علیاصغر پورمحمدی با حکم وزیر صنعت به عنوان مشاور وزیر و رییس شورای رسانه، تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شد.
به گزارش دانانیوز به نقل از خبرگزاری صنایع، در حکم جدید وزیر صمت، که علیاصغر پورمحمدی به عنوان مشاور وزیر و رییس شورای رسانه، تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شده، آمده است:
جناب آقای دکتر علی اصغر پورمحمدی
نظر به سوابق علمی، فرهنگی و تجارب اجرایی ارزشمند جنابعالی در امور رسانه و به منظور بهرهمندی عرصه صنعت معدن و تجارت کشور از آن توانمندیها، به موجب این حکم به عنوان مشاور وزیر و رئیس شورای رسانه، تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت متبوع منصوب میشوید.
انتظار میرود با انتخاب و پیشنهاد اعضای حقوقی و حقیقی مناسب با اهداف و وظایف آن شورا که اهم آن به قرار زیر میباشد نسبت به انجام این موارد به طور ویژه اهتمام ورزید.
۱: بهرهگیری از روشهای نو و خلاقانه و همسو با مطالبات و انتظارات عامه مردم در زمینه اطلاعرسانی از زحمات و خدمات تلاشگران عرصه صنعت معدن و تجارت کشور شامل تمامی اجزای حاکمیتی و بخش خصوصی وابسته.
۲: تلاش در جهت ارائه تصویری واقعی (و نه مدیر پسند) از ماحصل خدمات خالصانه تمامی اقشار مرتبط با حوزه فعالیت وزارت متبوع و ایجاد رابطه منسجم دوسویه و تعاملی با اصحاب رسانه.
۳: اهتمام جدی در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای ایجاد پویشهای بزرگ مردمی و رسانهای با همکاری جدی همه شرکتها و بخشهای مختلف وزارتخانه برای فرهنگسازی در خصوص کالاهای ایرانی و حمایت از تولید داخلی.
۴: ایجاد هماهنگی دستگاهی بین واحدهای متناظر در تمام سطوح وزارت متبوع و صنایع، معادن و تجار مرتبط به منظور همافزایی هر چه بیشتر سرمایههای مادی و معنوی و جلوگیری از هدر رفت آنها.
۵: برگزاری مستمر جلسات شورای تحت مدیریت و ارائه گزارش اقدامات و برنامههای پیشنهادی جهت بهبود فضای کسب و کار در عرصه صنعت، معدن و تجارت کشور.
۶: سیاستگذاری و تدوین پیوستهای رسانهای برای موضوعات مختلف و اقدام و نظارت بر اجرای آن در کلیه سطوح وزارتخانه، سازمانها و شرکتهای وابسته.
۷: ایجاد وحدت رویه در امور تبلیغاتی سازمانها و شرکتهای وابسته و نیز صنایع مادر و جهت دهی و اصلاح اقدامات آنها بر اساس مصوبات شورای مورد نظر.
۸: ایجاد فضای مشارکتی روسای سازمانها و مدیران وزارت متبوع در تمام سطوح در مأموریت محوله.
*** نکته قابل توجه در حکم پورمحمدی
نکته قابل توجه در حکم پورمحمدی، سمتی است که وزیر صمت برای وی در نظر گرفته است و احتمالا برای اولین بار در وزارت صمت چنین سمتی تعیین شده است.
سابق بر این سمتی که برای حوزه اطلاعرسانی و روابط عمومی در وزارت صمت و سایر وزارتخانهها مرسوم بوده و هست، رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی بوده و خبری از شورا و سمتی سه بخشی نبوده است.
البته در بهمن ۹۶ شریعتمداری وزیر صمت وقت، شورایی را با عنوان شورای اطلاعرسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و شخصی را نیز با عنوان دبیر این شورا منصوب کرد که اعضای آن از مشاوران وزیر در حوزه اطلاعرسانی و تبلیغات، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارتخانه، مدیرکل حوزه وزارتی، مدیران روابط عمومی سازمانها و شرکتهای تابعه تشکیل میشد.
البته این شورا و حکم تشریفاتی مذکور، همان زمان هم انتقادات زیادی را به همراه داشت و دبیر این شورا و رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارتخانه را روبروی هم قرار داد زیرا در واقع یک موازی کاری آشکار در وزارتخانه ابداع شده بود.
