وزیر علوم: فرهنگ دانشگاهی نیاز به پویش و پالایش دارد! /تهیه دستورالعمل «سرآمدان دانشجویی» برای فعالان امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در دست تهیه است
وزیر علوم: فرهنگ دانشگاهی نیاز به پویش و پالایش دارد! /تهیه دستورالعمل «سرآمدان دانشجویی» برای فعالان امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در دست تهیه است

دانانیوز: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم احصاء شاخص‌های کمی فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: پویش و پالایش فرهنگ دانشگاهی از ضروریات است و البته قانون‌پذیری در دانشگاه‌ها نیز یک اصل است و همه باید تابع قانون باشند.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل در شصتمین اجلاس معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، که امروز (یکشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: ما با نسلی روبه‌رو هستیم که به دلیل شیوع بیماری کرونا طی سه سال اخیر بیشتر در فضای مجازی فعالیت داشتند؛ حال به فضای واقعی آمده‌اند، از این رو معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها باید شرایط این انتقال فضا را مهیا کنند و البته این امر سختی‌های خاص خود را دارد.

وی افزود: دشمنان تمام تلاش خود را می‌کنند که نقاط قوت کشور (دانشگاه) را هدف قرار دهند و دانشگاه را روبه‌روی نظام قرار دهند. در مقابل ما نیز باید هوشمندی خاص داشته باشیم و نباید صرفاً حالت تدافعی به خود بگیریم و باید برنامه‌های جدی خود را پیگیری کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه روسای دانشگاه‌ها باید نگاه و حمایت ویژه از معاونت فرهنگی و اجتماعی داشته باشند، افزود: در سال گذشته روسای دانشگاه‌ها را موظف کردیم ۳ درصد بودجه را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند که این مهم به نسبت اجرا شد.به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،وی افزود: سال گذشته به صورت میانگین ۱۱۰ درصد بودجه به دانشگاه‌ها تخصیص یافته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت احصاء شاخص‌های کمی فرهنگی در دانشگاه‌ها خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها افزود: فرهنگ دانشگاهی با فرهنگ عمومی تفاوت‌ دارد. فرهنگ‌هایی چون نوپذیری، نوآوری، دانش‌پذیری و…. مختص دانشگاه است. در دانشگاه قانون‌پذیری اصل است و همه باید تابع قانون باشند.

زلفی‌گل همچنین خاطرنشان کرد: البته در مواردی هم فرهنگ دانشگاهی نیاز به پویش و پالایش دارد و این مهم را باید معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها مد نظر قرار دهند و در مواردی که نیاز به اصلاح است، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در ادامه بر ضرورت نهادینه کردن نقش تربیتی و معلمی در دانشگاه نیز تاکید کرد و گفت: هر کس که در محیط دانشگاه حضور دارد، نقش تربیتی و معلمی دارد، به همین دلیل کار فرهنگی تنها برای دانشجویان نیست، بلکه برای کارکنان نیز باید فراهم باشد. در دانشگاه هرکسی که مسئولیتی دارد و با دانشجو سر و کار دارد باید دانشجو را همچون فرزند خود بداند و اصول تربیتی و روان‌شناسی را در مورد آنان رعایت کند.

وزیر عتف با بیان اینکه فرهنگ، فکر را و فکر، احساس و عمل را شکل می‌دهد، تأکید کرد: بهترین سرمایه‌گذاری برای آینده کشور ایجاد فرهنگ سالم است و فرهنگ دانشگاهی باید الگو و هدایت کننده فرهنگ عمومی جامعه باشد.

عالی‌ترین مقام مسئول وزارت علوم، نقش و وظیفه معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها را بسیار مهم و سنگین توصیف کرد و افزود: در سرمایه‌گذاری همواره مطرح است که اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری یک‌ساله کنید گندم بکارید، اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری ۱۰ساله کنید درخت بکارید، اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری صدساله کنید انسان تربیت کنید و اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری مادام‌العمر کنید فرهنگ سالم ایجاد کنید. بنابراین باید فرهنگی ایجاد کنیم که دانشجو درس خواندن و کار کردن را مقدس شمرده و دانش‌آموختگان دانشگاهی ما تنها به دنبال پشت میزنشینی نباشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که هیئت رئیسه دانشگاه، هر فصل یک جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه برگزار کند.

وزیر علوم افزود: جایگاه معاونت فرهنگی را در پایه‌های تشویقی نیز بالا برده‌ایم و در شیوه‌نامه اختصای اعتبار پژوهانه می‌توان به استاد اجازه داد بخشی از اعتبار پژوهانه خود را برای امور فرهنگی هزینه کند.

دانانیوز: وی در پایان بیان کرد: رئیس سازمان امور دانشجویان در حال تهیه دستورالعمل «سرآمدان دانشجویی» است و بر اساس این دستورالعمل برای حدود ۵ درصد از دانشجویان که در امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و… فعالیت دارند، پس از شناسایی، امتیازاتی را قائل خواهیم شد، در این دستورالعمل نیز نقش فرهنگی باید نمایان باشد.