پنجشنبه ۳۱ فروردین؛ ارتباط مستقیم نوجوانان ایرانی با فضانورد چینی
پنجشنبه ۳۱ فروردین؛ ارتباط مستقیم نوجوانان ایرانی با فضانورد چینی

دانانیوز: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: روز پنجشنبه ۳۱ فروردین یک نوجوان ایرانی با فضانورد چینی در «ایستگاه فضایی تیانگونگ» ارتباط مستقیم برقرار می‌کند.

به گزارش دانانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، نشست مشترک جو زی هائو رایزن فرهنگی چین و فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری برای هماهنگی برگزاری رویداد فرهنگی-علمی که قرار است روز ۳۱ فروردین در حوزه «هوا فضا» در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در تهران صورت بگیرد، برگزار شد.

فلاح در این نشست با تأکید بر لزوم توجه به ارتقای فرهنگ فناوری به‌عنوان نیاز ضروری نسل جدید بر همکاری بیشتر بین ایران و چین و نیز سایر کشورهای عضو پیمان شانگهای ابراز امیدواری کرده و خواستار افزایش این همکاری‌ها شد.

وی با اشاره به آن‌چه در راستای دیپلماسی کودک و نوجوان که در دستور کار معاونت فرهنگی قرار گرفته است، گفت: روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ یک نوجوان ایرانی با فضانورد چینی در «ایستگاه فضایی تیانگونگ» ارتباط مستقیم برقرار می‌کند. در همین رابطه، هماهنگی‌های لازم با رایزن فرهنگی و رایزن سیاسی و تعداد دیگری از مقامات فناوری و هوافضای چینی صورت گرفت.

فلاح این رویداد علمی-فرهنگی را فرصت مناسبی دانست تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بتواند به بهره‌گیری از آن در راستای رسالت خود برای جذب کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه اقدام کند.

در این نشست که با حضور جو زی هائو، رایزن فرهنگی، فنگ چون، رایزن سیاسی، جائو زی آنگ، وابسته آموزشی و عائی چونگ هائو، وابسته سفارت چین در تهران صورت گرفت، مقرر شد، رایزن فرهنگی این کشور مقدمات این ارتباط تصویری را فراهم کند.

جو زی هائو گفت: برای بهتر برگزار شدن این رویداد، مسئولانی از جمله حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چانگ هوآ سفیر چین در تهران، مسئولان سازمان فضایی ایران، مسئولان سفارت روسیه در ایران و دیگر مسئولان حضور خواهند داشت. همچنین با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شده تا ۶۰ کودک و نوجوان ایرانی به همراه والدین خود و نیز ۱۰ نفر از کودکان و نوجوانان چینی ساکن ایران به همراه والدینشان در این رویداد حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به افزایش دایره همکاری‌های فرهنگی بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و میز کمیته همکاری‌های شانگهای در ایران، ادامه داد: «با توجه به ظرفیت‌های موجود بین کشورهای عضو گروه شانگهای، امید آن می‌رود که دامنه همکاری‌های این کشورها به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان افزایش پیدا کند.

در رویداد ۳۱ فرودین که قرار است نوجوان ایرانی با فضانورد چینی در ایستگاه فضایی به پرسش و پاسخ بپردازد، کودکان و نوجوانان سایر کشورهای عضو مانند روسیه، چین، هندوستان، قزاقستان و برخی دیگر از کشورها هم به صورت برخط حضور داشته و پس از این پرسش و پاسخ، آن‌ها نیز سوال‌های خود را مطرح خواهند کرد.

همچنین پیش از برگزاری این رویداد، نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه‌های ایران و چین برای آگاهی بیشتر کودکان و نوجوانان علاقه‌‎مند به حوزه هوا فضا برگزار خواهد شد. این رویداد به صورت مستقیم نیز از «شبکه شاد» پخش می‌شود./زینب رازدشت تازکند