نگار اکبری زرگر: بادست بردن بدون اجازه در یک اثر هنری،  بی‌اخلاقی، قانون‌شکنی و حرمت‌شکنی را رواج می دهیم!/مدارس آمریکا مریم میرزاخانی را درکتابها می آورند ولی در ایران، از دختران و زنان مطرح هیچ سخنی به میان نمی آید!
نگار اکبری زرگر: بادست بردن بدون اجازه در یک اثر هنری،  بی‌اخلاقی، قانون‌شکنی و حرمت‌شکنی را رواج می دهیم!/مدارس آمریکا مریم میرزاخانی را درکتابها می آورند ولی در ایران، از دختران و زنان مطرح هیچ سخنی به میان نمی آید!

دانانیوز: اگر منظر هنری و زیباشناسی را کنار بگذاریم از منظر روانشناسی کنجکاو شده‌ام بدانم به چه دلیل روانشناختی عکس دختران باید حذف می‌شد؟! ایکاش دلایل تخصصی (از هر منظر) که باعث شد در این طرح دست برده شود و برای طراح جلد کتاب ریاضی سوم دبستان (نسیم بهاری) شوک‌آور شود به اطلاع عموم و متخصصان این حوزه‌ها می‌رسید. […]

دانانیوز: اگر منظر هنری و زیباشناسی را کنار بگذاریم از منظر روانشناسی کنجکاو شده‌ام بدانم به چه دلیل روانشناختی عکس دختران باید حذف می‌شد؟! ایکاش دلایل تخصصی (از هر منظر) که باعث شد در این طرح دست برده شود و برای طراح جلد کتاب ریاضی سوم دبستان (نسیم بهاری) شوک‌آور شود به اطلاع عموم و متخصصان این حوزه‌ها می‌رسید.

به گزارش دانانیوز، نگار اکبری زرگر- روانشناس و عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد نسبت به حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی پایه سوم دبستان، گفت: در جایی از بیانات مسئولین، شلوغی عکس توجیهی برای حذف دختران عنوان شده است؛ حال سوال من به عنوان روانشناس این است که آیا شلوغی در یک عکس به من این اجازه را می‌دهد که نماد یک زن را حذف کنم؟ اگر عکس شلوغ بود چطور پسران حذف نشدند؟ سخن شما قبول، ولی با ادعای فرض شما پس چطور به تعداد مساوی از هر جنسیت (دختر و پسر ) در تصویر قرار داده نشد؟ جالب اینجاست از هر طرف که قصد دارم مثبت اندیش گونه بنگرم و حل مساله کنم نمی‌شود و جواب درستی هم پیدا نمی‌شود زیرا که صورت مساله غلط اندر غلط است.

وی افزود: با حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی پایه سوم دبستان به یاد حذف نام شهید فهمیده از کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم، حذف برنامه ۹۰ و عادل فردوسی‌پور برنامه پرمخاطب سیما و… افتادم. تکرار مکررات و ذهنی پر از سوال که دوباره این حذف به چه دلیل است؟ اگر منظر هنری و زیباشناسی را کنار بگذاریم از منظر روانشناسی کنجکاو شده‌ام بدانم به چه دلیل روانشناختی عکس دختران باید حذف می‌شد؟! ایکاش دلایل تخصصی (از هر منظر) که باعث شد در این طرح دست برده شود و برای طراح جلد کتاب ریاضی سوم دبستان (نسیم بهاری) شوک‌آور شود به اطلاع عموم و متخصصان این حوزه‌ها می‌رسید.

اکبری‌زرگر در  ادامه با اشاره به اینکه نگاه متعصب‌گونه و خشک موجب حذف تصویر دختران شد گفت: آیا غیر از این است که دست بردن در یک اثر هنری بدون اجازه صاحب اثر عملی غیرقانونی و غیرشرعی است که در پاسخ مثبت به این سوال چگونه می‌توانیم از اقدام به این عمل حمایت کنیم؟ که اگر حمایت هم شود آیا غیر از این است که بی‌اخلاقی، قانون‌شکنی و حرمت‌شکنی را رواج داده‌ایم؟

این روانشناس ادامه سخنانش را با طرح این پرسش که آیا در کشور ما زنان و مردان در یک مکان مشغول به کار، تحصیل و زندگی نیستند، افزود: آیا در دانشگاه‌ها دختران و پسران در یک کلاس مختلط و در کنار هم تحصیل نمی‌کنند؟ آیا کودکان ما از ابتدا نباید این تفاوت جنسیتی را درک کنند که این مشاهده و بودن در جمع، جزئی از مراحل رشد و تحول کودکان ماست و هیچگونه ماهیت جنسی ندارد، زیراکه کودکان هیچ درکی از مسائل جنسی ندارند. اگر در طرح کتاب ریاضی سوم دبستان با نگاهی متعصب‌گونه و خشک اقدام به حذف دختران شد چطور در انیمیشن‌ها، کارتون‌ها، فیلم‌ها و زندگی واقعی اقدام به این عمل نکردید؟ متاسفانه این معنای واقعی تعارض است که یک عمل در یک زمان خوب و در زمانی دیگر نکوهیده است.

