کدام کشور اروپایی در میان شرکای اصلی تجاری ایران باقی ماند؟
کدام کشور اروپایی در میان شرکای اصلی تجاری ایران باقی ماند؟

دانانیوز: اتاق بازرگانی تهران، در جدیدترین گزارش خود، به بررسی ابعاد مختلف تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدایی سال جاری پرداخته است.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، بر اساس برآوردهای انجام شده، کل تجارت ایران در اردیبهشت ماه امسال به مرز ۸.۷ میلیارد دلار رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی حدودا ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در این بخش صادرات ایران ۳.۸ میلیارد دلار بوده که رشدی ۶.۱ درصدی را نشان می‌دهد و واردات در همین دوره به عدد ۴.۹ میلیارد دلار رسیده که رشدی بیش از ۵۷ درصدی داشته است.

تجارت وزنی ایران نیز در این ماه از مرز ۱۳ میلیون تن گذشته که افزایشی ۹.۲ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت ایران حدود ۱۰.۵ میلیون تن کالا صادر کرده که افزایش چندانی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد اما در حوزه واردات ۲.۹ میلیون تن کالا وارد شده که افزایش ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

در میان شرکای اصلی تجاری ایران، تغییراتی دیده می‌شود. در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، چین با ۲.۴ میلیارد دلار واردات اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران بوده و در همین مدت عراق با ۱.۲ میلیارد دلار در رتبه دوم و ترکیه، امارات متحده عربی و هند در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در میان صادرکنندگان اما چین با فاصله‌ای کم از امارات متحده عربی سبقت گرفته و به اصلی‌ترین صادرکننده کالا به ایران بدل شده است. پس از امارات که در رده دوم قرار گرفته نیز ترکیه، آلمان و روسیه دیده می‌شوند.

به این ترتیب آلمان تنها کشور اروپای غربی است که در میان شرکای اصلی تجاری ایران همچنان حضور دارد. از سوی دیگر روسیه نیز توانسته نام خود را به فهرست اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران اضافه کند.