هفت (۷ )عامل پنهانی که مانع کاهش وزنتان می‌شوند!؟
هفت (۷ )عامل پنهانی که مانع کاهش وزنتان می‌شوند!؟
دانانیوز: حفظ سطح متعادل قند خون برای جلوگیری از افزایش چربی ناخواسته بسیار مهم است. این امر می‌تواند با کاهش مصرف غذا‌های فرآوری‌شده و مصرف پروتئین، فیبر و چربی حاصل شود. این مواد مغذی جذب کربوهیدرات‌ها را به جریان خون کاهش می‌دهند.


دلایل پنهانی زیادی وجود دارد که مانع از کاهش وزن شده و بدن را وادار می‌کنند که اضافه وزن خود را حفظ کند.
به گزارش دانانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری افغانستان، دلایل پنهانی زیادی وجود دارند که بدن را وادار می‌کنند اضافه وزن خود را حفظ کند. این عوامل نتیجه رژیم و ورزش را بی فایده می‌کنند تا زمانی که برای حل آن‌ها اقدام کنید.

۱. به‌هم ریختگی قند خون

با مصرف کربوهیدرات، سطح گلوکز خون شروع به افزایش می‌کند. در پاسخ، پانکراس هورمونی به نام انسولین ترشح می‌کند که وظیفه آن انتقال این قند‌ها به سلول‌های محل تعلق آن‌هاست. انسولین برای زندگی انسان ضروری است، با این وجود مقدار بیش از حد آن، ذخیره چربی را ایجاد می‌کند.

در یک فرد سالم، این روند به نرمی پیش می‌رود و سطح قند خون تقریباً دو ساعت بعد از غذا به حالت طبیعی می‌رسد. با این حال، گاهی سلول‌ها خسته می‌شوند و توانایی پذیرش موثر انسولین را از دست می‌دهند. این حالت با عنوان مقاومت به انسولین شناخته می‌شود، یک وضعیت خطرناک که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به افزایش وزن و در نهایت دیابت نوع ۲ شود.

حفظ سطح متعادل قند خون برای جلوگیری از افزایش چربی ناخواسته بسیار مهم است. این امر می‌تواند با کاهش مصرف غذا‌های فرآوری‌شده و مصرف پروتئین، فیبر و چربی حاصل شود. این مواد مغذی جذب کربوهیدرات‌ها را به جریان خون کاهش می‌دهند.

۲. التهاب

ممکن است پیوند بین کاهش وزن و التهاب را به طور قابل‌ ملاحظه‌ای نادیده بگیرید. در حالی که مقداری التهاب برای مقابله با عفونت‌ها ضروری است، اما وقتی مزمن و بی‌وقفه شود، مشکلاتی به وجود می‌آید و یکی از آن‌ها افزایش وزن است.

بررسی علت اصلی التهاب برای بازیابی سلامت داخلی مطلوب و شروع کاهش وزن بسیار مهم است.

۳. عدم تعادل هورمونی

یکی از دلایل اصلی عدم کاهش وزن، به هم ریختن تعادل هورمون‌هاست. هورمون‌ها تاثیری باورنکردنی بر وزن ما دارند، زیرا آن‌ها BMR یا نرخ متابولیک پایه را تنظیم می‌کنند. BMR فرد تعداد کالری است که روزانه و بدون فعالیت بدنی در بدن می‌سوزاند. عدم تعادل برخی هورمون‌ها مانند کورتیزول، تستوسترون، استروژن و پروژسترون اغلب منجر به کاهش BMR می‌شود. در این شرایط با وجودکالری کمی که در طول یک روز صرف می‌کنید، کاهش وزن‌تان شبیه صعود به قله اورست است.

۴. کم‌کاری تیروئید

تیروئید یک غده فوق‌العاده مهم است و وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن، یا سرعت تجزیه غذا در بدن و تولید انرژی از آن را دارد.

T۳ و T۴ دو هورمون اصلی تولید شده توسط تیروئید هستند. کم‌کاری تیروئید زمانی است که بدن T۳ یا T۴ کافی تولید نمی‌کند. این مسئله همچنین می‌تواند در صورت بروز مشکل در بدن در تبدیل T۴ به T۳ ایجاد شود. T۳ ماده فعالی است که مسئول متابولیسم بدن شماست. هنگامی که سطح آن پایین یا کمتر از حد مطلوب است، سوخت و ساز بدنتان کم می‏‌شود.

۵. مشکلات روده

پزشک یونان باستان بقراط می‌گفت: همه بیماری‌ها از روده شروع می‌شوند.

روده که به عنوان «مغز دوم» بدن شناخته می‌شود، تقریباً در هر سیستم داخلی و فرآیندی در بدن تأثیر دارد. وجود باکتری‌های مفید کافی در دستگاه گوارش برای مدیریت وزن و سلامت کلی بسیار مهم است.

مناسب‌ترین رژیم غذایی برای ورزشکاران
عدم تعادل میکروب‌های «خوب» در مقابل «بد» می‌تواند روند کاهش وزن را با مشکل مواجه کند.

۶. استرس

در دنیای پر سرعت که امروز در آن زندگی می‌کنیم، استرس اجتناب‌ناپذیر است. استرس به ندرت یک مسئله صرفا روانشناختی است و در واقع، استرس جسمی بسیار واقعی است که سبب ترشح کورتیزول، هورمون استروئیدی می‌شود و می‌تواند سطح قند خون را حتی در غیاب غذا‌های مضر افزایش دهد.

به این ترتیب تلاش شما در کاهش وزن مهار می‌شود. این روند می‌تواند بدن را مجبور به ذخیره چربی، به ویژه در ناحیه شکم کند، زیرا قند خون با انسولین (هورمون ذخیره‌کننده چربی) پیوند دارد.

۷. عدم تعادل مواد معدنی یا سمیت فلزات سنگین

مواد معدنی فاکتور‌های صد‌ها آنزیم درگیر در متابولیسم هستند. از آنجا که متابولیسم میزان کالری مصرف شده را کنترل می‌کند، کمبود مواد معدنی منجر به افزایش وزن می‌شود.