دکتر بهروز نقویان:یادگیری مجهز به هوش مصنوعی بویژه برای  کارکنان، مطمئناً آموزشی نیازمحور و پایدار خواهد بود
دکتر بهروز نقویان:یادگیری مجهز به هوش مصنوعی بویژه برای  کارکنان، مطمئناً آموزشی نیازمحور و پایدار خواهد بود
شکی نیست که هوش مصنوعی نقشی اساسی در نحوه استخدام ، پردازش ، جذب شدن در یک سازمان و همچنین برنامه های مهارت آموزی و توسعه شخصی که دریافت می کنیم ، خواهد داشت. این به تدریج زمینه را برای انتقال تجربیات ما به نسل بعدی کارمندان فراهم می کند.

به گزارش دانانیوز ( گروه فناوریهای پیشرفته و هوش مصنوعی )، *دکتر بهروز نقویان – هرچند در کشورما از کاربرد هوش مصنوعی خبری نیست و مدیران نا آگاه اصرار در استفاده از روش های سنتی و قدیمی دارند که باعث عقب افتادن از گردونه پیشرفت جهانی در تمامی زمینه ها مخصوصا اقتصادی و رفاه مردم شده ایم که متاسفانه تاوان این نا آگاهی رامردم با گرانی،بیکاری و فقر و بسیاری مشکلات می پردازند.به عنوان مثال کشور بنگلادش که همه فکر می کنیم فقیر است با هوش مصنوعی به رشد اقتصادی خوبی رسیده است .
امروزه در کشورهای پیشرفته و در حال رشد ، تقریباً درهر صنعت و هر بخشی از کاربرد هوش مصنوعی است در حال توسعه است. می توانید ابزارها و راه حل های مجهز به هوش مصنوعی را به طور فزاینده ای در محیط های کار پیدا کنید. شکی نیست که هوش مصنوعی نقشی اساسی در نحوه استخدام ، پردازش ، جذب شدن در یک سازمان و همچنین برنامه های مهارت آموزی و توسعه شخصی که دریافت می کنیم ، خواهد داشت. این به تدریج زمینه را برای انتقال تجربیات ما به نسل بعدی کارمندان فراهم می کند.

طبق یک تحقیق نزدیک به ۲۷٪ از رهبران منابع انسانی فکر می کنند که راه حل های هوش مصنوعی برای آموزش کارکنان تأثیر مثبتی در یادگیری و توسعه کارکنان خواهد داشت. و هر روز که شکاف های مهارتی بیشتر می شود ، استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی برای تحقیق و توسعه شرکت ها برای سازمان ها بسیار مهم یا حتی اجتناب ناپذیر است.
حتی امروزه ، راه حل های مجهز به هوش مصنوعی بی سر و صدا اطلاعات را در پس زمینه خرد می کنند تا بینشی در مورد بهبود بهره وری ارائه دهند. به خصوص در بخش های منابع انسانی و تحقیق و توسعه ، هوش مصنوعی در حال استخدام و تعامل کارمندان است. با رشد ۱۳۰ میلیارد دلاری بازار آموزش ، سازمان ها از فرصت های شخصی سازی بهتر آموزش و تجزیه و تحلیل پیش بینی روند یادگیری ارائه شده توسط هوش مصنوعی بهره مند می شوند.
چالش های کنونی پیش روی تحقیق و توسعه
اگرچه پیشرفت های فناوری در دهه گذشته انقلابی در آموزش و توسعه سازمانی ایجاد کرده است ، اما هنوز هم برخی از چالش های مشترک وجود دارد که یکی از اصلی ترین چالش ها عدم یادگیری شخصی است.

متخصصان آموزش اغلب به آموزش مهارتهای فوری یا به طور کلی برنامه های آموزش کارمندان متهم می شوند که یادگیری عمومی و غیر سفارشی را ارائه می دهند. یک دلیل که می توان به آن نسبت داد عامل زمان مرتبط با تولید محتوا است.

ثانیاً ، اکثر سیستم های مجازی آموزشی موجود در بازار دارای رابط کاربری پیچیده ای هستند و باعث می شود کارکنان در طولانی مدت از این طریق پیمایش و سازگار شوند. با توجه به دشواری جستجو و یافتن محتوای یادگیری مربوطه ، در نهایت این امر منجر به کاهش تجربه کاربر می شود.
همچنین ، از نظر محتوای آموزش الکترونیکی ، اکثر راه حل های یادگیری سنتی ، آموزش هایی با فرمت طولانی مانند ارائه پاورپوینت ، آموزش در کلاس ، سمینارها و غیره را ارائه می دهند. اگرچه بسیاری از صنایع و سازمان ها هنوز شیوه ارائه آموزش به رهبری مربی را ترجیح می دهند ، اما هنوز زمان آن فرا رسیده است. و یک کار مصرف کننده منابع ، که آموزش کارمندان را به یک زمان و روش خاص محدود می کند ، توانایی یادگیری و حفظ دانش را به عنوان اولویت از بین می برد. علاوه بر این ، اندازه گیری تأثیر یادگیری و آموزش بازگشت سرمایه همیشه از مشکلات آموزش بوده است که شامل ساعتها و ساعتها جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها است .انتظارات از کارکنان ، از نظر مهارت ، دانش ، عملکرد و بازده ، در بالاترین سطح خود قرار دارد. و با توجه به نیاز ساعت “انجام بیشتر با کار کمتر” ، و با توجه به اینکه فناوری وظایف مهم را از بین می برد ، امروز از هر کارمند انتظار می رود ارزش بیشتری به سازمان بدهد. در نتیجه ، برای کارمندان بسیار مهم است که از نظر ارزشها و اهداف احساس راحتی و ارتباط با سازمان داشته باشند. و این به معنای تعامل بیشتر است. هر کارمندی باید در محیط کار مشغول باشد تا عملکرد بهتری داشته باشد. این دقیقاً همان جایی است که هوش مصنوعی می تواند ارزش بالایی داشته باشد.

