دکتر سیدجواد حسینی: پژوهش عملگرا از نیازهای اساسی معلمان آموزش و پرورش استثنایی است/ وجود ۳۰۰ معلم مولف در آموزش و پرورش استثنایی
دکتر سیدجواد حسینی: پژوهش عملگرا از نیازهای اساسی معلمان آموزش و پرورش استثنایی است/ وجود ۳۰۰ معلم مولف در آموزش و پرورش استثنایی
دانانیوز:گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، اساتید و پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش استثنایی و ارتباط ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی و پژوهشگران برتر استان ها برگزار شد. 

به گزارش دانانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: در عصر حاضر  نظام های تعلیم و تربیتی موفق تر عمل کرده اند  که پژوهش را به صورت جدی در بدنه خود نهادینه کرده اند.وی افزود: مدرسه پژوهی، کلاس پژوهی و درس پژوهی حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت است و  پژوهش‌ محور‌ شدن نظام آموزش و پرورش از ضروریات است.حسینی یکی از عارضه های پژوهش را محصور شدن آن در عرصه نخبگانی دانست و افزود: پژوهش در بدنه نظام تعلیم و تربیت، مدارس، معلمان و دانش آموزان باید نهادینه شود و این یکی از خلا ها می باشد.حسینی با تاکید بر اینکه عدم توازن در حوزه پژوهش حاکم است و بیشتر مقالات تئوری و غیر کاربردی است اظهار کرد:  جای پژوهشهای کاربردی، مسأله مدار و ارگانیکی در آموزش و پرورش خالی است و باید به سمت پژوهش های کیفی حرکت کنیم.وی گفت:اگر نظام تعلیم تربیت از  حافظه محوری، کنکور زدگی و  نمره محوری رنج می برد یکی از دلایل آن کمتر راه یافتن پژوهش به بنده تعلیم و تربیت است.وی افزود: آغاز و توسعه پژوهش از دل مدارس میسر است و مدارس پژوهنده جامعه پژوهنده را بوجود می آورند.حسینی تصریح کرد: اگر پژوهش در دل مدارس و جامعه نهادینه شود، خلاقیت، تفکر نقاد و تفکر واگرا رشد پیدا خواهد کرد.معاون وزیر با تاکید بر اینکه توسعه جامعه  منوط به تکیه بر پژوهش است اظهار کرد: تصمیم گیری مبتنی بر تحقیق عامل توسعه است و اگر بخواهیم  به توسعه برسیم باید پژوهش های کاربستی و ارگانیکی در پیوست با جامعه را نهادینه کنیم.معاون وزیر با بیان اینکه نقشه راه آموزش و پرورش استثنایی‌ مبتنی بر ۱۰ استراتژی است افزود:برنامه ریزی علم بنیاد و دانش محور و نظام برنامه ریزی مشارکت محور و برنامه گرا دو استراتژی اصلی حرکت آموزش و پرورش استثنایی است.وی افزود: در آموزش و پرورش استثنایی هیچ تصمیمی بدون تحقیق گرفته نخواهد شد و موظفیم همگان را به مشارکت دعوت کنیم.وی گفت: یکی از نیاز های اصلی معلمان آموزش و پرورش استثنایی پژوهش های عملگرا است.وی تصریح کرد: طرح جام با هدف جمع آوری ایده های مطلوب معلیمن در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است و تاکنون ۵۷ ایده نیز دریافت شده است.حسینی با بیان اینکه شورای پژوهش در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شده است اظهار کرد: یکی از فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در راستای بهره گیری از تجارب ملی و بین المللی، ایجاد شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی ۱  با حضور صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش استثنایی است.وی گفت: موتور حرکت پژوهشی در آموزش و پرورش استثنایی پژوهشکده استثنایی است و پژوهش های مرتبط با دانش آموزان با نیازهای ویژه   از مسیر پژوهشکده آموزش و پرورش استثنایی عبور خواهد کرد.معاون وزیر با بیان اینکه ۳۰ کارگروه متشکل از ۲۰۰ استاد دانشگاه و صاحب نظر بر تولید محتوای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی نظارت دارند اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰۰ محتوا تالیف و یا برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی شده است.وی افزود: نشریه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت استثنایی نیز تاکنون  ۱۵۹ شماره آن  با ۱۱۰۰ مقاله منتشر شده است که بیش از ۲۰۰ مقاله آن حاصل تلاش معلمان پژوهشگر آموزش و پرورش استثنایی است. حسینی در ادامه با اشاره به میزان تحصیلات همکاران آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: ۴۰ درصد معلمان در آموزش و پرورش استثنایی دارای دارای تحصیلات تکمیلی هستند و بیش از ۳۰۰ معلم آموزش و پرورش استثنایی مولف نیز هستند. ‏وی افزود: در جشنواره اقدام پژوهی نزدیک به ۴۵۰ معلم از آموزش و پرورش استثنایی شرکت کرده اند. ‏حسینی یکی از برنامه ها را ایجاد بانک اطلاعاتی  پژوهش گران و پژوهش ها دانست و افزود:  ایجاد این بانک اطلاعاتی مقدمات ایجاد نظام تصمیم گیری و شبکه تصمیم گیری مبتنی بر دانش است. ‏وی افزود: نظام نامه ارتباطی با مراکز علمی برای بهره مندی از یافته های علمی  و عرضه یافته های معلمان در  آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده استوی گفت: برنامه درسی انطباق یافته کودکان استثنایی بر اساس برنامه درس ملی نیز  تدوین شده است و در دست بررسی شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.معاون وزیر با تاکید بر نقش والدین در تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: والدین نقش ویژه ای در تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه دارند و بر همین اساس دستورالعمل اولیای دستیار معلم جهت مشارکت اولیا تدوین و به استان ها ارسال شده است.شایان ذکر است در این مراسم چند نفر از اساتید و پژوهشگران برتر به بیان دیدگاه های خود پرداختند و در پایان نیز ایز پژوهشگران برتر تقدیر به عمل آمد.