غلامرضا غفاری: ناتوانی در گفت‌وگو و تعامل؛ یکی از مشکلات کلیدی جامعه است!/حفظ استقلال پژوهش و استقلال آموزش مهم و حساس است
غلامرضا غفاری: ناتوانی در گفت‌وگو و تعامل؛ یکی از مشکلات کلیدی جامعه است!/حفظ استقلال پژوهش و استقلال آموزش مهم و حساس است
دانانیوز: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آیین افتتاح هفته پژوهش و فناوری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: اگر به عنوان یک مساله کلیدی این پرسش مطرح شود که مشکلی که امروزه جوامع را چه در مقیاس داخلی و چه در مقیاس منطقه‌ای و بین‌المللی آزار می‌‌دهد چیست، شاید نقطه نظرات به این سمت برود که "ناتوانی در گفت‌وگو و تعامل" در چهارچوب‌های منظم و حساب شده یکی از مشکلات کلیدی جوامع است.

به گزارش دانانیوز به نقل ازاداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این آیین دکتر غفاری که به صورت ارتباط تصویری حضور یافته بود، با تبریک هفته پژوهش و فناوری، با طرح این پرسش که چه مجموعه‌ای می‌تواند در مقوله تعامل و گفت‌وگوی سازنده سیاست و تمهیدات لازم را داشته باشد، اظهار داشت: این‌کار از حوزه‌هایی غیر از حوزه‌های علوم انسانی ساخته نیست. مجموعه علوم انسانی که در واقع موضوع آن انسان و در معنای کلی، اجتماعات جوامع انسانی است این توانمندی را دارد که بکوشد با تمام تغییرات و تحولات این باب را به‌عنوان یک باب اصلی مدنظر خود قرار دهد و به توسعه‌ آن کمک کند که این در واقع خدمتی‌ است به بشریت تا خیلی از مشکلاتی را که جوامع با آن مواجه هستند از پیش‌روی بردارد.
وی در ادامه افزود: هفته پژوهش و فناوری را فرصتی می‌دانیم تا آن‌چه را که در حوزه پژوهش با آن مواجه هستیم به‌صورت نقادانه مورد واکاوی قرار گیرد تا دیگران بتوانند از این نشست‌ها و برنامه‌ها استفاده‌ لازم را ببرند.
دکتر غفاری با بیان اینکه تلاش و اهتمامی که پژوهشگاه علوم انسانی در خصوص ارتقای علوم انسانی دارد، واقعاً قابل تقدیر است، تصریح کرد: هفته پژوهش و فناوری بنا بر مأموریت‌ها و کارویژه‌های، در تقویم نظام آموزش عالی کشور جایگاه خودش را پیدا کرده و فرصت بسیار مغتنمی است که در درجه‌ اول باید برای کسانی‌که پدیدآورنده و کمک‌کننده‌ این فرصت بودند و همه‌ عزیزان و بزرگوارانی‌که رونق بیشتری به مراسم این هفته بخشیدند، نهایت سپاس و تقدیر را داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در عرصه اعتلای علوم انسانی جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: از این حیث باید از ریاست پژوهشگاه و همکاران ستادی ایشان و همچنین از اعضای هیئت علمی این مرکز که جایگاه علمی ویژه‌ای در کشور دارند، تقدیر و تشکر کنیم.
دکتر غفاری افزود: یکی از نکاتی که در عرصه پژوهش باید به‌آن توجه شود این است که ما باید به‌نوعی، پیمایش و تسهیل‌سنجی پژوهش را هم در دستور کار خودمان قرار دهیم و به خوانشی که دیگران از تلاش‌های انجام شده دارند، نقدها و انتقادهایی که از نتایج پژوهش و تأثیر و اثر آن می‌شود؛ توجه بیشتری شود.
دکتر غفاری در ادامه گفت: از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که آیا ما به سمت تجاری‌شدن علم و پژوهش حرکت می‌کنیم، که از این حیث باید مجموعه‌های دانشگاهی و پژوهشگاهی بسیار مراقب باشند که در ذهن و نگاه دیگران این‌طور متبادر نشود که این مراکز قصد دارند به بنگاه اقتصادی و تجاری تبدیل شوند و به‌نوعی کارها به این سمت‌‎وسو نرود که اگر چنین بشود ما طبعاً از آن رسالتی که داریم، دور می‌شویم.
وی افزود: جایگاه پژوهش‌های انسانی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها و مشکل‌ترین و تأثیرگذارترین بخش‌ها در عرصه پژوهش است و این‌که ما می‌خواهیم چه سیاست پژوهشی در این حوزه داشته باشیم و چگونگی حفظ استقلال پژوهش و استقلال آموزش در این عرصه نیز مهم و حساس است.
دکتر غفاری گفت: دراندیشه‌ای که درخصوص بحث جایگاه پژوهش‌های علوم انسانی وجود دارد در درجه اول این نکته مطرح است که ما قصد داریم آگاهی‌ای را تولید کنیم که بهره‌مند و برخوردار از شهروندان توانمندی باشیم که این شهروندان بتوانند آن کنش‌گری بخردانه را در ساحت‌ها و عرصه‌های مختلف داشته باشند. به تعبیری دیگر، ما می‌خواهیم آگاهی‌ای را در شهروندان‌مان به وجود بیاوریم که آنها بتوانند کنش‌گری بخرادانه‌ای را نسبت به خود خویشتن و دیگران داشته باشند و آنها بدانند چگونه مناسبات خود را نسبت به همدیگر تنظیم کنند این نکته‌ای بود که در صدر بحث‌ها وجود داشت.
