای، مراکز علمی- کاربردی و وزارت علوم صورت گرفته هنوز هم به یک زبان مشترک و پویا در تعامل با صنایع و حوزه های تولیدی کشور نرسیده اند و در مقابل صنایع هم در یک ناباوری زمانبر و سرمایه سوز، فکر می‌کنند به دانش دانشگاهها نیازی ندارند و در این فضا متاسفانه باید اقرار کنیم که هنوز شکاف عمیق در ارتباطات هدفمند، مستمر و پویا بین صنایع و دانشگاهها بطور گسترده ای وجود دارد.!

این پژوهشگر برجسته حوزه های آسیب شناسی فناوریهای نوین در ادامه با اشاره به اهمیت زیادی که اقتصاد در دانش دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارد و نیز نقش حیاتی بازارسازی و تجاری سازی در استارتاپ و شرکتهای دانش بنیان با تاکید بر تفکیک وظایف بخشهای مختلف از ایده و طراحی تا بازار و فروش محصول و یا خدمات، اظهار داشت: باید با پرهیز از اقدامات موازی و سرمایه سوز و زمان بر،استارتاپ و شرکتهای دانش بنیان و یا خلاق در کنار دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور و با ایفای نقش توسعه ای و مکمل، مسائل صنعت و تولید را کشف و در تبدیل دانش به محصولات تجاری مسئله محور، روزآمد و مبتنی بر نیازهای جامعه کمک کنند تا ضمن حل مشکلات تولید و رفع موانع، موجب افزایش اعتماد و امید در بخشهای تولید و صنعت کشور شوند.