عباس محمدیان:کاهش هزینه‌های تبلیغات، قدرت بنگاه‌های اقتصادی را  بیشتر و زمینه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی را فراهم می کند
عباس محمدیان:کاهش هزینه‌های تبلیغات، قدرت بنگاه‌های اقتصادی را  بیشتر و زمینه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی را فراهم می کند

دانانیوز: تجربیات جهانی نشان می‌دهد که رونق اقتصادی و توسعه پایدار، در گرو حمایت از تولید داخلی و تسهیل مسیر فعالیت کسب و کارها خصوصاً در عرصه تبلیغات و اطلاع رسانی است

  • به‌گزارش دانانیوز به نقل از تسنیم، عباس محمدیان، مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست بررسی نقش صنعت تبلیغات در توسعه اقتصادی ایران که با حضور جمعی از نخبگان و فعالان عرصه تبلیغات کشور برگزار شد اظهار داشت: اقتصاد به عنوان زیربنای هر جامعه، نقشی حیاتی در تقویت نظام اسلامی و افزایش رضایت مردمی ایفا می‌کند. بدون تردید، توسعه و رونق اقتصادی، زمینه‌ساز پیشرفت و تعالی در سایر عرصه‌ها خواهد بود و انسجام و همبستگی ملی را به ارمغان می‌آورد، چرا که رونق اقتصادی از یک سو منجر به افزایش رفاه و آسایش عمومی شده و به تبع آن اعتماد مردم به نظام افزایش می‌یابد و از سوی دیگر، زمینه برای مشارکت فعال‌تر مردم در عرصه‌های مختلف و مورد انتظار نظام اسلامی فراهم می‌شود، به همین دلیل نیز رهبر معظم انقلاب و همچنین رئیس جمهور محترم دولت سیزدهم همواره بر ضرورت توجه به سیاست رونق بخشی اقتصادی تاکید کرده و می‌کنند.

محمدیان افزود: با تامل در کلام ولایت می‌توان به نکته راهبردی دست یافت که تامین و حفظ رضایت مردم، مهم‌ترین پشتوانه نظام اسلامی است لذا تلاش در مسیر رونق بخشی اقتصادی کشور با کاهش بیکاری، افزایش سطح درآمد و رفاه عمومی همراه بوده و موجب رضایت و خرسندی آحاد ملت را فراهم می‌کند. به عبارت بهتر، زمانی که مردم از نظر اقتصادی در مضیقه نباشند، با دید مثبت‌تر به مسائل و مشکلات نگاه می‌کنند و حمایت خود از نظام را به طور عملی نشان خواهند داد. البته توجه به این نکته ضروری است که توسعه و رونق اقتصادی، یک وظیفه همگانی است. همه آحاد جامعه، از مسئولان گرفته تا مردم، باید در این امر مهم مشارکت و همدلی داشته باشند. به همین دلیل در طی دولت سیزدهم اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور ویژه در پی رونق بخشی صنعت تبلیغات با هدف کمک به رونق اقتصادی کشور در عرصه‌های گوناگون بوده است. چرا که تبلیغات به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی قدرتمند، نقشی کلیدی در معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان و جلب نظر مشتریان ایفا می‌کند.

مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تجربیات جهانی نشان می‌دهد که رونق اقتصادی و توسعه پایدار، در گرو حمایت از تولید داخلی و تسهیل مسیر فعالیت کسب و کارها خصوصاً در عرصه تبلیغات و اطلاع رسانی است. در این میان، کاهش تعرفه‌های تبلیغاتی و ارائه مشوق‌های مستقیم و غیر مستقیم لازم به فعالان این حوزه، می‌تواند به عنوان گامی مؤثر در جهت نیل به این هدف تلقی شود.

عباس محمدیان افزود: متاسفانه در طی هفته‌های اخیر و خصوصاً روزهای پایانی سال شاهد افزایش غیر هوشمند تعرفه‌های تبلیغاتی در عرصه‌های شاخص تبلیغاتی کشور خصوصا رسانه‌ ملی و شهرداری تهران هستیم که این امر می‌تواند به شکل جدی منجر به کاهش توان و بودجه فعالیت‌های تبلیغاتی صنایع تولیدی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات داخلی شود که در پی آن تبعاً پویایی اقتصادی جامعه به شکل جدی ضربه خواهد خورد و سهم بیشتری از بازار کشور به واسطه عدم کلان نگری برخی تصمیم‌گیران در اختیار کالاها و محصولات خارجی که دارای حمایت تبلیغاتی برون مرزی هستند خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر قصد فهرست کردن برخی از مزایای اصلاح و کاهش تعرفه‌های تبلیغاتی را داشته باشیم برخی از مهمترین این مزایا را فهرست کرده و گفت: با کاهش هزینه‌های تبلیغات، بنگاه‌های اقتصادی داخلی قادر خواهند بود تا با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه داده و زمینه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی را فراهم کنند. به عنوان مثال، شرکت‌های تولیدی می‌توانند با استفاده از بسترهای تبلیغاتی شاخص مانند رسانه ملی، محصولات خود را به بازارهای جدید معرفی کرده و سهم خود را از بازار افزایش دهند. این امر، به نوبه خود، به افزایش تولید، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی خواهد انجامید.

محمدیان ادامه داد: کاهش تعرفه‌های تبلیغاتی، فرصتی برابر برای رقابت در اختیار کسب و کارهای کوچک و متوسط خصوصاً بنگاه‌های اقتصادی دانش بنیان قرار می‌دهد و به آنها امکان می‌دهد تا در کنار شرکت‌های بزرگ، به معرفی محصولات و خدمات خود به مخاطبان بپردازند. برای مثال، یک کسب و کار کوچک دانش بنیان در زمینه تولید صنایع دستی می‌تواند با استفاده از تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، محصولات خود را به مخاطبان سراسر کشور معرفی کرده و به فروش برساند.

مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با کاهش هزینه‌های تولید و پخش آگهی، شاهد افزایش تولید و به تبع آن افزایش تنوع و خلاقیت در محتوای تبلیغات خواهیم بود و به طوری طبیعی در فضای رقابتی شکل گرفته مخاطبان نیز از مزایای این تنوع بهره‌مند خواهند شد.

این استاد دانشگاه افزود: صنعت تبلیغات، به عنوان یکی از زیرشاخه‌های مهم اقتصاد، ظرفیت بالایی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید دارد. کاهش تعرفه‌های تبلیغاتی، به رونق این صنعت و به تبع آن، افزایش اشتغال در این حوزه کمک خواهد کرد. برای مثال، با افزایش تقاضا برای تولید آگهی، شاهد افزایش استخدام در زمینه‌های مختلفی مانند نویسندگی، کارگردانی، فیلمبرداری و تدوین خواهیم بود.

عباس محمدیان، مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: افراد و نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر در حوزه تعرفه‌های تبلیغاتی با تدبیر و هوشیاری بیشتری در رابطه با تعیین تعرفه‌های تبلیغاتی اقدام نمایند و خدای نکرده صرفاً با نگاه یکسویه و منفعت محور اقدام به افزایش نامعقول تعرفه‌های تبلیغات نکنند چرا برایند تبعات این نوع سیاست‌گذاری تهدیدات ملی مختلفی را متوجه اقتصاد و امنیت کشور خواهد کرد.