حمیدرضا عظمتی : جامعه هدف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۵.۷ درصد مدارس کشور است/علی الهیار ترکمن:آموزش نیروی انسانی و معلمان، به روش «آموزش در بدو خدمت» و «آموزش ضمن خدمت» است
حمیدرضا عظمتی : جامعه هدف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۵.۷ درصد مدارس کشور است/علی الهیار ترکمن:آموزش نیروی انسانی و معلمان، به روش «آموزش در بدو خدمت» و «آموزش ضمن خدمت» است
دانانیوز: باید با توجه به این تحولات، ذهنیت موجود در مورد آموزش نیز تغییر یابد و رکن آن این است که باور کنیم آموزش برای کمک به حل مسائل جامعه، پیشرفت و ایجاد اشتغال مناسب است و نیازمند بازسازی و نوسازی‌های جدی است.

دانانیوز: جلسه دوازدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش دانانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ آقای دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد دستور این جلسه که به ادامه بررسی گزارش وضعیت دانشگاه شهید رجایی و برنامه‌های کیفیت بخشی و توسعه آن اختصاص داشت، با اشاره به سیر تحولات آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی در دنیا، گفت: باید با توجه به این تحولات، ذهنیت موجود در مورد آموزش نیز تغییر یابد و رکن آن این است که باور کنیم آموزش برای کمک به حل مسائل جامعه، پیشرفت و ایجاد اشتغال مناسب است و نیازمند بازسازی و نوسازی‌های جدی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر آموزش تحث تأثیر فناوری‌های جدید تغییر کرده است، به عنوان مثال کشور آلمان با توجه به شرایط روز و لزوم تغییرات جدید، مقطع لیسانس را به ۳ سال تقلیل داده است. در واقع ما به دنبال نظام آموزشی مفید و مؤثر هستیم. از سوی دیگر باید به مفهوم یادگیری همراه با کار توجه داشت و در واقع مفهوم یا پارادیمی که بر یادگیری از طریق انجام کار (Embedded Learning) تأکید دارد.
دکتر عاملی تصریح کرد: انتظار می‌رود دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با نگاه تحولی در این راستا حرکت کند، در غیر این صورت در زنجیره تغییر و تحولات آموزش و پرورش در دنیا ثابت خواهیم ماند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: مأموریت‌های دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به سایر دانشکده‌های این دانشگاه منتقل شود و از تکرار تجربه دانشگاه پیام نور که از فلسفه وجودی خود که آموزش از راه دور و صرفاً در مقطع کارشناسی بود، خارج شد؛ برای این دانشکده جلوگیری به عمل آید.

در ادامه جلسه دکتر حمیدرضا عظمتی رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه این دانشگاه در چند سال اخیر تحولات بسیاری داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه تربیت شهید رجایی در نزدیک‌ترین فاصله با مأموریت اصلی خود قرار دارد و ادعا داریم که صد در صد در مسیر تربیت معلم و دبیر قرار داریم.
وی درمورد واحد کارورزی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: ادامه داد: کارورزی به طور مناسب در این دانشگاه تدریس می‌شود و ۱۲۰ ساعت کارورزی در ۳ بخش طرح درس‌نویسی، تدریس خرد و تدریس کلان برای دانشجویان در تمامی دوره‌ها ارائه می‌شود. البته نیاز داریم که هنرستان‌هایی به طور مشخص در اختیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشند.
دکتر عظمتی با بیان اینکه در جذب استاد در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر اشراف فرد بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید داریم، افزود: تربیت معلم بر سه ستون «دانش تخصصی»، «مهارت و دانش تعلیم و تربیت» و «امور فرهنگی و اجتماعی» استوار است و در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر این اصل تأکید داریم.
رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه هدف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۵.۷ درصد مدارس کشور است.

در ادامه دکتر علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بحث آموزش نیروی انسانی و معلمان به عنوان یکی از مؤلفه‌های چهارگانه زیرنظام تربیت دبیر و نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرروش مطرح است.
وی ادامه داد: در حال حاضر برای آموزش نیروی انسانی و معلمان، «آموزش در بدو خدمت» و «آموزش ضمن خدمت» انجام می‌شود.
دکتر الهیار ترکمن افزود: هرچه استخدام معلمان در وزارت آموزش و پرورش به صورت استاندارد و از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی انجام می‌شود، آموزش حین خدمت با سهولت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.