رئیس دانشگاه پزشکی شهید بهشتی:سالانه ۸۰۰۰ مرگ مغزی ناشی از تصادفات در کشور/۲۵هزار بیمار در لیست انتظار پیوند عضوهستند
رئیس دانشگاه پزشکی شهید بهشتی:سالانه ۸۰۰۰ مرگ مغزی ناشی از تصادفات در کشور/۲۵هزار بیمار در لیست انتظار پیوند عضوهستند

دانانیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آمار ۲۵هزار نفره لیست انتظار پیوند در کشور و همچنین آمار بیماران مرگ مغزی ناشی از تصادفات، در عین حال بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو از مرگ مغزی در کشور تاکید کرد.

به گزارش دانانیوز به نقل ازایسنا، دکتر علیرضا زالی با حضور در یکصد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مهمان ویژه ضمن تقدیر از شورای شهر تهران برای تصویب سندی در خصوص ترویج فرهنگ اهداء عضو گفت: شورای شهر تهران تنها مدیریت شهری است که در آذر ماه سال گذشته چنین مصوبه‌ای را به تصویب رساند و خوشبختانه پیگیری خوبی نیز برای تحقق این مصوبه در شهر تهران انجام شده که جای تبریک به اعضای شورا برای این مصوبه مترقی دارد.

وی افزود: در ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۸ آقای دکتر فاضل خدمت امام (ره) رسیدند و پس از تشریح مسائل، امام فتوای تاریخی در مورد استفاده از اعضای بیماران مرگ مغزی دادند. در حقیقت آقایان دکتر فاضل و ولایتی پیشتازان موضوع پیوند اعضا بودند که نهایتا به تعیین روزی به عنوان روز پیوند اعضاء در کشور ما منتهی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۷ هزار بیمار نارسایی کلیه داریم که پیش بینی می‌شود در پنج سال آینده تعداد بیماران نارسایی کلیه به دو برابر افزایش پیدا کند. قطعا کیفیت زندگی و طول عمل بیماران در پیوند کلیه با دیالیز به عنوان درمان کاملا تغییر می‌کند. متاسفانه فشار خون و دیابت دو عامل اصلی بروز نارسایی کلیه در کشور ما قلمداد می‌شود.

زالی به نارسایی کبد و افزایش آن در سال‌های اخیر در کشورمان اشاره کرد و افزود: علت بروز نارسایی کبد کم تحرکی است؛ به شکلی که ۱۲ تا ۱۵ هزار ایرانی سالیانه به دلیل نارسایی کبد فوت می‌کنند. پیوند کبد یک زندگی با کیفیت را برای بیماران این بخش فراهم می‌کند. ما در کشورمان در پیوند کبد و کلیه آمار بسیار خوبی داریم. همچنین در بخش پیوند قلب نیز با توجه به اینکه پیش بینی ما این است که در سال‌های آتی شش درصد مردم کشور دچار نارسایی قلبی می‌شوند، افزایش پیوند در این حوزه را نیز شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: سال گذشته در ایران یک میلیون و ۱۵۰ هزار تصادف ثبت شده و ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر از شهروندان ایرانی بر اثر تصادفات فوت کرده‌اند و پنج تا هشت هزار ایرانی در سال بر اساس پیش بینی‌ها دچار مرگ مغزی می‌شوند اما متاسفانه در ایران در حالیکه باید حدود ۴۰۰۰ پیوند اعضا داشته باشیم کمتر از یک سوم این رقم پیوند اعضا انجام می‌شود که علت اصلی آن نیز عدم فرهنگسازی اهداء عضو است. در کشور ما در هر ساعت یک تا دو نفر از کسانی که در لیست پیوند اعضا هستند فوت می‌کنند. ۲۵ هزار نفر نیازمند پیوند اعضا هستند که از این رقم ۱۸ هزار نفر منتظر پیوند کلیه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سال گذشته ۳۵۰۰ پیوند در کشورمان انجام شده که از این تعداد ۲۴۰۰ پیوند برای پیوند کلیه و ۹۰۰ پیوند برای کبد بوده است. ۱۰ درصد مردم ما نسبت به گرفتن کارت اهدای عضو اقدام کرده‌اند. در پهنه‌های شهر تهران حداقل سه پهنه از پنج پهنه امکانات تبلیغاتی مناسب برای ترویج فرهنگ پیوند اعضاء به زودی فراهم خواهد شد و در هر استانی درختی به نام این قهرمانان ملی که ایثار می‌کنند قرص خواهد شد و بی تردید نیاز است که بیش از پیش نسبت به ترویج فرهنگ اهداء عضو اقدام کنیم.