آخرین آمار سنجش سلامت نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ مدرسه می‌روند/ خانواده‌ها از حالا اقدام کنند!
آخرین آمار سنجش سلامت نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ مدرسه می‌روند/ خانواده‌ها از حالا اقدام کنند!

دانانیوز: بنا بر اعلام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سنجش سلامت کودکانی که مهر ۱۴۰۳ کلاس اولی می‌شوند از مهر سال جاری آغاز و تا کنون کار سنجش سلامت ۵۰۰ هزار کودک انجام شده است.

به گزارش دانانیوز ، حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آغاز سنجش سلامت بدو ورود به مدارس کلاس اولی‌های مهر ۱۴۰۳ اظهار کرد: از ابتدای مهرماه امسال تا کنون سنجش حدود ۵۰۰ هزار نفر از نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ باید به کلاس اول بروند، انجام شده است که درواقع تا کنون کار سنجش سلامت تقریبا یک سوم نوآموزانی که مهر سال آینده کلاس اول می‌روند را انجام داده‌ایم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تا پیش از پایان سال جاری کار سنجش سلامت حدود ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار نفر از نوآموزان مهر ۱۴۰۳ انجام شود، توضیح داد: توصیه ما این است که خانواده‌ها در اولین فرصت ممکن کار نوبت گیری سنجش فرزند خود که سال آینده باید به کلاس اول برود را انجام دهند تا در فرصت مناسب کار سنجش انجام شود تا اگر نوآموز مشکلی داشت تا زمان ورود به دبستان مداخلات لازم انجام شود.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، حدود ۸۰۰ مرکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی در سطح کشور وجود دارد که این مراکز به صورت مستمر کار سنجش دانش آموزان را انجام می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه نوبت گیری خانواده‌ها برای انجام سنجش سلامت، بیان کرد: خانواده‌ها با مراجعه به سایت my.medu.ir درگاه پنجره واحد خدمات یکپارچه الکترونیک وزارت آموزش و پرورش می‌توانند از طریق کلیک بر روی  آیکون «سنجش» وارد بخش مربوط به سامانه یکپارچه رشد و تربیت یا سامانه سیرت شده و در آنجا نوبت گیری سنجش سلامت را انجام دهند.

طریفی حسینی با بیان اینکه سامانه سیرت به سامانه ثبت احوال متصل است و از این رو به صورت خودکار مشخصات نوآموزان را نمایش می‌دهد، در عین حال خاطر نشان کرد: در صورتی که مشخصات فرزند در این سامانه نشان داده نشد، اولیاء دانش آموزان می‌توانند به صورت دستی مشخصات فرزند خود را در این سامانه اضافه کنند.

بنا بر اعلام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، والدین می توانند نزدیک ترین مرکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی به محل زندگی خود و روز و ساعت دلخواه خود را برای انجام سنجش سلامت فرزند انتخاب کنند. همچنین هزینه انجام سنجش سلامت نیز حدود ۶۰ هزار تومان است که از طریق همان درگاه الکترونیک سیرت می‌توانند این هزینه را پرداخت کنند.

وی در پاسخ به اینکه برای کودکی که در فرآیند سنجش دارای اختلال خاصی شناسایی شود، چه مداخلاتی انجام می‌دهید؟، توضیح داد: به کودکانی که سنجش آنها دارای مشکل شناسایی شود در همان مراکزی که سنجش را انجام داده‌اند، نوبت داده می‌شود تا بعدها برای انجام مداخلات درمانی به همان مراکز مراجعه کنند اینگونه با انجام این مداخلات از سطح لازم برای ورود به دبستان برخوردار خواهند شوند.

مداخلات درمانی رایگان است

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا روند مداخلات درمانی برای این کودکان رایگان است؟، افزود: خدمات مداخله‌ای برای کودکانی که در معرض اختلال یادگیری، بیش فعالی، نقص توجه، آسیب زبان و گفتار هستند در مراکز  جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی «رایگان» است. خانواده‌ها می‌توانند برای خدمات مشاوره‌ای نوبت گرفته و از این خدمات استفاده کنند.

طریفی با بیان اینکه ممکن است ظرفیت نوبت دهی در برخی مراکز جامع سنجش پر شده باشد، افزود: در خیلی شهرها و استان ها مثل ایلام یا چهار محال و بختیاری و سایر استان‌های کوچک کار سنجش تمام نوآموزان کلاس اولی برای مهر ۱۴۰۳ انجام شده و به اتمام رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره تعداد کل نوآموزان کلاس اولی برای مهر ۱۴۰۳، بیان کرد: برای مهر ۱۴۰۲ سنجش سلامت حدود یک میلیون و ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار نوآموز را انجام دادیم و تخمین می‌زنیم برای مهر  ۱۴۰۳ نیز باید کار سنجش سلامت همین تعداد نوآموز را انجام دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا سنجش سلامت دانش آموزان عشایری آغاز شده است؟، عنوان کرد: احتمالا سنجش سلامت دانش آموزان عشایری پس از عید نوروز و به صورت رایگان انجام می‌شود.