دکترعلی اکبر ارجمندنیا: ظرفیت مراکز اختلالات یادگیری بالاست، اما نیازمند ابزارهای استاندارد هستند
دکترعلی اکبر ارجمندنیا: ظرفیت مراکز اختلالات یادگیری بالاست، اما نیازمند ابزارهای استاندارد هستند
دانانیوز: بومی سازی مدل RTI و دادن نقش به مدارس عادی نیز از ضروریات طرح است.

به گزارش دانانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ نشست تخصصی بررسی مسائل نوآموزان و دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری که با حضور دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی،اعضای شورای معاونین، دکتر علی اکبر ارجمند نیا عضو هیات علمی دانشگاه تهران و حضور ویدئو کنفرانسی دکتر حمید علیزاده عضو هیات علمی علامه و استاد مدعو دانشگاه تورنتو کانادا برگزار شد.

دکتر علی اکبر ارجمند نیا دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی وعضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در فرایند سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان با  چالش هایی روبرو هستیم اظهار کرد: سنجش را با آزمون های هوش اجرا می‌کنیم  و در شرایط فعلی ابزار مناسبی برای سنجش اختلالات یادگیری نداریم.

وی افزود: چالش بعدی این است که فرآیند تشخیص را دیر شروع میکنیم و دانش آموزان با اختلالات یادگیری در کلاس دوم شناسایی میشوند در صورتی که در برخی کشورها شناسایی  از ۵ سال  صورت میگیرد.

وی گفت: دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری نیز  مورد توجه و ارزیابی قرار نمیگیرند‌ در صورتی که شناسایی به موقع آنان جلوی مشکلات یادگیری را می گیرد.

ارجمند نیا با بیان اینکه خدمات استانداردی نیز در مراکز مشکلات ویژه یادگیری ارائه نمی‌شود اظهار کرد: مراکز اختلالات یادگیری ظرفیت بالایی دارند اما نیازمند  تجهیز به ابزارهای استاندارد هستند.

وی در پایان گفت: بومی سازی مدل RTI و دادن نقش به مدارس عادی نیز از ضروریات طرح است.