البته همانطور که ذکر شد این شورا و دبیر منصوب شده عناوینی تشریفاتی بودند و در نهایت نیز خروجی ملموسی برای وزارتخانه به همراه نداشت.
*** چرا خلق سمت جدید؟
اما امروز باید دید هدف وزیر جدید از این حکم جدید و بالا بلند سه ضلعی که برایش ۸ وظیفه مهم تعریف کرده است، چیست.
البته به احتمال زیاد از دو حالت خارج نیست، یا وزیر جدید برای حوزه اطلاعرسانی و رسانه اهمیت بسیار زیادی قائل است و تحقق مطلوب آن را خارج از توانمندی مرکز فعلی میداند و به همین دلیل قصد دارد در قالب یک شورا و متشکل از افراد حقیقی و حقوقی متخصص و باتجربه، اقدامات بایسته و شایستهای را در این حوزه انجام دهد یا سمت رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی را سمتی ناقابل برای پورمحمدی با آن همه تجربه ارزشمند دانسته و سعی کرده با حذف عنوان مهم روابط عمومی و خلق یک عنوان جدید که در درون خود چهار عنوان مهم مشاور وزیر، رئیس رسانه، رئیس تبلیغات و رئیس اطلاعرسانی وزارت صمت را دارد، صرفا احترام ایشان را حفظ کند.
*** حوزه اطلاعرسانی وزارت صمت به چه کسی نیاز دارد؟
اما امیدواریم هر شخصی با هر عنوان و سمتی که در این حوزه منصوب میشود فارغ از سمت و عنوانهای چند طبقهای، سه ویژگی قابل توجه داشته باشد.
اولا فردی باشد که نسبت به ظرفیتهای فوقالعاده و بالقوهای که در هر سه حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور وجود دارد اشراف داشته باشد و دوما فردی باشد که از ظرفیت و قدرت رسانه در توسعه و پیشرفت یک کشور آگاه و آن را باور داشته باشد و سوما فردی باشد که بداند چطور از این دو ظرفیت به طور همزمان و در راستای تعالی و توسعه اقتصادی کشور استفاده کند.
این شخص باید بداند در حال حاضر و با توجه به موقعیت کشور، چه اطلاعاتی مورد نیاز جامعه و فعالان اقتصادی و صنعتی است و مهمتر اینکه در شرایط فعلی چه اطلاعاتی و چگونه باید منتشر شود.
ظرفیتهای بالقوهای در هر سه بخش صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که با انتشار آنها از طرفی میتوان ایران واقعی را با امکانات، توانمندیها و دستاوردهای کمنظیرش به ایرانیان و جهانیان نشان داد که فارغ از امیدآفرینی که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب و نیازهای مهم این روزهای کشور است، توسعه، اشتغال و جذب سرمایه و سرمایهگذار را به همراه داشته باشد که اهمیتش پرواضح است.
*** علی اصغر پورمحمدی کیست؟
به گزارش خبرگزاری صنایع، علیاصغر پورمحمدی ۶۳ ساله را همه با صدا و سیما میشناسند.
از نظر تحصیلات، کارشناسی ارشد ارتباطات و دکترای جامعهشناسی از دانشگاه اصفهان دارد.
وی که فرزند شیخ عباس پورمحمدی، روحانی برجسته رفسنجان وپسر عموی مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشین دادگستری است.
سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد، همسر خواهر پورمحمدی است و برادری نیز به نام ابوذر دارد که تهیهکننده سینما است.
از سمتهایی که در صداوسیما داشته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مدیر گروه فرهنگی و اجتماعی رادیو
مدیر گروه فرهنگی اجتماعی شبکههای یک و سه سیما
مسئول شورای سیاستگذاری و هماهنگی ورزش صدا و سیما
مدیر شبکه پنج سیما
مدیر شبکه سه سیما
قائم مقام معاون سیما
معاون سیما
مشاور رئیس صداو سیما
پورمحمدی در خارج از صداوسیما نیز سمتهایی در حوزه ارتباطات و رسانه داشته است مثل قائم مقامی وزیر ارشاد و ریاست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی قوه قضاییه.