جشنواره هجدهم کتاب رشد؛ انتخاب ۱۱ اثر از میان ۱۴۶۳ کتاب کمک آموزشی
جشنواره هجدهم کتاب رشد؛ انتخاب ۱۱ اثر از میان ۱۴۶۳ کتاب کمک آموزشی
دانانیوز: صبح امروز سه شنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش هجدهمین جشنواره کتاب رشد به کار خود پایان داد و ۱۱ اثر برگزیده کمک آموزشی و ۱۹ اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.

به گزارش دانانیوز به نقل از مهر، صبح امروز آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب رشد با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و حسن ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مدرسه دارالفنون به صورت حضوری و همچنین از طریق فضای مجازی برگزار شد.

کیومرث جهانگردی دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای این برنامه گفت: جشنواره کتاب معمولاً به این صورت برگزار می‌شود که کتاب‌های سال قبل بررسی می‌شود و امسال هم کتاب‌های سال ۹۸ بررسی شد که ۳۴۹۹ کتاب به دبیرخانه رسید.

وی ادامه داد: ۱۴۶۳ عنوان به عنوان کتاب آموزشی مناسب تشخیص داده شد و در دو سایت مخصوص این کار معرفی می‌شود تا اولیا و مدارس بتوانند از آن استفاده کنند و مدارس باید منحصراً از این کتاب‌ها باید برای مدرسه خریداری و تهیه کنند البته می‌دانیم ممکن است این مسیر به شکل‌های مختلف دور زده شود. البته فهرستگانی هر سال تهیه می‌شود که کتاب‌ها را طبقه بندی شده معرفی می‌کنند

جهانگردی بیان کرد: اما از این ۱۴۶۳ کتاب‌هایی که حداقل ۷۰ نمره را که دریافت کند به عنوان کتاب شایسته تقدیر و کتاب‌هایی که بالای ۸۰ نمره را دریافت کند شایسته برگزیده شدن به گروه داوری معرفی می‌شوند که امسال هم داوری‌ها به صورت مجازی برگزار شد. در نهایت ۱۱ اثر برگزیده و ۱۹ اثر را شایسته تقدیر تشخیص داده شد. ۱۲۷۸ ناشر در سامانه ما ثبت نام کردند.

دبیر هجدهمین جشنواره کتاب رشد به نکات مثبت هر گروه داوری اشاره کرد و ادامه داد: داوران درباره نمونه‌های خوب آثار فرهنگیان و دانشگاه فرهنگیان ابراز خرسندی کردند، مشاهده رشد مفاهیم و موضوعات کاربردی در کتب امسال قابل مشاهده بود و کتب مربوط به محیط زیست افزایش پیدا کرد.

جهانگردی گفت: بیان ساده در حوزه مطالعات اجتماعی و آثار ترجمه‌ای، دانش افزایی و کاهش کتب حوزه یارانه، تلاش مولفان برای دانش‌آموزان پرسشگر و خلاق از نمونه‌های دیده شده در بیانیه داوران است.

وی به سهم بالای کتب ترجمه‌ای نسبت به کتب تالیفی اشاره کرد و افزود: عدم توجه به پرورش شایستگی پایه و مهارت کاوشگری و کم‌توجهی به علم و فناوری، ضرورت ناشران به استفاده از ظرفیت هنرمندان و عکاسان بومی، صورت افزایش جذابیت‌های محتوایی و ظاهری برای دانش‌آموزان، تنوع پایین آثار از موارد دیگر اشاره شده از سوی داوران است که باید در جشنواره‌های بعدی به آن پرداخته شود.