به گزارش دانانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: در عصر حاضر نظام های تعلیم و تربیتی موفق تر عمل کرده اند که پژوهش را به صورت جدی در بدنه خود نهادینه کرده اند.وی افزود: مدرسه پژوهی، کلاس پژوهی و درس پژوهی حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت است و پژوهش محور شدن نظام آموزش و پرورش از ضروریات است.حسینی یکی از عارضه های پژوهش را محصور شدن آن در عرصه نخبگانی دانست و افزود: پژوهش در بدنه نظام تعلیم و تربیت، مدارس، معلمان و دانش آموزان باید نهادینه شود و این یکی از خلا ها می باشد.حسینی با تاکید بر اینکه عدم توازن در حوزه پژوهش حاکم است و بیشتر مقالات تئوری و غیر کاربردی است اظهار کرد: جای پژوهشهای کاربردی، مسأله مدار و ارگانیکی در آموزش و پرورش خالی است و باید به سمت پژوهش های کیفی حرکت کنیم.وی گفت:اگر نظام تعلیم تربیت از حافظه محوری، کنکور زدگی و نمره محوری رنج می برد یکی از دلایل آن کمتر راه یافتن پژوهش به بنده تعلیم و تربیت است.وی افزود: آغاز و توسعه پژوهش از دل مدارس میسر است و مدارس پژوهنده جامعه پژوهنده را بوجود می آورند.حسینی تصریح کرد: اگر پژوهش در دل مدارس و جامعه نهادینه شود، خلاقیت، تفکر نقاد و تفکر واگرا رشد پیدا خواهد کرد.معاون وزیر با تاکید بر اینکه توسعه جامعه منوط به تکیه بر پژوهش است اظهار کرد: تصمیم گیری مبتنی بر تحقیق عامل توسعه است و اگر بخواهیم به توسعه برسیم باید پژوهش های کاربستی و ارگانیکی در پیوست با جامعه را نهادینه کنیم.معاون وزیر با بیان اینکه نقشه راه آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر ۱۰ استراتژی است افزود:برنامه ریزی علم بنیاد و دانش محور و نظام برنامه ریزی مشارکت محور و برنامه گرا دو استراتژی اصلی حرکت آموزش و پرورش استثنایی است.وی افزود: در آموزش و پرورش استثنایی هیچ تصمیمی بدون تحقیق گرفته نخواهد شد و موظفیم همگان را به مشارکت دعوت کنیم.وی گفت: یکی از نیاز های اصلی معلمان آموزش و پرورش استثنایی پژوهش های عملگرا است.وی تصریح کرد: طرح جام با هدف جمع آوری ایده های مطلوب معلیمن در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است و تاکنون ۵۷ ایده نیز دریافت شده است.حسینی با بیان اینکه شورای پژوهش در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شده است اظهار کرد: یکی از فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در راستای بهره گیری از تجارب ملی و بین المللی، ایجاد شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی ۱ با حضور صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش استثنایی است.وی گفت: موتور حرکت پژوهشی در آموزش و پرورش استثنایی پژوهشکده استثنایی است و پژوهش های مرتبط با دانش آموزان با نیازهای ویژه از مسیر پژوهشکده آموزش و پرورش استثنایی عبور خواهد کرد.معاون وزیر با بیان اینکه ۳۰ کارگروه متشکل از ۲۰۰ استاد دانشگاه و صاحب نظر بر تولید محتوای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی نظارت دارند اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰۰ محتوا تالیف و یا برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی شده است.