اکبری‌زرگر معتقد است که چطور امکان دارد که در یک زمان، بودن دختران و پسران کوچک در عکسی بی‌جان در کتاب درسی توسط خواص مواخذه و سرانجام حذف شود، اما در مهدکودک‌ها، کارتون‌ها، فیلم‌ها و زندگی عادی این نگاه حذفی وجود ندارد و این تعارضات برای بزرگسالان و کودکان نامفهوم است،

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان با تاکید بر این که روان کودکان مانند لوحی سفید است که نباید با این دوگانگی‌ها به سیاهی در بزرگسالی تبدیلشان کنیم گفت: رواج مواردی مانند حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی باعث رشد دوگانگی در کودکان ما خواهد شد و در بزرگسالی دیگر چیزی به نام اخلاق‌مداری و وجدان معنایی ندارد. اخلاق یعنی خلق و خو و عاداتی که از کودکی با عقاید و ارزش‌های ما شکل می‌گیرد؛ اخلاق به این معنی است که عمل ناپسند در هر زمان عملی ناپسند است. 

وی تصریح کرد: آیا فراموش کردید که در زمان جنگ تحمیلی جنسیت زن بود که با وجود تعصب اقوام کردنشین کشور ایران نسبت به زنان و دخترانشان، اسلحه به دست گرفتند و دوش به دوش مردان و در کنار جنس مذکر به میدان آمده و جنگیدند؟ آیا اسرای جنگی و شهدای زن در جنگ ایران و عراق دلیل بر صحت ادعا نیست؟ آیا آن زمان کنار هم بودن مرد و زن مشکلی نداشت؟ چطور می‌شود که یک فصل از دروس ریاضی مدارس آمریکا به تصویر مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته مرحوم ایرانی اختصاص می‌یابد، اما در کشور ما نه اینکه از دختران و زنان مطرح سخنی رانده نمی‌شود، بلکه اقدام به حذف این نوگلان هم می‌شود. 

ا رییس انجمن اساتید استان تهران به جایگاه و مقام والای دختر ایرانی اشاره کده ودر ادامه گفت: زمانی که اقدام به حذف تصویر دختران از کتاب درسی کلاس سوم دبستان کردید با خود فکر نکردید که چطور با چوبی نامرئی در پی سرکوب، تحقیر و به زیر پا گذاشتن شان و مقام والای یک دختر ایرانی شدید که اگر حتی یک قلب از این کوچک دلان ترکی برداشته باشد همه ما مسئول هستیم، زیرا که ناقض حقوق کودکان بوده‌اید.
این عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان در ادامه با اشاره به بیاناتی از ائمه اطهار در این رابطه اظهار کرد: اگر بیاناتی از علمای دینی و ائمه اطهار بیاد آوریم باز هم نمی‌توانیم این عمل مسئولین امر را توضیح دهیم، چراکه به گفته امام صادق (ع) دختران حسنات‌ و پسران نعمات هستند. بر حسنات بهره می‌دهند و از نعمتها بازپرسی می‌کنند. پیامبر اسلام فرمودند هر کس دخترش را خوشحال کند به مانند این است که برده‌ای از اولاد اسماعیل در راه خدا آزاد کرده است و نیز فرمود هر کسی که یک دختر دارد اجر او از هزار حج و هزار جهاد و هزار قربانی و هزار مهمانی بیشتر است و بهترین اولاد شما دخترانند. ایشان همچنین در جای دیگر فرمود آنکه دارای دختر است او را از خود نراند، اهانتش نکند و پسران را بر او مقدم ندارد که در این صورت جایگاهش بهشت برین است. 

وی همچنین گفت: اگر آخرین فرموده پیامبر را دوباره مطالعه کنیم، دوباره سوال مبهم و دردآوری که در ذهن نقش می‌بندد این است که آیا عملی که اقدام بر حذف دختران در کتب درسی شد درست مغایر با گفته پیامبر اکرم نبوده است؟ آیا این اعمال، رفتار و نیات بر اساس اسلام است؟ پس چه زیبا می‌شد اگر از صاحب اثر این طرح که مظلومانه در نقش زیبایش دست برده شد و از تمام دختران و زنان ایرانی نیز… عذرخواهی می‌شد، چرا که شان و مقام دختر را همین بس که با جمله‌ای از پیغمبر اسلام خاتمه دهم که فرمودند فاطمه پاره تن من است.