به استقبال نوروز؛ ابتکار “تاجیکانه می پوشیم” در تاجیکستان
به استقبال نوروز؛ ابتکار “تاجیکانه می پوشیم” در تاجیکستان

دانانیوز: گفتنی است که این طرح همه ساله توسط کمیته کار با زنان و خانواده زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان اجراء می شود و هدف آن ارائه لباس ملی است، زیرا جهان ملت تاجیک را با آن می شناسد و به فرهنگ منحصر به فرد شرقی  آن احترام می گذارد.

به گزارش گروه فرهنگ ملل دانانیوز به نقل از آژانس خبر و اطلاع رسانی تاجیکستان،  از دیروز، اول مارس، در پارک های فرهنگی و تفریحی سراسر تاجیکستان، با حضور زنان و دختران وزارتخانه ها، سازمان ها،  و نهادهای دولتی، ابتکار “تاجیکانه می پوشیم” اجراء می شود. 

گفتنی است که این طرح همه ساله توسط کمیته کار با زنان و خانواده زیر نظر دولت جمهوری تاجیکستان اجراء می شود و هدف آن ارائه لباس ملی است،
زیرا جهان ملت تاجیک را با آن می شناسد و به فرهنگ منحصر به فرد شرقی  آن احترام می گذارد.

پوشیدن لباس ملی از شدت ورود لباس و فرهنگ خارجی به کشور می کاهد.
پوشاک نماینده دولت و ملت در عرصه بین المللی است.

اگر دولت از یک طرف با قداستش شناخته می شود:
نشان، پرچم و سرود ملی،
از طرف دیگر با لباس و فرهنگش شناخته می شود.

اما اخیراً زنان و دختران تاجیک به دلایلی کمتر قدر این ستون مقدس ملت را می دانند و ارزش ملی آن را نادیده می گیرند.

به عبارت دیگر، دختران تاجیک بیشتر از لباس های ملی به لباس های خارجی توجه می کنند.

یک زن تاجیک نباید به جای لباس ملی خودش به لباس خارجی علاقه داشته باشد، زیرا این برای ما تاجیک ها، مردمی با فرهنگ زیبا و ارزشمند جذابیتی ندارد.

با عنایت به این موارد، وزارتخانه ها و ادارات مربوطه به منظور رعایت شیوه صحیح پوشش و ترویج لباس ملی، راهنمای لباس توصیه شده برای دختران و زنان تاجیکستان» را منتشر و به شهروندان کشور ارائه کردند.

این دستورالعمل جنبه توصیه ای دارد و به منظور تنظیم کد پوشش ملی ارائه شده است.

در بخش یازدهم دستور العمل «راهنمای لباس توصیه شده برای دختران و زنان تاجیکستان» که در سال ۲۰۱۸ توسط وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان منتشر و به شهروندان کشور ارائه شده است، نوشته شده است که دختران و زنان باید لباس ها و پوشش های روسری ملی را بپوشید،
لباس‌های نیمه برهنه اروپایی، دامن‌های کوتاه، دکلره، تاپ، لباس‌های نازک که بدن را نشان می‌دهند، و همچنین بیرون رفتن در مکان‌های عمومی با ساق های پیدا‌، دمپایی (اسلیوپکا) لباس زیر، لباس خانه، کرست، شلوار تنگ با هایلایت بدن، لباس های ساخته شده از پارچه های مصنوعی که برای سلامتی مضر هستند، توصیه نمی شود.

این دستورالعمل به منظور رعایت نحوه پوشش و ترویج لباس ملی، وزارت فرهنگ و ساختارهای محلی آن به همراه کمیته های کار با زنان و خانواده، جوانان و ورزش، دستگاه های اجرایی قدرت کشوری مناطق، شهرها و ناحیه ها تدوین شده است. و مسئولین باید در اجرای آن کمک کنند.

به درستی گفته می شود که زن تاجیک با لباس ملی زیباتر از لباس سایر اقوام و ملل به نظر می رسد.

بنابراین لازم است زنان و دختران تاجیک قدر لباس ملی را بدانند و به آن احترام بگذارند، زیرا یک زن تاجیک همیشه با پوشش ملی خود شناخته شده و مورد احترام است.

در تاجیکستان به سختی می توان فردی را یافت که شیفته جذابیت أطلس سغد، ختلان چکن، گلدوزی های منحصر به فرد منطقه رشت، چهارخانه های شاهانه دره حصار، رنگ های روشن پیراهن و جوراب بدخشان نباشد.

لباس ملی ما با این رنگ ها در دنیا عرضه شده است.
باید به مردم متذکر شد که لباس ملی تاجیک ها از قدیم الایام تا به امروز أطلس و ساتن و أدرس است و شاعران و هنرمندان بزرگ هنر تاجیکستان که به این قداست ملی واقف هستند،
و در آثار آنها تجسم یافته است.

باید گفت که زنان و مادران تاجیک پاسدار سنت های مقدس ملت هستند.

وقتی صحبت از لباس ملی می شود، تصاویر زنانی با لباس های خاص جلوی چشم ها می آید.

امید است دختران و مادران مهربان تاجیک در هر زمان لباس بیگانه نپوشند و همیشه لباس زیبای خود را بر سایر لباس ها برتری دهند.

لازم به یادآوری است که ابتکار “تاجیکانه می پوشیم” در تاجیکستان تا ۳۱ ماه می ادامه خواهد داشت.