معاون فناوری رئیس جمهوری: خانه‌های خلاق مشمول حمایت‌های دانش بنیان‌ها می‌شوند / حوزه صنایع خلاق از علاقه‌مندی شخصی من است
معاون فناوری رئیس جمهوری: خانه‌های خلاق مشمول حمایت‌های دانش بنیان‌ها می‌شوند / حوزه صنایع خلاق از علاقه‌مندی شخصی من است

دانانیوز: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد: چند صندوق را برای خانه‌های خلاق درنظر گرفته‌ایم که ارزش آن‌ها نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در دورهمی خانه‌های خلاق گفت: من به عنوان یک فرد فعال در حوزه فناوری برنامه‌ریزی کردم بعد از پست مسئولیت کارم چند مجموعه خلاق ایجاد کنم و زمانی که از موقعیت کار دولتی خارج شوم در حوزه صنایع خلاق وارد خواهم شد.

وی با بیان اینکه این حوزه از علاقه‌مندی شخصی من است اظهار کرد: حوزه اقتصاد خلاق از اقتصادهای نوین دنیا است. بشر دارای دو ساحت جسمی و روحی است که نیازهای جسمی به سرعت احساس می‌شود اما نیازهای روحی در صورتی که سالها به آن توجه نشود اتفاق خاصی نمی‌افتد.

دهقانی اضافه کرد: اما در حال حاضر بشر در دوران قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم همت خود را بر توسعه فناوری‌های ارتقاء دهنده فناوری های جسمی به کار بسته است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نمونه این فناوری ها خودروهای خودران در بالاترین سطح و بالاترین فناوری‌ها در درمان است. بی‌توجهی به نیازهای روحی موجب شده است که در قرن ۲۱ نیازهای روحی سرباز کرده است و نیازهای فرهنگی و روحی آنقدر زیاد شده است که بزرگترین اقتصادهای دنیا به سمت فناوری های نرم حرکت کرده است.

دهقانی با تأکید براینکه شبکه‌های مجازی را برجسته می‌کند سرورهای آن نیست بلکه محتوای آن است خاطرنشان کرد: درحالی که اقتصاد های بزرگ دنیا مانند ژاپن ۱۰ درصد GDP خود را به صنایع خلاق اختصاص داده اند، ایران در حوزه دانش‌بنیان ها کمتر از سه درصد GDP در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در ایران حوزه صنایع خلاق اقدامات زیرساختی مهمی اجرایی شده است خاطرنشان کرد: تنها ستاد از میان ۱۹ ستاد معاونت علمی دارای یک اداره کل است، ستاد فناوری های خلاق است همچنین در حوزه حمایتی نیز تلاش کردیم که در قانون برنامه هفتم توسعه به تصویب برسانیم که شرکت‌های خلاق مشمول تمام مزایای قانون سال ۱۳۸۹ که برای شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، شوند.

یه اعتقاد دهقانی، صنایع خلاق به دلیل ارتباط مستقیم و نزدیک با مردم، زود بازده بودن، سرمایه‌گذاری کم و اشتغالزایی بالا به سرعت می‌توانند رشد کنند.

دانانیوز: معاون علمی رییس جمهور، نوآوری را ترکیب خلاقانه چند فناوری دانست و ادامه داد: اینکه معاونت به حوزه صنایع خلاق و اقتصاد خلاق وارد شده است در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، موازی کاری با این نهادها نیست اما از آنجایی که این معاونت متولی توسعه نوآوری است هر فعالیتی که به نوآوری و فناوری منجر شود، معاونت پای کار است.

دهقانی با تأکید براینکه در شرکت‌های نوآوری که خلاقیت پر رنگتر باشد، شرکت دانش‌بنیان و شرکتی که خلاقیت فرهنگی غالب باشد جزو شرکت‌های صنایع خلاق است، گفت: خانه‌های خلاق جایی هستند که در آن‌ها به صورت موضوع محور فعالیت می‌شود.

وی تأکید کرد: چند صندوق را برای خانه‌های خلاق درنظر گرفته‌ایم که ارزش آنها نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان است.