وی افزود: نشریه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت استثنایی نیز تاکنون ۱۵۹ شماره آن با ۱۱۰۰ مقاله منتشر شده است که بیش از ۲۰۰ مقاله آن حاصل تلاش معلمان پژوهشگر آموزش و پرورش استثنایی است. حسینی در ادامه با اشاره به میزان تحصیلات همکاران آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: ۴۰ درصد معلمان در آموزش و پرورش استثنایی دارای دارای تحصیلات تکمیلی هستند و بیش از ۳۰۰ معلم آموزش و پرورش استثنایی مولف نیز هستند. وی افزود: در جشنواره اقدام پژوهی نزدیک به ۴۵۰ معلم از آموزش و پرورش استثنایی شرکت کرده اند. حسینی یکی از برنامه ها را ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهش گران و پژوهش ها دانست و افزود: ایجاد این بانک اطلاعاتی مقدمات ایجاد نظام تصمیم گیری و شبکه تصمیم گیری مبتنی بر دانش است. وی افزود: نظام نامه ارتباطی با مراکز علمی برای بهره مندی از یافته های علمی و عرضه یافته های معلمان در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده استوی گفت: برنامه درسی انطباق یافته کودکان استثنایی بر اساس برنامه درس ملی نیز تدوین شده است و در دست بررسی شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.معاون وزیر با تاکید بر نقش والدین در تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: والدین نقش ویژه ای در تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه دارند و بر همین اساس دستورالعمل اولیای دستیار معلم جهت مشارکت اولیا تدوین و به استان ها ارسال شده است.شایان ذکر است در این مراسم چند نفر از اساتید و پژوهشگران برتر به بیان دیدگاه های خود پرداختند و در پایان نیز ایز پژوهشگران برتر تقدیر به عمل آمد.
پژوهش محور شدن نظام آموزش و پرورش از ضروریات است
دکتر سیدجواد حسینی: پژوهش عملگرا از نیازهای اساسی معلمان آموزش و پرورش استثنایی است/ وجود ۳۰۰ معلم مولف در آموزش و پرورش استثنایی
دانانیوز:گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، اساتید و پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش استثنایی و ارتباط ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی و پژوهشگران برتر استان ها برگزار شد.
لینک کوتاه :
http://dananews.ir/?p=2781
اصول علمی انتشارات در سطح دنیا و اخلاق علمی را باید رعایت کرد دلیل مردود شدن مقالات؛ آمار مقالات ایرانی باطل شده در دنیا!؟
رشد یک پلهای اینترنت ثابت و سقوط ۴ پلهای اینترنت موبایل ایران سقوط شدید سرعت اینترنت موبایل در ایران!؟ / پرسرعتترینها در دنیا
دهمین پیش نشست همایش نظام مسائل اولویت دار کشور احمد توکلی: مشکل کشور تولید نیست، توزیع است/ در سیاستهای کلی بازنگری کنیم!
اصول علمی انتشارات در سطح دنیا و اخلاق علمی را باید رعایت کرد
دلیل مردود شدن مقالات؛ آمار مقالات ایرانی باطل شده در دنیا!؟
دانانیوز: مدیر دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم ضمن توضیح درباره اینکه اساسا چرا یک مقاله مردود یا باطل می شود، آمار مقالات باطل شده ایران در دنیا را اعلام کرد.
رشد یک پلهای اینترنت ثابت و سقوط ۴ پلهای اینترنت موبایل ایران
سقوط شدید سرعت اینترنت موبایل در ایران!؟ / پرسرعتترینها در دنیا
دانانیوز: طبق جدیدترین گزارش وب سایت «اسپید تست» سرعت اینترنت موبایل ایران نسبت به ماه نوامبر ۴ پله سقوط کرده و در رده ۸۸ قرار دارد.
دهمین پیش نشست همایش نظام مسائل اولویت دار کشور
احمد توکلی: مشکل کشور تولید نیست، توزیع است/ در سیاستهای کلی بازنگری کنیم!
دانانیوز : ما در ۳۹ حوزه ۷۵۰ سیاست کلی داریم. که این مقدار از سیاستهای کلی زیاد است. وقتی ۷۵۰ سیاست کلی داشته باشیم، نمیتوان نظارت کرد.
شما بگوئید!
- دیدگاه های ارزشمند شما، پس از تایید توسط تیم دانانیوز منتشر خواهد شد.
- پیام های نادرست و بدون منبع منتشر نخواهد شد!
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.