دکتر غفاری با اشاره به حساسیت ویژه پژوهشگاه علوم انسانی در خصوص بحث هویت‌بخشی اظهار داشت: همه ما می‌دانیم هویت در گرو بازکاوی و بازخوانی درست میراث یک کشور و نقد آن هست، نه نفی آن. در دنیای امروز این وجه، این هنر و این کارویژه به عنوان یک نکته‌ کلیدی مطرح است و کمک می‌کند به معنی‌بخشی زندگی و به تعبیری سیاست زندگی البته نه در معنای تجویزی و دستوری آن، بلکه در معنای بالابردن قدرت انتخاب عالمانه و بخردانه برای شهروندان برای این‌که آن‌ها بتوانند آن زیستی که شایسته‌ انسان هست با کرامت، جایگاه و عزتی که دارد، فراهم شود.
وی تأکید کرد: همه پژوهش‌ها چه در عرصه علوم طبیعی یا علوم انسانی زود یا دیر آثار و پیامدهای خود را در سپهر و ساحت‌های مختلف خواهند داشت. اگر ما حوزه‌ پژوهش را رصد کنیم، می‌بینیم به‌محض این‌که پژوهشگران گران‌قدر ما صفحه‌ جدیدی را باز کرده‌اند و به واکاوی و بازکاوی تازه‌ای رسیده‌اند، به‌تدریج نشانه‌های آن‌ را در حیات اجتماعی می‌بینیم و وقتی تحولات و دگرگونی‌های به‌وجود آمده در حیات اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهیم به تلاش‌ها در عرصه‌ علوم مختلف به‌ویژه علوم انسانی پی می‌بریم.

*اجرای موفقیت‌آمیز برنامه اول توسعه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
در ادامه دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تبریک هفته پژوهش و فناوری و قدر دانی از ۵۰ تن از اعضای هیئت علمی و استادان و پژوهشگران مختلف این پژوهشگاه اظهار داشت: هفته پژوهش سال ۱۳۹۹ را در حالی آغاز می‌کنیم که پس از اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ی اول توسعه‌ راهبردی پژوهشگاه، اکنون در نخستین سال اجرای برنامه‌ دوم قرار داریم.
وی افزود: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با پای‌بندی به میثاق همگانی خود، یعنی برنامه توسعه راهبردی، در عرصه‌ برخی از سیاست‌گذاری‌ها در وزارتخانه‌های مرتبط، برخی کمیسیون‌های دولت، عرصه‌های اجتماعی و در صحن مجمع رؤسای پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه، به‌ویژه عرصه‌ صنعت، اثرگذاری بسیار مشهودی داشته است.
دکتر قبادی با اشاره به اجرای طرح‌های ملی همچون برنامه ملی زبان و نیل به شکوفایی در عرصه کاربردی‌سازی و عقد قراردادهای طرح‌های مسئله‌مند و تقاضا‌محور ملی و اثرگذاری در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی از طریق نزدیک به ۶۰ طرح کاربردی کارفرمایی و توجه به پژوهش‌های مسئله‌مند و پرداختن به معضلات و مقررات اجتماعی، از ورود پژوهشگاه به عرصه‌ مؤسسات علمی نسل چهارم خبر داد و گفت: توفیق درخشان گسترش فعالیت ترویجی‌سازی و بالینی‌سازی پژوهشگاه علوم انسانی و کسب موفقیت عملی در عرصه‌ نوآوری در علوم انسانی و تأسیس مرکز نوآوری علوم انسانی در پژوهشگاه طی یک‌سال گذشته شاهد راه‌اندازی برخی استارت‌آپ‌ها هستیم ضمن این‌که، کسب رتبه‌ نخست ملی در چند سال پیاپی در جشنواره‌ نقد کتاب، رشد بیش از ده برابری تدوین و نشر نقدنامه‌های تخصصی منابع و متون علوم انسانی دانشگاه‌ها، برنده شدن در سه سال در جشنواره‌ بین‌الملی فارابی، ارتقای کیفیت تولید علمی و افزایش سرانه‌ تولید علم به بیش از ۲۰۰ درصد، از دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه بوده است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۳۹۹، از سوی مقام معظم رهبری، تأکید کرد: در سال جهش تولید، تقویت ارتباط با صنعت، توسعه و پیشرفت اجرای طرح‌های حوزه‌ تاب‌آوری، پویش امید و برگزاری همایش مجازی «ابعاد انسانی و اجتماعی کرونا در ایران» و انتشار چندین جلد کتاب و مقاله مرتبط با موضوع کرونا در نشریات علمی و عمومی و … از اقدامات پژوهشگاه در سال جاری بوده است.
دکتر قبادی در پایان با بیان اینکه شخصاً افتخار می‌کنم که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یک متخصص متفکر و توانمند علوم انسانی و اجتماعی است اظهار داشت: انصافاً از سخنان ارائه شده دکتر غفاری بهره بردم و فکر می‌کنم برای تبدیل برنامه توسعه به برنامه‌ عملکردی در شورای راهبردی پژوهشگاه، حتماً از سخنان ارزنده‌ ایشان استفاده خواهد شد.