محمدعلی زلفی گل: ۱۶ درصد آموزش عالی مهارت محور است/آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی می‌طلبد!
محمدعلی زلفی گل: ۱۶ درصد آموزش عالی مهارت محور است/آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی می‌طلبد!

دانانیوز: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در قانون برنامه ششم توسعه قرار بوده ۳۰ درصد از آموزش عالی مهارت محور باشد که در حال حاضر این هدف بیش از ۱۶ درصد محقق شده است.

به گزارش دانانیوز، محمدعلی زلفی‌گل در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آمایش آموزش عالی در لرستان مطرح شده و پیگیریم که چه شرایطی را ایجاد کنیم تا امکانات آموزشی، رفاهی، کارگاهی و آزمایشگاهی در دانشگاه‌های استان افزایش یابد به گونه‌ای که داوطلبان کنکوری که لرستان را انتخاب می‌کنند نیازهای اولیه رفاهی و ورزشی آنها تامین شود.

وی در ادامه در خصوص راهبردهای کلان وزارت علوم گفت: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری، ایجاد رشته‌ها و پذیرش دانشجو در راستای نیازهای جامعه در دستور کار وزارت علوم است.

برگزاری همایش ملی تحت عنوان ” آموزش مهارت محور و نیاز محور” در کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: سال گذشته برای برگزاری یک همایش ملی تحت عنوان ” آموزش مهارت محور و نیاز محور” برنامه‌ریزی کردیم که امسال آن را در سطوح مختلف برگزار خواهیم کرد و شرایطی را مهیا می‌کنیم که بخش عمده‌ای از آموزش‌های دانشگاهی کشور مهارت و نیاز محور شود.

زلفی‌گل گفت: آموزش مهارت محور در آموزش عالی عزمی فرابخشی را می‌طلبد و ضرورت دارد همه سازمان‌ها، صنایع خصوصی و دولتی کمک کنند و چنانچه قرار است دانشجویان برای کارآموزی و کارورزی مشغول شوند صنایع و وزارتخانه‌های مختلف همکاری لازم را با آموزش عالی داشته باشند و امکانات رفاهی، غذا و خوابگاه آنان را تامین کنند.

وی افزود: برای تحقق این امر نیاز به تصویب قانونی داریم که صنایع خصوصی، دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها برای پذیرش دانشجویان برای گذراندن کارآموزی و کارورزی تشویق کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شرایطی را ایجاد کنیم که میزان کارآمادگی و اشتغال‌پذیری دانشجویان از طریق مهارت آموزی افزایش یابد تا مطالبه مقام معظم رهبری نیز محقق شود.

زلفی‌گل تصریح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه قرار بوده ۳۰ درصد از آموزش عالی مهارت محور باشد که در حال حاضر این هدف بیش از ۱۶ درصد محقق شده است.

وی اضافه کرد: عمده‌ترین دلیل عقب بودن از برنامه این است که قوانین و مقررات شرایط لازم را برای آموزش مهارت محور تامین و تضمین نشده و آموزش مهارت محور نیاز به یک عزم فرابخشی دارد.

اختصاص اعتبار برای برای اعضای هیات علمی جدیدالاستخدام دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: اخیرا اعتباری برای اعضای هیات علمی جدیدالاستخدامی که در پنج سال گذشته در دانشگاه‌ها به کار گرفته شدند اختصاص یافته و سعی بر این است که برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها حمایت خاصی را از آموزش عالی استان و در راس آن دانشگاه لرستان داشته باشیم.

زلفی گل ادامه داد: در زمینه فناوری هم سعی بر این است که شرایط مهیا شود که امکان استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان تسهیل شود.