بازخوانی توصیه‌های انتخاباتی امام خمینی؛ مجلس طوری نباشد که مردم پشیمان بشوند از رأیی که داده‌اند!
بازخوانی توصیه‌های انتخاباتی امام خمینی؛ مجلس طوری نباشد که مردم پشیمان بشوند از رأیی که داده‌اند!

دانانیوز: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران متذکر شده‌اند: اگر در مجلس انتقاد می‌کنند، انتقاد خیرخواهانه باشد. جواب انتقاد می‌دهند، آن هم خیرخواهانه باشد و منظره مجلس یک منظره صالح باشد که مردم وقتی این منظره را می‌بینند، بگویند چه کار خوبی کردیم که یک همچو اشخاص صحیح را به مجلس بردیم. یک وقت طوری نباشد که مردم پشیمان بشوند از رأیی که داده‌اند.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایسنا، حضرت آیت‌الله سید روح‌الله موسوی خمینی مجلس را در راس همه امور کشورند می‌دانستند از این رو تاکید داشتند: مجلس باید به تمام قوه‌ای که دارد و قوه او از همه قوه‌ها بالاتر است باید با تمام معنا کوشش کند که افرادی که سر کار می‌آیند، نخست‌وزیر، سایر وزرا و سایر کسانی که کارهای مهم را دارند، از اشخاص مسلمان (باشند) متعهد، متوجه به کارهایی که در دنیا می‌شود، مدبر، لکن متعهد به اسلام، متعهد به مکتب.

گزیده سخنان ایشان درباره انتخابات مجلس در مقاطع مختلف را در ادامه بخوانید.

*مجلس باید یک محیطی باشد که با کمال تفاهم و خیرخواهی برای ملت و کشور، مسائل را پیش بیاورند. انتقاد می‌کنند، انتقاد خیرخواهانه باشد. جواب انتقاد می‌دهند، آن هم خیرخواهانه باشد. و منظره مجلس یک منظره صالح باشد، که مردم وقتی که این منظره را دیدند بگویند چه کار خوبی کردیم که یک همچو اشخاص صحیح را در مجلس بردیم. و یک وقت ـ خدای نخواسته ـ طوری نباشد که مردم پشیمان بشوند از رأیی که داده‌اند.

*نمایندگان محترم در محدوده قانون و شرع آزاد و مختارند و هیچ کس نمی‌تواند از حقوق قانونی آنان جلوگیری نماید.

*و من امیدوارم که ان‌شاءالله وقتی که مجلس بنا شد رسیدگی به این امور بکند من هم پیشنهاد بکنم به آنها که رسیدگی صحیح بکنند، و هر یک از پیشنهادهایی که قبلا شده و (قوانینی) که گذشته است در مثلا وزارتخانه‌ها، اینها بخواهند مطالعه کنند، و شورای نگهبان هم مواظبت کند که هیچ کلمه‌ای مخالف با اسلام نباشد. ما می‌خواهیم یک جمهوری اسلامی باشد. ما می‌خواهیم اسلام باشد.

*شما منتخبین مجلس که از پشتیبانی جدی ملت عزیز برخوردارید، باید با کمال قدرت در مقابل قدرتهای شیطانی که در رژیم دست‌نشانده سابق، حاکم بر سرنوشت ما بودند بایستید و از هیچ قدرتی غیر از قدرت خداوند قادر نهراسید و جز به مصالح کشور به چیز دیگری فکرنکنید. متوجه باشید که در خارج از مجلس با صحنه‌سازی‌ها و اغفال، چه بسا چپگرایان و یا راستگرایان و یا ریشه‌های فاسد رژیم سابق طمع کنند که با نفوذ در مجلس مقاصد شوم اجانب را تحمیل نمایند. باید همه با هوشیاری در طرحها و مسائل روز دقت فرمایید و از کید دشمنان به خدای تعالی پناه ببرید. خداوند متعال همه ما را از لغزشها نگه دارد.

*به حمدالله در مجلس، دانشمندان و علمای آشنا به احکام شرع مطهر حضور دارند و فقهای نگهبان حاضرند؛ لکن لازم است طرحهایی که در مجلس می‌گذرد مخالف با احکام مقدسه اسلام نباشد و با کمال قدرت، با پیشنهادهای مخالف با شرع مقدس که ممکن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود شدیدا مخالفت نمایید و از قلم‌های مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشیم و سخط خالق را برای رضای مخلوق تحصیل نکنید و خداوند قاهر و قادر را حاضر و ناظر بدانید.

*اگر بنا باشد که این مجلس فراهم آمده از “الله‌اکبر” مردم قدمی برخلاف اسلام بگذارد، این مجلس مجلسی خواهد بود که برخلاف مسیر مسلمین عمل کرده. با تمام قدرت، بدون اینکه ملاحظه از احدی و از مقامی بشود، مجلس باید مسائل را طرح بکند و رد و بدل و انتقاد صحیح، بدون جار و جنجال، بدون هیاهو، مسائل را بگویند.

*باید مجلس رسیدگی کند و افرادی که بنایشان بر این است که به اسم اسلام یک کارهایی انجام بدهند و برخلاف اسلام است، به اسم اسلام کارهایی انجام می‌دهند که… به اسلام مربوط نیست، باید مجلس جلوی اینها را بگیرد.

*دولتی که حالا انتخاب خواهد شد، باید افرادی باشند که به اسلام عقیده داشته باشند، نه مثل بعضی از اشخاصی که در وزارت کشاورزی بودند و به اسلام اصلا اعتقاد ندارند اینها… اینها باید هیچ وقت داخل در دولت نباشند، هیچ وقت داخل در وزارت کشاورزی نباشند. در هر صورت مسائلی است که باید دولت طرح بکند و مجلس رسیدگی بکند، و چنانچه چیزی برخلاف موازین از مردم اخذ شده است برگردانند. و اگر اشخاصی برخلاف اسلام عمل کردند تربیت بشوند و بازخواست بشوند.

*و من امیدوارم که ان‌شاءالله این مجلس که الان افرادش اکثرا مردم صالحی هستند، و شورای نگهبان هم از علمای قم هستند یک عده‌ای که و دیگران هستند در آنجا، در این امور رسیدگی بکنند، وطرحهایی که دولت می‌دهد، طرحهایی که دولت قبلا داده است، اینها بیاید در مجلس رسیدگی بشود، هر طرحی که مخالف با اسلام است باید رد بشود. نباید تحت تأثیر چند نفر کمونیست و چهار نفر مارکسیست قرار بگیرند، و اینها بروند وزارتخانه‌ها را خراب بکنند و مردم را ناراحت بکنند. الان مردم ناراحتند، و این ناراحتی اسباب این می‌شود که شکست بخورد این نهضت، البته باید رسیدگی بشود.

منبع: جلدهای مختلف صحیفه امام