رقابت ۷۰ شرکت دانش‌بنیان در «شکوفا»/تضمین ۱۰۰ درصدی پول مردم از سوی صندوق نوآوری
رقابت ۷۰ شرکت دانش‌بنیان در «شکوفا»/تضمین ۱۰۰ درصدی پول مردم از سوی صندوق نوآوری

دانانیوز: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به آغاز پخش مسابقه تلویزیونی شکوفا با حضور ۷۰ شرکت دانش‌بنیان، گفت: این مسابقه با هدف تأمین مالی جمعی برگزار می‌شود و این صندوق ۱۰۰ درصد سرمایه مردم را تضمین خواهد کرد.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، محمدصادق خیاطیان در نشست خبری مسابقه تلویزیونی شکوفا که صبح امروز در محل ساختمان صندوق نوآوری برگزار شد، با اشاره به ماموریت این صندوق، افزود: موضوع تامین مالی جمعی یکی از رویکردهای جدید ما برای جذب سرمایه در حوزه دانش‌بنیان است که با همکاری فرابورس اجرایی می‌شود.

وی یکی از بسترها و ابزارهای کمک کننده برای جذب سرمایه مردم را برگزاری مسابقات تلویزیونی دانست و برگزاری مسابقه «شکوفا» را در این راستا نام برد و یادآور شد: شرکت‌هایی که در این مسابقه حضور می‌یابند، با داوری طرح‌ها و دفاع صاحبان ایده از طرح‌های خود در برابر داوران می‌توانند سرمایه‌های خرد مردم برای توسعه طرح‌ها را جذب کنند. 

خیاطیان مهمترین هدف برگزاری مسابقه تلویزیونی شکوفا را آشنا کردن مردم با حوزه دانش‌بنیان‌ها ذکر کرد و ادامه داد: با حمایتی که مقام معظم رهبری از این حوزه داشته است، دانش‌بنیان امروز به گفتمان روز تبدیل شده است. خیلی‌ها تصور می‌کنند که حوزه‌های مرتبط با فناوری بر زندگی مردم تاثیری ندارد و در قالب این برنامه تلاش داریم تا آنها را با نقش فناوری آشنا کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی ابزارهای تأمین مالی جمعی را از دیگر اهداف این برنامه نام برد و افزود: خیلی از افراد که در حوزه سرمایه‌گذاری فعال هستند، حوزه‌هایی ماننو فولاد و بورس برایشان ملموس‌تر است و ما تلاش داریم تا سرمایه‌های خرد مردم را به سمت حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان هدایت کنیم.

وی افزود: امیدآفرینی از دیگر اهدافی است که این مسابقه دنبال می‌کند.

خیاطیان به بیان روند برگزاری این مسابقه تلویزیونی پرداخت و گفت: این مسابقه در مرحله ضبط قرار دارد و قرار است از امشب از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه فراخوان این مسابقه از ۵ ماه قبل منتشر شده است، یادآور شد: در این فراخوان تاکنون ۵۰۰ شرکت ثبت نام کردند و روند ثبت نام همچنان باز است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت‌هایی ‌که در این رویداد ثیت نام کرده‌اند، از میان شرکت های دانش‌بنیان هستند، خاطر نشان کرد: این شرکت‌ها علاوه بر آنکه از نظر فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، از نظر تعداد نیروی انسانی آنها، صورت‌های مالی و توانمندی آنانها مورد داوری قرار می‌گیرند؛ از این رو در مرحله اول از میان ۵۰۰ شرکت ثبت‌نام شده در این مسابقه تعداد ۲۵۰ نفر برای داوری مرحله دوم انتخاب شدند. 

به گفته وی، از میان ۲۵۰ شرکت، ۷۰ شرکت برای عرضه محصول خود در این‌ مسابقه برگزیده شده‌اند.

وی یادآور شد: این شرکت‌ها در حوزه‌های سلامت، تجهیزات پزشکی، دارو، کشاورزی، آب و فاضلاب و الکترونیک فعال هستند.

خیاطیان ادامه داد: در هر برنامه ۳ شرکت محصول خود را معرفی می‌کنند و در نهایت یک شرکت که دارای بالاترین توانمندی باشد، انتخاب می‌شود و از طریق سکوی فرابورس، تامین مالی جمعی خواهد کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه این صندوق ۱۰۰ درصد سرمایه اولیه مردم را تضمین می‌کند، گفت: مردم نگران سرمایه اولیه خود نباشند و ما ۱۰۰ درصد پول انها را تضمین خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسؤول، در مسابقه تلویزیونی «کارویا» تنها یک شرکت نتوانست پول مردم را باز پس دهد، بلافاصله صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۰۰ درصد پول را بازپرداخت کرد.

وی تاکید کرد: «شکوفا» تنها مسابقه‌ای است که همه شرکت‌ها برنده هستند، چون شرکتی که برگزیده می‌شود، می‌تواند از تامین مالی جمعی برخوردار شود و شرکتی که موفق نمی‌شود، این فرصت را دارد تا محصول خود را به جامعه معرفی کنند.

وی در خصوص تجربه صندوق در مسابقه «کارویا»، گفت: در «کارویا» ۱۸ شرکت برنده شدند و ۱۵ میلیارد تومان جذب مالی صورت گرفت و پیش‌بینی می‌شود در شکوفا ۴۰۰ میلیارد تومان تامین مالی صورت گیرد.

خیاطیان یادآور شد: در «شکوفا»، ۲۶ شرکت برنده معرفی خواهند شد.

انتهای پیام