نادر سیدکلالی: شکل جدیدی از مشاوره مدیریت در قالب اقتصاد گیگ و فریلنسری (آزادکاری) پدیدار شده که ویژگی‌های متفاوتی با گذشته دارد
نادر سیدکلالی: شکل جدیدی از مشاوره مدیریت در قالب اقتصاد گیگ و فریلنسری (آزادکاری) پدیدار شده که ویژگی‌های متفاوتی با گذشته دارد

دانانیوز: چهارمین نشست از سلسه نشست‌های مشاوره مدیریت در ایران در روز سه‌شنبه مورخ نوزده اردیبهشت سال ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۱۴ توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

به گزارش گروه همایش و رویداد دانانیوز به نقل از دبیرخانه سلسه نشست‌های مشاوره مدیریت در ایران، عنوان این گردهمایی «آینده مشاوره مدیریت در ایران» بود و به بررسی وضعیت کنونی و افق‌های آتی حرفه و صنعت مشاوره مدیریت اختصاص داشت. پیش از این سه نشست با عناوین چالش‌های صنعت مشاوره مدیریت در ایران (سال ۱۳۹۹)، موانع توسعه مشاوره مدیریت از منظر ذینفعان (سال ۱۴۰۰) و استراتژی‌های توسعه مشاوره مدیریت در ایران (سال ۱۴۰۱) با ابتکار پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شده بود.
دکتر نادر سیدکلالی طراح و مدیرعلمی این سلسله نشست‌ها بوده است که در چهارمین نشست هم وی عهده‌دار این وظیفه بود. مسئولیت دبیری نشست چهارم به عهده پیمان عظیمی بود. این نشست مشتمل بر سه پنل تخصصی بود. پنل اول با حضور محمدجعفر مرعشی، کاظم موتابیان و محمدرضا پورخردمند؛ پنل دوم با حضور دکتر امیرحسین داوودیان و دکتر ابوالقاسم بازرگان؛ و پنل سوم با حضور دکتر محمد وکیلی و دکتر نادر سیدکلالی برگزار شد.
در پنل نخست از نشست آینده مشاوره مدیریت در ایران سخنرانان به بررسی پیشینه مشاوره مدیریت و افق‌های پیش روی آن پرداختند. محمدجعفر مرعشی مروری بر تاریخچه مشاوره مدیریت داشت و از نقش تشکل‌ها و انجمن‌ها در توسعه مشاوره مدیریت سخن گفت. کاظم موتابیان نیز دو گروه از مشاوران مدیریت را با یکدیگر مقایسه کرد. مشاورانی که در پی حل اساسی و ریشه‌ای مشکلات هستند و مشاورانی که به دنبال انتفاع شخصی و نتایج کوتاه‌مدت هستند. رضا پورخردمند مسیر مشاوره مدیریت را تاکنون مطلوب ارزیابی نکرد و آن را فعالیتی قلمداد کرد که به سمت تک‌نفره شدن پیش رفته است.
در پنل دوم از نشست آینده مشاوره مدیریت در ایران سخنرانان به بحث درخصوص جایگاه مشاوره مدیریت در ایران و جهان پرداختند. دکتر امیرحسین داوودیان مشاوره مدیریت را فعالیتی اقتصادی با هویت مستقل معرفی کرد و آن را نوعی عنوان شغلی تلقی کرد. وی اذعان کرد که اگرچه در زمینه‌هایی مانند مشاوره بازاریابی شرکت‌های خوبی در ایران به وجود آمده، در حوزه مشاوره مدیریت هنوز شرکت‌های بزرگ و نامداری شکل نگرفته‌اند و فاصله ایران با کشورهای پیشرفته چشمگیر است. از دیدگاه دکتر داوودیان باتوجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور و این حقیقت که بسیاری از شرکتها سالهاست در وضعیت مدیریت هزینه به سر می‌برند و امکان چندانی برای رشد و توسعه ندارند، اختصاص بودجه توسط شرکت‌ها برای خرید خدمات مشاوره از نخستین موضوعاتی است که حذف و قربانی می‌شود. وی اشاره کرد که اعتماد کارفرما به مشاور اهمیتی کلیدی در کسب‌وکار مشاوره دارد و زمانی امکان تداوم همکاری و اثربخشی خدمات مشاوره فراهم می‌شود که احساس نوعی از شراکت میان کارفرما و مشاور شکل بگیرد.
