مقایسه سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران با ادوار قبلی
مقایسه سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران با ادوار قبلی

دانانیوز:
صفری با بیان اینکه بخشی از فضای نمایشگاه کتاب به دسترسی‌های مردم اختصاص یافت، توضیح داد: به دسترسی‌ها و عبور مردم فضای بیشتری داده شد. اگر دسترسی راهرو‌های نمایشگاه کتاب مناسب نبود، در روز اوج ازدحام مردم اتفاق عجیبی می‌افتاد.

به گزارش دانانیوز به نقل از خبرنگاران جوان، حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به این سوال که آیا امسال تعداد غرفه‌های ارگان‌های دولتی بیش از غرفه‌های مردمی بود، گفت: به هرحال، ارگان‌ها و سازمان‌ها انتشارات دارند و کار فرهنگی انجام می‌دهند. هرساله این ارگان‌ها حضور داشتند و امسال هم شاهد حضورشان بودیم. امسال افزایش غرفه‌ها در بخش کودک و نوجوان و بخش دانشگاهی بود. نزدیک به دو هزار متر مربع به فضای کودک و نوجوان اضافه شد. یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار متر مربع به بخش ناشران دانشگاهی اختصاص یافت.

اختصاص فضای بیشتر به راهرو‌ها برای دسترسی بهتر مردم

صفری با بیان اینکه بخشی از فضای نمایشگاه کتاب به دسترسی‌های مردم اختصاص یافت، توضیح داد: به دسترسی‌ها و عبور مردم فضای بیشتری داده شد. اگر دسترسی راهرو‌های نمایشگاه کتاب مناسب نبود، در روز اوج ازدحام مردم اتفاق عجیبی می‌افتاد.

دیوار آزاد؛ بخش پر ماجرای نمایشگاه کتاب

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه درباره یکی از بخش‌های پرطرفدار نمایشگاه کتاب به نام دیوار آزاد بیان کرد: شاید در وهله اول به‌نظر می‌رسید وجود این دیوار‌ها با روح نمایشگاه متفاوت است، اما در انتهای نمایشگاه شاهد خروجی خوبی از این ایده بودیم. این موضوع حکایت از تاب‌آوری نظام جمهوری اسلامی دارد. دیوار آزاد مدلی برای شنیدن گفتگو‌ها و پاسخ دادن به آن‌ها بود.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد ایده دیوار آزاد از کجا آمد، گفت: ما یک کمیته‌ای به نام خانواده در نمایشگاه کتاب داشتیم، که یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده‌اش طراحی این ایده بود. علاوه‌بر این کمیته، ارگان‌هایی هم که در مقوله عفاف و حجاب فعالیت دارند، پشت این ایده بودند.

تقسیم تعداد خودرو‌های نمایشگاه کتاب به ضلع شمالی و جنوبی مصلی امام خمینی

صفری درباره تعداد ون‌های نمایشگاه کتاب نسبت به سال گذشته توضیح داد: ما ۱۰ خودروی ون و ۱۰ خودروی سیار داشتیم. نصفی از این تعداد را به ضلع شمالی و نصفی دیگر را به ضلع جنوبی مصلی امام خمینی (ره) فرستادیم. ما نمی‌توانیم همه مردم را با خودرو به داخل نمایشگاه بیاوریم. بعضی از روز‌ها که شاهد کاهش تعداد خودرو‌ها بودید، بخاطر افزایش ازدحام جمعیت بود.

بیلبورد‌های ویکتور هوگو و تولستوی؛ جعلی یا درست؟

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه درباره بیلبورد‌هایی از ویکتور هوگو و تولستوی درباره عفاف و حجاب به این جمله اکتفا کرد که بدمان نیامد که رسانه‌های خاص (معاند) را مشغول این موضوع کنیم. البته ریشه‌هایی از موضوع عفاف در گفتارشان بوده است.

اکثر کارکنان کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب آموزش دیده‌اند

وی درباره تخصص کارکنان بخش کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب نسبت به جانمایی غرفه‌ها توضیح داد: اکثر افراد کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب آموزش دیده‌اند. بیشتر آن‌ها در سال گذشته نمایشگاه کتاب حضور داشتند. ممکن است تعداد محدودی از کارکنان نسبت به غرفه‌ها ناآشنا باشند، ولی بیشتر آن‌ها به کارشان مسلط بودند.

صفری با بیان اینکه تعداد محدودی از غرفه‌ها با وجود واریز مبلغ غرفه در نمایشگاه کتاب حاضر نشدند، بیان کرد: مجبور شدیم جای غرفه‌های خالی را از طریق ناشران رزرو پر کنیم. به همین دلیل این اطلاعات دیرتر به دست کمیته اطلاع‌رسانی رسید.

درنظر گرفتن بهترین مکان برای بخش ناشران دیجیتال

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه درباره اعلام زمان دیر هنگام جانمایی غرفه‌ها به ناشران دیجیتال گفت: نزدیک به ۴۰ ناشر دیجیتال در نمایشگاه کتاب حاضر شدند. استقرارشان هم به این گونه بود که از قبل برای حضور ثبت‌نام کرده بودند. ما حتی بخش ناشران الکترونیک را با سکو‌ها جدا کردیم و بهترین مکان را برایشان درنظر گرفتیم.

شبستان مصلی امام خمینی متقاضی خود را دارد

وی با بیان اینکه شبستان مصلی امام خمینی (ره) همیشه شبستان است، بیان کرد: اگرچه تعداد ناشران افزایش می‌یابد، ولی ظرفیت شبستان همان است که می‌بینید. شبستان متقاضی خود را دارد. باید نشر دیجیتال و بخش‌های مختلف هویت مستقل داشته باشند. این هویت مستقل به ناشران کمک می‌کند تا رشد کنند و سال بعد بخش بیشتری از نمایشگاه کتاب را از آنِ خود کنند.

باید نشر الکترونیک و دیجیتال تبدیل به نمایشگاه مستقل شود

صفری درباره بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب که به مرور تبدیل به نمایشگاه مستقل شدند، توضیح داد: یک زمانی بخش مطبوعات و نشر دیجیتال در دل نمایشگاه کتاب بود. به مرور این بخش‌ها رشد کردند و تبدیل به نمایشگاه مستقل شدند. الان هم باید نشر الکترونیک و دیجیتال به این سمت حرکت کند که تبدیل به نمایشگاه مستقل شود.