وزارت علوم و حل مشکل صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها!
وزارت علوم و حل مشکل صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها!

دانانیوز: معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه “نیاز محوری”، “برنامه محوری” به همراه “استاد محوری” اساس برنامه‌ریزی‌های دانشگاه‌ها در وزارت علوم قرار خواهند گرفت، گفت: متاسفانه ما براساس صندلی های تعریف شده دانشجو جذب می‌کردیم در حالی که اگر این سه شاخص ملاک برنامه ریزی‌ها قرار بگیرد نه با صندلی خالی مواجه می‌شویم، نه نگرانی بابت اشتغال دانشجویان خواهیم داشت.

به گزارش دانانیوز، دکتر قاسم عموعابدینی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب در خصوص ضرورت راه اندازی دانشکده های جدید در برخی از دانشگاه های کشور و میزان نظارت بر چنین تصمیماتی اظهار کرد: مجوز تاسیس دانشکده‌های جدید ابتدا باید در هیئت امنای دانشگاه ها تصویب شده و بعد از آن به شورای گسترش وزارت علوم ارسال شود، وزارت علوم نیز تاسیس این دانشکده‌ها را با حساسیت بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهد. به طور کلی این دانشکده‌ها با نظارت وزارت علوم در دانشگاه‌ها راه‌اندازی می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه‌ها برای تاسیس دانشکده‌های جدید باید تضمین دهند که کیفیت آموزش را حفظ خواهند کرد، تصریح کرد: این مراکز باید رشته هایی که مورد نیاز بازار کار نیست را بازنگری کرده و مورد پایش قرار بدهند و به سوی ایجاد رشته های جدید مورد نیاز جامعه حرکت کنند به همین جهت راه اندازی رشته های جدید و پرتقاضا نیازمند ایجاد دانشکده های مرتبط آن رشته ها است بنابراین تاسیس این مراکز موضوعی نیست که از سوی حاکمیت و یا وزارت علوم برای آن دستور داده شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاهی که فکر می کند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد نیازمند این است که دانشکده های جدیدی را داشته باشد قطعاً تاسیس دانشکده های جدید مسیر خود را بر اساس روند مصوب در وزارت علوم طی می کنند. اما در گام اول دانشگاه‌های بزرگ باید در راه اندازی دانشکده های مرتبط با رشته های جدید پیش قدم شوند.

عموعابدینی در خصوص راهکار وزارت علوم به منظور رفع مشکل صندلی‌های خالی دانشگاه ها نیز تاکید کرد: در حال حاضر صندلی‌های خالی دانشگاه ها مشکل ما در آموزش عالی نیست چرا که پیشرو بودن دانشگاه‌ها به تعداد صندلی‌ها و تکمیل شدن ظرفیت رشته‌ها بستگی ندارد. در برنامه وزارت علوم ظرفیت صندلی در دانشکده های جدید نظیر دانشکده های خانواده یا علوم و فنون آینده تعریف نمی‌شود بلکه پذیرش ها بر اساس نیازهای تعریف شده انجام خواهد شد..

به گفته وی، طبق سیاست وزارت علوم استاد بر اساس سیاست برنامه محوری جذب می‌شود؛ ممکن است ما در یک رشته سالیانه تعداد ۵ دانشجو جذب کنیم اما جذب همین تعداد بر اساس تعداد مورد نیاز جامعه تعریف شده و دانشجویان از نظر شغلی بورسیه می‌شوند و نگرانی در خصوص آینده شغلی آنها وجود ندارد.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های بزرگ در دنیا صندلی محور نیستند، افزود: نیاز محوری، برنامه محوری به همراه استاد محوری اساس برنامه‌ریزی‌های این دانشگاه ها قرار می‌گیرد؛ اگر چه در فرهنگ و تمدن ما ایرانیان نیز شاگردمحوری اساس بود و متاسفانه ما طی ۷۰ سال اخیر روند اشتباهی را طی می‌کردیم و براساس صندلی های تعریف شده دانشجو جذب می‌شد. به همین جهت اگر دانشگاه‌ها بر اساس برنامه محوری، استاد محوری و نیاز محوری حرکت کنند صندلی خالی وجود نخواهد داشت و رشته‌هایی را راه اندازی خواهند کرد که مورد نیاز جامعه هستند.