هوش مصنوعی که با سیستم عامل های آموزش کارمندان ارائه می شود ، اتوماسیون ، شخصی سازی ، بینش داده ها و پایداری طولانی مدت را بیش از هر زمان دیگری فراهم می کند. هوش مصنوعی بینش بیشتری از مقدار قابل توجهی از داده های کارمندان در سیستم آموزش کارکنان به دست می آورد و با تجزیه و تحلیل تخصصی آنها را تقویت می کند. مطمئناً به ایجاد برنامه های یادگیری شخصی برای کارمندان کمک خواهد کرد. یکی از بسترهایی که از این نیرو استفاده می کند ، بسترهای تجربه یادگیری است.

در عصری که اختلالات مداوم دیجیتال به سرعت باعث افزایش شکاف مهارت ها می شود ، هوش مصنوعی مزایای زیادی را در جذب مجدد و افزایش کارکنان دارد. سازمان ها باید به هوش مصنوعی مراجعه کنند تا نه تنها شکاف های مهارتی ایجاد شده توسط تکثیر دیجیتال را شناسایی کنند بلکه با توصیه دوره ها و برنامه های مهارت آموزی مورد نیاز به کارمندان ، به رفع آنها کمک کنند. برای سازمان ها ، این به معنای نیروی کار آماده برای آینده است ، در حالی که برای کارکنان فرصتی عالی برای پیشرفت شغلی و پیشرفت حرفه ای خود و حفظ ارتباط در سال های آینده است.
با استفاده از هوش مصنوعی ، متخصصان آموزش کارکنان می توانند درک بهتری از رفتار مدرن یادگیرنده داشته و به توسعه مسیرهای یادگیری برای بهبود تجربه یادگیری کمک کنند. با استفاده از چنین تجزیه و تحلیل های پیش بینی شده ، سازمان ها می توانند محتوای یادگیری هوشمندانه تری ایجاد کنند ، محتوایی که بصری باشد و همچنین پاسخگوی سفر یادگیری زبان آموزان باشد. هوش مصنوعی بدون شک نحوه تحویل محتوا ضمن تقویت حفظ دانش را تغییر می دهد.
یکی دیگر از کاربردهای خوب هوش مصنوعی برای یادگیری شخصی ، مرتبط سازی هر یک از کارکنان با یک چت بات است ، جایی که چت ربات یادگیری را بصورت هوشمندانه ارائه می دهد ، یا به عنوان یک برنامه در حال انجام یا فقط به موقع برای تکمیل یک فعالیت. این امر به ویژه برای تکرارهای فروش و نیروی کار سیار یک سازمان بسیار مهم است.
راه حل های یادگیری مجهز به هوش مصنوعی به ردیابی و اندازه گیری پیشرفت زبان آموز کمک می کند ، در عین حال بینشی در مورد حفظ و درک فراهم می کند تا متخصصان آموزش بتوانند برنامه های یادگیری را متناسب با نیازهای زبان آموزان تجدید نظر کنند. با استفاده از هوش مصنوعی ، متخصصان به بینش مهم در مورد زمان و مکان ترجیح یادگیری دسترسی خواهند داشت ، و همچنین در مورد افزایش بهره وری یادگیری بازخورد می دهند. بینش داده ها ، مانند زمان اتمام دوره ، تنظیمات برگزیده محتوای ویدئو / متن ، حالت های یادگیری و غیره ، به تحقیق و توسعه کمک می کند تا به طور مداوم مشکلات آموزش را برطرف کند.
تعصب در یادگیری مدتهاست که به عنوان یک مسئله دردسرساز مورد بحث قرار گرفته است. به عنوان مثال ، وقتی از یک مدیر خواسته می شود به اعضای تیم خود آموزش بدهد ، یک تعصب غریزی انسانی وجود دارد که در آن مدیر ممکن است نسبت به برخی از کارکنان نرم باشد (این موضوع برای تعصب جنسیتی نیز وجود دارد). چنین تصمیماتی می تواند منجر به تأثیر ضعیف یادگیری و بهره وری شود ، و به نوبه خود منجر به تأثیر منفی بر بهره وری تحقیق و توسعه شود. هوش مصنوعی از هرگونه تعصب منفک است و فقط به داده ها متکی است تا پیشنهادهایی را فراهم کند که متناسب با اهداف کلی سازمان باشد.
با استفاده از ابزارهای یادگیری مجهز به هوش مصنوعی و راه حل های مستقر در محل کار ، کارمندان و مسولان آموزش می توانند از مزایای حالت های یادگیری خودکار ، شخصی ، شهودی و مبتنی بر داده بهره مند شوند ، بنابراین یادگیری مداوم را در سراسر سازمان تقویت می کنند. ابزارهای یادگیری مجهز به هوش مصنوعی مطمئناً می توانند با استفاده از برنامه های آموزشی پایدار ، آموزش کارکنان را تقویت کنند تا عملکرد کارکنان را در طول مشاغل کارمندان به حداکثر برسانند ، در حالی که به سازمان ها کمک می کنند تا مأموریت ، اهداف و بازگشت سرمایه خود را تحت تأثیر قرار دهند.

*دکتر بهروز نقویان، پژوهشگر و متخصص هوش مصنوعی و مدیر پژوهشکده فناوریهای پیشرفته و هوش مصنوعی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و هنر