در پنج سالگی آی لوگوس اتریش؛ پروفسور حمید کثیری: “آی لوگوس” تنها مؤسسه انتشاراتی بین المللی گفتمان علمی تشیع در اروپاست!
در پنج سالگی آی لوگوس اتریش؛ پروفسور حمید کثیری: “آی لوگوس” تنها مؤسسه انتشاراتی بین المللی گفتمان علمی تشیع در اروپاست!

دانانیوز: با افتخار می گویم که در کشور اتریش برای اولین بار اسلام شناسی و یا شیعه شناسی، تفسیر، تاریخ، تفکر و عقاید شیعی را از یک استاد شیعی می آموزند، واین بسیار با ارزش و مزیت بزرگی است.

به گزارش گروه بین المل دانانیوز، پنجمین سالگرد تاسیس آی “لوگوس” مؤسسه انتشاراتی بین المللی گفتمان علمی تشیع در اتریش بهانه ای شد تا گفتگوی مجازی کوتاهی را با حضرت حجت الاسلام والمسلمین پروفسور حمید کثیری بنیانگذار و مدیر اندیشمند و پرتلاش این مؤسسه انتشاراتی بین المللی داشته باشیم که ضمن تشکر از آن متفکر بزرگوار که این فرصت صمیمانه را برای ما و خوانندگان دانانیوز فراهم نمودند، این گفتگوی مجازی کوتاه را در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام والمسلمین پروفسور حمید کثیری ضمن معرفی خود در خصوص هدف از حضور خود در اتریش را چنین بیان می کنند: حضور بنده در اتریش در دو برهه زمانی اتفاق افتاد مرحله نخست مربوط می شود به دوره تحصیل دکتری الهیات کاتولیک (۲۰۰۳-۱۹۹۷)، که بلافاصله بعد اتمام دوره به ایران برگشته و در قم اقامت نمودم. اما به جهت دعوت بعضی از دانشگاه های اروپایی برای تدریس و یا شرکت در همایش ها به اتریش می آمدم و بعد از یک یا دو هفته به ایران بر می گشتم. در حقیقت در ایران استاد مقیم بودم و در اتریش یا سوییس و … استاد مهمان.

وی در شرح مرحله دوم حضور خود در اتریش با تاکید و تمرکز بر تألیف، تدریس، پژوهش و نیز تأسیس مؤسسه انتشاراتی آی لوگوس، چنین اظهار می کند: از ۲۰۰۹ برای گذراندن دوره پرفسوری و تدریس در بعضی از کشورهای اروپایی عمدتاً آلمانی زبان در اتریش اقامت کرده و تأسیس مؤسسه انتشاراتی آی لوگوس در حقیقت محصول این حضور مستمر در اروپا بود و این کار به توصیه دوستان و کارشناسان اتریشی در قاره سبز انجام گرفت، تا بنده خودم آثار علمی-آکادمیک خودم را با برند خودم منتشر نمایم.
بنیانگذار و مدیر مؤسسه انتشاراتی بین المللی آی لوگوس در ادامه گفت: قبل از تأسیس این دار النشر، چند انتشارات بین المللی کتاب های بنده را منتشر می کردند و در کشورهای مختلف در اختیار خوانندگان و یا کتابخانه های دانشگاه ها قرار می دانند. لذا با توجه به استقبال مطلوبی که از این آثار در برخی کشورهای اروپایی می شد تشویق و ترغیب شدم تا خودم (از آنجا که کتاب های زیادی نوشته ام)، انتشاراتی را به مدیرمسئولی خودم در وین ثبت نمایم، و اینگونه بود که درست پنج سال قبل در چنین روزهایی “انتشارات بین المللی آی لوگوس برای ترویج گفتمان علمی تشیّع” ثبت و اولین اثر خودم نیز در همان روزهای اول بعد از ثبت موسسه، منتشر شد.

پروفسور حمید کثیری در تعریف جامعه مخاطبان اینگونه آثار در دنیا، اروپا و بویژه در اتریش اظهار داشت: عمده مخاطبان آثارم طبقه آکادمیک هستند (از دانشجویان، دانش پژوهان و اساتید) و نقطه ثقل کار بنده هم بر تألیف، تدریس، پژوهش برای این گروه ها متمرکز بود و هست. همچنین در بعضی از کلاس های بنده، افرادی از چهار قاره (آسیا، آفریقا، آمریکا و اروپا) و با اعتقادات مختلف (مسلمان، مسیحی کاتولیک، پروتستانت، ارتدوکس، بی دینان، هنوها، بودایی ها و …) حضور داشته و از بنده کارنامه اتمام دوره دریافت نموده اند. البته در صورت لزوم، برای دوستان غیر آکادمیک فارسی زبان، یا عربی زبان هم جلسات مشاوره و یا سخنرانیهایی دارم.
۳-چه فعالیتهایی برای جذب مخاطبان و جامعه هدف داشته اید؟

وی در بخش دیگر گفتگو با ذکر این مطلب که آی لوگوس تنها مؤسسه انتشاراتی بین المللی گفتمان علمی تشیّع در اروپا است، گفت: با افتخار می گویم که در کشور اتریش برای اولین بار اسلام شناسی و یا شیعه شناسی، تفسیر، تاریخ، تفکر و عقاید شیعی را از یک استاد شیعی می آموزند، واین بسیار با ارزش و مزیت بزرگی است، چرا که تا کنون این حوزه های علمی و اموزشی آکادمیک را یا شرق شناسان، یا مسیحیان، یا یهودیان و یا بی دینان تدریس می نموده اند و هر گونه که خودشان می خواستند اسلام را معرفی می کردند. اکنون کتاب های شیعه شناسی از جانب یک مؤلف شیعی تدوین شده است، در کلاس های تخصصی تدریس می شود و محتواهای درست علمی را در اختیار دانش پژوهان قرار می دهد و پیش آموخته های ناصحیح را نیز تصحیح می کند.

بنیانگذار و مدیر مؤسسه انتشاراتی بین المللی آی لوگوس در پایان ضمن گلایه مندی شدید از بی مهریها و حتی کارشکنی های غیر معقول و بعضا عنادآلود اشخاص و یا برخی گروههای مدعی ترویج معارف دینی برای این افراد آرزوی هدایت نموده است. البته آنچه که به گفته خودشان برای استاد کثیری در انجام این رسالت ها مهم بوده و هست، تحصیل رضای الهی است. چرا که در اینگونه فعالیتها که با نیت عمل به رسالت دینی و اعتقادی همراه است، “ابلاغ معارف ولایی تشیّع در جهان” به ثمر می نشیند. ایشان در ادامه گفتند: البته انتشارات شیعی دیگر هم در دنیا فعال هستند، اما به شیوه ما متمرکز بر کارهای آکادمیک نیستند و در نتیجه مزیتی برای فعالیتهای موسسه ماست که انسان راه هایی را طی می کند که تا کنون کمتر استاد و یا عالم شیعی آن را پیموده است. اینکه دانشکده الهیات کاتولیک و یا پروتستانت برای اولین بار اسلام شناسی و یا شیعه شناسی، تفسیر، تاریخ، تفکر و عقاید شیعی را از یک استاد شیعی و بر اساس کتاب های ایشان می آموزند، لطفی است الهی!