تدوین برنامه ۱۰ ساله فضایی؛ سیاست حمایتی سازمان فضایی ایران از شرکت‌های دانش بنیان
تدوین برنامه ۱۰ ساله فضایی؛ سیاست حمایتی سازمان فضایی ایران از شرکت‌های دانش بنیان

دانانیوز: حمایت سازمان فضایی ایران از شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی فعال در حوزه فضایی آینده روشنی را در مورد توسعه این کسب و کارها، ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان حوزه هوافضا به همراه دارد.

به گزارش دانانیوز به نقل از سازمان فضایی ایران، گزارشی از عملکرد سازمان فضایی ایران در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال ۱۴۰۱، این سال را به عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین اعلام کردند و سازمان فضایی ایران نیز همچون سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی به سهم خود، تحقق این شعار را در دستورکار قرار داد.
با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی معمولا موارد بنیادین و مهم را به عنوان شعار سال و رویکرد یک ساله کشور اعلام می‌کنند و از آنجایی که این نامگذاری با آغاز فرایند بررسی، تحقیق و نگارش برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور مقارن شد، فرصت مناسبی برای سازمان فضایی ایران بود که حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان را در دستورکار ۱۰ سال آینده کشور در حوزه فضایی قرار دهد لذا این موضوع در جلسات متعدد کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این رویکرد، در قالب بندهای متعددی در برنامه ۱۰ ساله فضایی نگاشته شد.
و نهایتا این برنامه در دومین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به تصویب اعضا و تایید حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران رسید.
علاوه بر نهادینه کردن حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در قالب برنامه ۱۰ ساله فضایی، سازمان فضایی ایران در طول سال ۱۴۰۱ اقدامات متعددی را در جهت تحقق شعار سال انجام داد که بخش‌هایی از این اقدامات که قابلیت انتشار داشته، منتشر شده است.
علاوه بر موارد منتشره، می‌توان به برگزاری جلسات متعدد با حضور دکتر سالاریه، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران، مدیران و مسئولان شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی، اولویت‌دهی به شرکت‌های دانش بنیان در واگذاری پروژه‌ها و مناقصه‌ها، برگزاری جلسات متعدد کارشناسی جهت دریافت نظرات و دیدگاه‌ها مدیران شرکت‌های دانش بنیان جهت رفع دغدغه‌ها و مشکلات آنها و . . . نیز اشاره کرد که توسط سازمان فضایی ایران در سال گذشته انجام شده است.
همچنین با توجه به فعال بودن و جدیت دبیرخانه شورای عالی فضایی برای پیگیری و پایش تحقق مصوبات این شورا، عزم جدی برای اجرای مصوبات شورای عالی فضایی در جهت حمایت تمام بازیگران حوزه فضایی از شرکت‌های دانش بنیان در قالب برنامه ۱۰ ساله فضایی، وجود دارد.
با توجه به رویکرد سازمان فضایی ایران در دولت سیزدهم و حمایت جدی از بخش خصوصی و کسب و کارهای فضاپایه و همچنین اقدامات انجام شده در این راستا، شاهد رونق بیش از پیش این کسب و کارها خواهیم بود و با توجه به سیاست ادامه‌دار سازمان فضایی بر حمایت و تقویت شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی در حوزه های مختلف، شکل‌دهی اپراتورهای فضایی غیردولتی همچنان با قوت در برنامه سازمان فضایی قرار دارد.
در مجموع، سازمان فضایی ایران معتقد است که حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی فعال در حوزه فضایی که شمار آنها در حال حاضر به چند ده شرکت می‌رسد، به همراه توسعه تجاری و رشد ضریب نفوذ خدمات فضاپایه، آینده روشنی را در مورد توسعه این کسب و کارها، ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان حوزه هوافضا، دستیابی به دانش‌های روز دنیا، طراحی و تولید محصولات پیشرفته در حوزه فضایی، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های نو و جدید هوافضا و . . . را به همراه خواهد داشت.