پرواز نفتی ایران!
پرواز نفتی ایران!

دانانیوز: با وجود تداوم تحریم آمریکا علیه اقتصاد ایران، نه تنها راه صادرات نفت ایران بسته نشده که حتی آمارهای جهانی نشان از رشد جدی صادرات این محصول ایرانی در ماه‌های گذشته دارد.

به گزارش دانانیوز به نقل ازایسنا، هرچند با تحریم‌های آمریکا، فروش و عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی با مشکل و محدودیت‌هایی مواجه شده اما همانطور که دولت در ماه‌های گذشته بارها تاکید کرده، صادرات نفت ایران افزایشی قابل توجه را تجربه کرده است.

صادرات نفت ایران از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. با این حال، صادرات نفت ایران همچنان ادامه پیدا کرده است. طبق آمار شرکت کپلر، صادرات نفت ایران در ماه مه، از ۱.۵ میلیون بشکه در روز فراتر رفت که بالاترین نرخ ماهانه از سال ۲۰۱۸ به این طرف است.

همچنین یک کارشناس حوزه انرژی گفت: افزایش صادرات نفت ایران و رکوردشکنی در این حوزه به دلیل ایجاد تغییر در سیاست بازار نفت و ایجاد یک بازارسازی جدید در دولت سیزدهم بوده است.

در خبری دیگر، ایگور سچین، رئیس غول انرژی روس‌نفت، در اظهاراتی مدعی شد روسیه به دلیل سهم کمتر صادرات نفتش در تولید، در رقابت با کشورهای اوپک پلاس، عقب افتاده است.

خبر بازگشت خودروی سواری به بورس کالا طی هفته گذشته، گردوخاک زیادی به پا کرد و با مخالفت شورای رقابت و وزارت صمت مواجه شد؛ با این همه خبری از توقف عرضه نیست و بورس کالا پس از حدود چهار ماه، دوشنبه دوباره میزبان خودروی سواری خواهد بود.

در خبری دیگر، مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت از بررسی قیمت خودروی دنا در این شورا خبر داد. سپهر دادجوی توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر فوق افزود: از آنجایی که شورای رقابت طبق مصوبه ۵۴۳ موظف به نظارت بر رویه فروش است و همچنین باید به شکایت مردم رسیدگی کند، قیمت خودرو دنا را مورد بررسی قرار خواهد داد.

رئیس سازمان حمایت نیز در نامه‌ای به مدیران بانک‌ها و موسسات اعتباری خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی متقاضیان خرید خودروهای تولید داخل به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به نام این سازمان شد و تاکید کرد که برداشت مبالغ مذکور به منزله انصراف و حذف اولویت نیست.

همکاری روز: ایران و ازبکستان

امروز همایش همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید امکان رشد قابل توجه تجارت مشترک میان ایران و ازبکستان در کوتاه مدت وجود دارد اما شرط اصلی آن، برطرف شدن مشکلات حمل و نقل است.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ازبکستان، باید نظام مالی مشترک میان دو کشور در آینده نزدیک آغاز به کار کند.

وزیر صمت در خبری دیگر نیز گفت: مجلس نقطه نظرات خود را درباره واردات خودرو ارائه کرده و به تازگی نیز مصوبه‌ای در این حوزه داشته است، ما مصوبات را رعایت خواهیم کرد.

ترمز روز: شاخص بورس

شاخص کل بورس امروز با ۷۰۲ واحد صعود رقم دو میلیون و ۱۸۲ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۲۲۹۳ واحد افزایش در رقم ۷۴۳ هزار و ۶۵۷ واحد ایستاد. در این بازار ۵۳۴ هزار معامله به ارزش ۶۵ هزار و ۷۴۷ میلیارد ریال انجام شد.

سطح قیمتی آپارتمان در شهر تهران نسبت به ماه گذشته بین ۳۰۰ میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان کاهش یافته و در جنوب تهران نرخ پیشنهادی برخی واحدها به کمتر از ۲ میلیارد تومان رسیده است.

در ماه‌های اخیر موضوع بلیت هواپیما و نرخ پروازها از جمله بحث‌هایی بوده که علی رغم کش و قوس‌های فراوان به نظر می‌رسد راه به جایی نبرده است و در این میان فقط مردم از آن متضرر شده‌اند.