سپردن کودکان به مهدکودک‌ و پرستار در اروپا، چقدر رایج است؟
سپردن کودکان به مهدکودک‌ و پرستار در اروپا، چقدر رایج است؟

دانانیوز: کمتر از یک چهارم (۲۱ درصد) کودکان زیر ۳ سال در اتحادیه اروپا توسط پرستاران حرفه‌ای، پدربزرگ و مادربزرگ یا سایر اعضای خانواده و اقوام (به استثنای والدین) مراقبت می‌شوند.

به گزارش دانانیوز به نقل از یورونیوز فارسی،نگهداری اطفال و کودکان برای والدین به ویژه برای آنهایی که شاغل هستند، یک چالش جدی است؛ به ویژه این که هزینه سپردن فرزندان به مهدکودک‌ها نیز روندی صعودی دارد. در چنین شرایطی، همچنان اکثر کودکان زیر ۳ سال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان از سوی پدر و مادرهایشان نگهداری می‌شوند و راهی خانه اقوام دور و نزدیک از جمله پدربزرگ و مادر بزرگ‌ها و نیز تحت مراقبت و آموزش پرستارها و مهدکودک‌ها قرار نمی‌گیرند. 

مطابق تازه‌ترین ارزیابی اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، به طور متوسط ۵۰.۲ درصد از کودکان زیر ۳ سالی که در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، عنفوان کودکی خود را صرفا در کنار پدر و مادر خود سپری می‌کنند. 
این نسبت در چهار کشور اروپای شرقی یعنی رومانی، جمهوری چک، بلغارستان و لیتوانی به اوج می‌رسد که در بالاترین سطح به ۷۶.۸ درصد در رومانی می‌رسد. 

در مقابل، تنها ۱۳.۸ درصد کودکان زیر ۳ سال در هلند، صرفا تحت مراقبت، تعلیم و تربیت پدر و مادر خوشان قرار دارند. 
از سوی دیگر، در سال ۲۰۲۱، ۳۶.۲ درصد از کودکان زیر ۳ سال در اتحادیه اروپا بیش از یک ساعت در هفته تحت مراقبت رسمی در مهدکودک‌ها یا مراکز قانونی نگهداری موقت کودکان  قرار داشته‌اند. از میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، هلند با ۷۴ درصد، بیشترین سهم کودکان کمتر از ۳ سال را به خود اختصاص داده که مراقبت از آنها به مهدکودک‌ها واگذار شده است. پس از آن دانمارک (۶۹ درصد) و لوکزامبورگ (۶۲ درصد) قرار داشته است.
همچنین، ۲۱.۱ درصد از کودکان زیر ۳ سال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طی سال ۲۰۲۱ هر هفته بیش از ۳۰ ساعت خود را در مهدکودک‌ها سپری کرده‌اند. 

گزارش یورواستات همچنین حاکیست که کمتر از یک چهارم (۲۱ درصد) کودکان زیر ۳ سال در اتحادیه اروپا توسط پرستاران حرفه‌ای، پدربزرگ و مادربزرگ یا سایر اعضای خانواده و اقوام (به استثنای والدین) مراقبت می‌شوند.