سخنران دوم پنل دوم نشست آینده مشاوره مدیریت در ایران دکتر ابوالقاسم بازرگان بود. وی شرح داد که در ایران علم مدیریت که حاصل تجربیات طولانی جهانی است هنوز آنچنان که باید به رسمیت شناخته نشده است و تصمیم‌گیران ما مکرراً در حال آزمون و خطا هستند. وی توضیح داد که متأسفانه در عمل اعتقاد چندانی به دانش مدیریت وجود ندارد و ضرورت دارد تا نگاه حجره‌داری هرچه زودتر به نگاه بنگاه‌داری تغییر کند. وی اقتصاد ایران را در مقایسه با کشورهای پیشرفته اقتصادی کوچک دانست و عمده بنگاه‌های خصوصی را کسب‌وکارهایی نوپا تلقی کرد که در آنها هنوز تفکیک میان مالکان و مدیران جدی نشده است.
سخنران نخست پنل سوم دکتر محمد وکیلی بود. او آینده مشاوره مدیریت را در جهان و ایران مثبت ارزیابی کرد ولی توجه به روندها را ضروری دانست. از دیدگاه دکتر وکیلی شرکت‌هایی مانند پرایس‌واترهاوس‌کوپرز با سرمایه‌گذاری بر هوش مصنوعی و برنامه‌ریزی درخصوص آن در شکل‌بخشی به مشاوره مدیریت فردا نقش‌آفرین خواهند بود. او اذعان داشت که هوش مصنوعی جایگزین مشاوره مدیریت نخواهد نشد چرا که اگرچه هوش مصنوعی در گردآوری و تحلیل داده، اطلاعات و دانش اثربخش است اما مانند انسان نمی‌تواند بینش، حکمت و خردمندی ایجاد کند.
دکتر نادر سیدکلالی نیز در دو بخش افتتاحیه و اختتامیه نشست ضمن تشریح تاریخچه سلسله نشست‌های مشاوره مدیریت و انگیزه خود از طراحی آنها، به تحقیقات وآثار پژوهشی، سوابق آموزشی و فعالیت‌های عملی خود با موضوع مشاوره مدیریت پرداخت. وی توضیح داد که بخش عمده آنچه به عنوان علم مدیریت مدرن در جهان امروز شناخته می‌شود حاصل مستندسازی عملکرد شرکت‌ها و مدیران موفق در کشورهای پیشرفته و تأمل درباره آنهاست، درحالیکه در ایران ثبت علمی رویدادها و تجربیات و نظریه‌پردازی درخصوص آنها هنوز به صورت قابل توجهی تحقق نیافته است. وی در ادامه به تبیین تفاوت‌های میان شرکت‌های مشاوره ایرانی و آلمانی پرداخت. دکتر سیدکلالی چالش‌های صنعت مشاوره مدیریت را شامل چالش‌های عرضه، تقاضا و زمینه معرفی کرد و بازیگران و ذینفعان کلیدی مشاوره مدیریت در ایران را شامل مشاوران حقیقی و حقوقی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، موکلان و کارفرمایان، و زمینه را شامل شرایط فرهنگی، فناورانه، اقتصادی، سیاسی، قوانین و مقررات و ضمانت اجرایی آنها دانست. او رشد و توسعه مشاوره مدیریت را در گرو فعالیت هوشمندانه و درست ذینفعان گوناگون و فراهم‌سازی زمینه مناسب تلقی کرد. از دیدگاه دکتر سیدکلالی به تدریج شکل جدیدی از مشاوره مدیریت در قالب اقتصاد گیگ و فریلنسری (آزادکاری) در حال پدیدار شدن است که مشخصات و ویژگی‌های متفاوتی با گذشته دارد. او در پایان به ضرورت تقویت حرفه مشاوره مدیریت توسط انجمن‌ها و اصناف اشاره کرد و تأسیس سازمان نظام مدیریت و مشاوره مدیریت را مانند سازمان نظام پزشکی و مهندسی ضروری تلقی کرد.