سه اقدام وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو در بازار!
سه اقدام وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو در بازار!

دانانیوز: برای کاهش قیمت خودرو در بازار نسبت به قیمت کارخانه سه اقدام از جمله افزایش عرضه،واردات خودرو و کاهش تقاضای کاذب در بازار را در دستور کار خود قرار داده ایم.

به گزارش دانانیوز به نقل از خبرنگاران جوان، آقای سید رضا فاطمی امین گفت: مهندسان جوان ما ناتوان از مدیریت صنعت خودرو نیستند، بلکه با قوانین و قواعدی اجازه تحول به آن‌ها نمی‌دهیم. با کشور‌های مختلف که ارتباط داشته ایم متوجه شدیم که ملت ایران استعداد بسیار برتری دارند و کمتر کشوری مانند ایران در این تنوع اقتصادی کار کرده و استعداد داشته باشد. در حال حاضر حکمرانی ما اشکال دارد که اجازه رشد استعداد به آن‌ها نمی‌دهد.

به گفته وزیر صمت، زمانی که یک خودرو ساخته شود و سه ماه بعد تحویل داده شود بالا بودن قیمت بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از قیمت کارخانه معقول است، اما بیشتر از آن قیمت منطقی و کاذب است. زمانی که خودور ساخته و سه ماه بعد تحویل داده شوند

او در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باید رخ دهد که قیمت بازار و قیمت کارخانه به هم نزدیک شوند، گفت: افزایش تولید و عرضه خودرو یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که زمینه ساز کاهش قیمت خودرو در بازار می‌شود و ما در سال ۱۴۰۱ تولید خودرو را ۳۹ درصد افزایش داده ایم و علاوه بر آن با تکمیل خودرو‌های ناقص تعداد خودرو‌ها را به یک هزار خودرو رسانده ایم.

وزیر صمت ادامه داد: طی ۴ سال گذشته تولید خودرو را به زیر یک میلیون رسانده ایم و خودرو‌های کف پارکینگ را کاهش داده ایم و با زنجیره تامین خودرو و مدیریت آن توانسته ایم در سال گذشته در حوزه رشد خودرو به ۳۹ درصد برسیم.

او گفت: این در شرایطی بود که ما اجازه تولید خودروی ناقص و بدون برخی از قطعات را نداشتیم و در صورت اجازه این تولید ما شاهد افزایش میزان تولید بودیم.

دانانیوز: فاطمی امین افزود: تقاضای کاذب بخش عمومی در این حوزه باید از طریق مالیات برعایدی سرمایه کاهش یابد و با اصلاح رفتار‌های مالیاتی می‌توانیم در این حوزه موفق باشیم.

وزیر صمت گفت: با افزایش عرضه و تولید و واردات خودرو و همچنین با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و شفاف بخشی در بازار می‌توانیم در این حوزه موفق و قیمت خودرو در بازار را کاهش دهیم.