رییس دانشگاه تربیت مدرس: جذب ۱۲۴ نخبه در دانشگاه تربیت مدرس/تامین مسکن به جلوگیری از مهاجرت نخبگان کمک می‌کند
رییس دانشگاه تربیت مدرس: جذب ۱۲۴ نخبه در دانشگاه تربیت مدرس/تامین مسکن به جلوگیری از مهاجرت نخبگان کمک می‌کند

دانانیوز:رییس دانشگاه تربیت مدرس با اعلام اینکه ۱۲۴ نخبه طی پنج سال اخیر در این دانشگاه جذب شده‌اند، گفت: برای آنکه نخبگان مهاجرت نکنند باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که یکی از آنها تامین مسکن است.

به گزارش دانانیوز، فرهاد دانشجو در گفت‌وگو با ایرنا درباره ساخت ۵ هزار واحد مسکونی برای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تربیت مدرس گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه تربیت مدرس و شهرداری تهران برای ساخت پنج هزار واحد مسکونی در اراضی متعلق به این دانشگاه جهت تأمین مسکن اساتید جوان، اعضای هیات علمی و یاوران علمی (کارمندان) در روز دوم اسفند ماه سال گذشته به امضا رسید.

وی ادامه داد:‌ بر اساس تفاهم نامه امضاشده بین دانشگاه تربیت مدرس و شهرداری تهران، این دانشگاه در هر زمینه ای که شهرداری نیاز علمی داشته باشد، به آن کمک می کند.

جذب ۱۲۴ نخبه در دانشگاه تربیت مدرس/تامین مسکن به جلوگیری از مهاجرت نخبگان کمک می‌کند

وی یادآور شد: اجرای پروژه ای در این ابعاد و بزرگی که بحث ساخت ۳ تا ۵ هزار واحد مسکونی در آن مطرح است، به طور متوسط حدود ۴ تا ۵ سال زمان می برد. مهم این است که با یک روال منطقی و علمی آغاز شود و امیدواریم که این کار هرچه سریعتر عملیاتی و کلنگ آن بر زمین زده شود. بر همین اساس با شهردار تهران نشست هایی را برگزار کردیم تا بتوانیم در چندماه آینده آن را عملیاتی کنیم.

دانشجو، با بیان اینکه ساخت مسکن توسط دانشگاه و در اختیار گذاشتن زمین برای این کار در راستای برنامه جهش تولید مسکن صورت می گیرد، افزود: این ۳ تا ۵ هزار واحد مسکونی بخشی از ۶۵ هزار واحد مسکونی است که با شهرداری تهران و سازمان اوقاف تفاهم نامه آن را امضا کردیم و احتمالا برای ساخت این واحدها سازمان اوقاف هم به نوعی دخیل خواهد بود.

دانشجو اظهار داشت: شهردار تهران وظیفه خود می داند که مسکن همه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه های تهران را تامین کند. به هر صورت سرمایه گذاری و ساخت برعهده شهرداری است و آورده ما هم زمین و علم و توان برای کارهایی است که شهرداری می خواهد انجام دهد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برای آنکه نخبگان مهاجرت نکنند، باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که یکی از آنها تامین مسکن آنها است؛ بنابراین دنبال این هستم که مسکن همه اعضای هیات علمی دانشگاه و به ویژه نخبگان را تامین کنیم.

وی با اشاره به طرح ساخت مسکن برای اساتید دانشگاه گفت: مهاجرت اعضای هیات علمی دانشگاه روند عجیب و غریبی داشت و حداقل ماهی یک یا دو درخواست مهاجرت داشتیم اما در دوماه گذشته این روند متوقف شده و ما حتی یک نفر درخواست مهاجرت نداشتیم.

دانشجو با بیان اینکه در پنج سال گذشته ۱۲۴ هیات علمی جدید از نخبگان خوب کشور در این دانشگاه استخدام کردیم، گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ نخبه هم مهاجرت کرده اند البته طبق آمار ورود نخبگان به کشور نسبت به خروج آنها بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد نخبگان در دانشگاه های کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: امیدواریم که برای همه نخبگان این امکان فراهم شود، البته برای رشد نخبگان بستری لازم است که توسط یاوران علمی (کارمندان) باید ایجاد شود؛ بنابراین امیدواریم که این بستر در این طرح دیده شود و بخشی از نیازهای آنها هم برطرف شود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه این اقدام دانشگاه در ساخت مسکن را الگویی برای دیگر دانشگاه ها عنوان کرد و افزود: این اقدام دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دانشگاه پیشتاز در امر واگذاری مسکن به اعضای هیأت علمی و کارکنان، بازتاب های مثبتی در میان سایر دانشگاه ها داشته و سبب شده دیگر دانشگاه ها در این مسیر گام بردارند و در جهت ساخت و واگذاری مسکن به اعضای هیات علمی و کارمندان خود پیگیری ها و اقدامات لازم را انجام دهند.

دانشجو به تفاهم نامه امضای هفت هزار واحد مسکونی بین دانشگاه تهران و شهرداری تهران نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا دانشگاه تهران هم پس از دانشگاه تربیت مدرس، تفاهم‌نامه همکاری جهت ساخت و سرمایه‌گذاری برای هفت هزار واحد مسکونی در اراضی متعلق به دانشگاه تهران برای تأمین مسکن اساتید جوان، اعضای هیأت علمی و یاوران علمی (کارمندان) دانشگاه تهران با شهرداری تهران منعقد کرد که این امر نشان از حرکت مهم و تأثیرگذار دانشگاه تربیت مدرس دارد.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت تأمین مسکن و نام بردن از آن به عنوان یکی از اولویت های اقتصادی گفت: در مسیری قدم گذاشته ایم که بتوانیم با مرتفع کردن معضل مسکن دانشگاهیان، سبب ایجاد امید و انگیزه در آنان و کاهش میزان مهاجرت نخبگان و اساتید شویم که ثمرات آن برای دانشگاهیان و همچنین نظام جمهوری اسلامی بسیار ارزشمند خواهد بود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس ابراز امیدواری کرد: دانشگاه های کشور با همدلی، تلاش و پیگیری مجدانه در مسیر خانه دار شدن اعضای هیات علمی و کارکنان گام بردارند.