پسر ۱۰ ساله اتریشی با جمجمه تولید شده توسط چاپگر سه‌بعدی نجات پیدا کرد
پسر ۱۰ ساله اتریشی با جمجمه تولید شده توسط چاپگر سه‌بعدی نجات پیدا کرد

دانانیوز: پزشکان در اتریش موفق شدند با یک پروتز استخوانی که توسط یک چاپگر سه‌بعدی تولید شده بود، جان یک پسربچه را نجات دهند.

به گزارش دانانیوز به نقل از یورونیوز، فلیکس، نوجوان اتریشی ۱۰ ساله ساکن شهر سالزبورگ، پنج هفته پیش مشغول کار جنگلداری در حومه منطقه «اولریخ‌شوگل» بود که ناگهان یک جرثقیل دستی روی او سقوط کرد و به سرش ضربه شدیدی وارد شد.

هنگامی که پدر فلیکس او را بیهوش در جنگل پیدا کرد، جمجمه‌اش شکاف برداشته بود و خونریزی شدیدی داشت. او به بیمارستان دانشگاه سالزبورگ اتریش منتقل شد و آنجا بود که جدالی واقعی با زمان بین مرگ و زندگی آغاز شد.

پزشکان ابتدا دریافتند که آسیب به جمجمه بسیار جدی بوده و استخوان سر این نوجوان کاملاً از بین رفته است. یوهانس پوپ، جراح مغز و اعصاب، در این باره می‌گوید: «آسیب وارد شده به جمجمه بیشتر یادآور زخم گلوله بود. برای برگرداندن مغز به حالت پایدار و از بین بردن تورم آن، باید نه تنها قسمت آسیب‌دیده بلکه بخش بسیار بزرگتری از جمجمه را برمی‌داشتیم.»

در اینجا بود که برای جایگزین کردن جمجمه خیلی سریع گزینه پروتز مطرح شد. پزشکان معالج تصمیم گرفتند این استخوان را با استفاده از پلاستیک مخصوص در آزمایشگاه چاپ سه‌بعدی بیمارستان دانشگاه تولید کنند.
یکی از مزیت‌های این جمجمه تولیدشده با چاپگر سه‌بعدی این بود که بسیار سریع، یعنی تنها ظرف یک هفته آماده شد؛ چیزی که به گفته بیمارستان در نوع خود در اروپا بی‌سابقه به حساب می‌آمد.

مونیکا، مادر فلیکس، درباره شرایط او بعد از عمل گفت: «وقتی چشمانش را باز کرد و از کما بیرون آمد، نمی‌دانستیم که هنوز ما را می‌شناسد، می‌تواند حرکت کند، فلج است، هنوز می‌تواند حرف بزند؟ و وقتی چشمانش را باز کرد و فوراً ما را شناخت، توانست حرف بزند و حرکت کند شگفت‌انگیز بود. این برای ما فقط یک معجزه بود.»

از آنجایی که این کودک هنوز در حال رشد است، سوال این است که پروتز در سر او مشکلی ایجاد خواهد کرد یا نه؟ جراح مغز و اعصاب او اما در این خصوص نگران نیست.

دکتر پوپ می‌گوید: «ما انتظار داریم که او به طور کامل بهبود پیدا کند و هیچ عفونت یا عارضه‌ای وجود نداشته باشد. تا یک سال دیگر، اساساً خواهیم توانست به او بگوییم که دیگر واقعاً نیازی به نگرانی در این مورد ندارد. امیدواریم که بدون هیچ عوارض جانبی‌ای پروسه درمان را پشت سر بگذارد.»

فلیکس اکنون از بیمارستان مرخص شده، هرچند جای یک زخم بزرگ روی سرش وجود دارد که البته با رشد مجدد موهایش ناپدید خواهد شد.

مطالب مرتبط

گام‌های نهایی برای تولید استیک گیاهی با چاپگر سه بعدی در اسپانیا

تولید پارچه از جلبک با چاپگر سه‌بعدی؛ چگونه لباس‌های آینده مصرف آب را کاهش می‌دهد؟

چاپگر لیزری جدید بدون استفاده از یک قطره جوهر