رئیس قوه قضاییه:  به قوه قضاییه نقد وارد است و در این زمینه تعارف نداریم!/ امروز وضعیت امنیت روانی جامعه خوب نیست و این امنیت را چه کسی به هم می‌زند؟
رئیس قوه قضاییه:  به قوه قضاییه نقد وارد است و در این زمینه تعارف نداریم!/ امروز وضعیت امنیت روانی جامعه خوب نیست و این امنیت را چه کسی به هم می‌زند؟

دانانیوز: قطعاً به قوه قضاییه نقد وارد است و در این زمینه تعارف نداریم همچنین ادعا نداریم که در تراز نظام در همه بخش‌ها ارتقا پیدا کرده‌ایم؛ بنابراین خود را محتاج نقد و رفع نواقص می‌دانیم.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایرنا، براساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست‌های هم‌اندیشی مستمر خود با اقشار و گروه‌های مختلف مردمی و نخبگانی، شب گذشته (یکشنبه ۱۹ فروردین) با جمعی از مدیران مسئول رسانه‌های کشور دیدار و به مدت حدود سه ساعت، سخنان و دغدغه‌های آنان را شنید.

رئیس قوه قضاییه در این مراسم، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضار در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در این محفل به گرد هم نشسته‌ایم تا نقد و نقادی کنیم و دلسوزانه و خیرخواهانه نواقص و کاستی‌ها را برطرف سازیم؛ شخصاً از شنیدن نقدها خوشحال می‌شوم و آنها را در راستای رفع نواقص و کاستی‌ها به کار می‌بندم البته قدر مسلم چنانچه بخواهیم فارغ از نقدها و کاستی‌ها، از نقاط قوت نظام بگوییم، سخن و مطلب برای گفتن و نوشتن بسیار بیشتر از نقدهاست.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: قطعاً به قوه قضاییه نقد وارد است و در این زمینه تعارف نداریم همچنین ادعا نداریم که در تراز نظام در همه بخش‌ها ارتقا پیدا کرده‌ایم؛ بنابراین خود را محتاج نقد و رفع نواقص می‌دانیم.


رئیس عدلیه گفت: اختلاف نظر و اختلاف سلیقه همواره بوده و هست و خواهد بود؛ مهم آن است که با وجود این اختلاف نظرات و اختلاف سلیقه‌ها بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم و این اختلافات سبب سوء استفاده دشمنان نشود. گاهی مشکلی برای فردی پیش می‌آید که اگر چه همفکر من نیست اما هم‌وطن من است و دوستدار نظام است؛ در اینجا باید به او کمک کنیم تا بر مشکل خود غلبه کند نه اینکه چون همفکر و هم‌جناح من نیست، خدای‌ناکرده بر مشکلش بیفزاییم یا از مشکل او احساس شعف کنیم.

قاضی‌القضات تصریح کرد: آیا احساس نمی‌کنید که در کشور بد اخلاقی وجود دارد و در بسیاری از مواقع، خودی‌ها را ناراحت می‌کنیم و در خیلی از موارد چیزهایی را می‌نویسیم و می‌گوییم که سبب رنجش دوستان و خوشحالی دشمنان می‌شود؛ چگونه باید این نقیصه را رفع کنیم؟ نباید از اینکه امروز شایعه یا مطلبی در قبال فردی منتشر شد و آبروی او ریخته شود، خوشحال باشیم.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: مشی من آن است که وقتی مطلبی را در رسانه‌ای می‌بینم و نسبت به آن، نظری مثبت یا منفی دارم با مسئول مربوطه در آن رسانه تماس می‌گیرم؛ در مقطعی در رسانه‌ای، مطلبی در مورد من منتشر شده بود که در آن مطلب به جز یک مورد، بقیه موارد ناصحیح بود و آن یک مورد هم که صحیح بود، عبارت بود از نام و نام‌خانوادگی من، که در ابتدای مطلب درج شده بود؛ من همین موضوع را طی تماسی با مسئول مربوطه در رسانه مزبور در میان گذاشتم. القصه، مقصودم از بیان این مطلب آن بود که در مواقعی، نه بخشی، بلکه سرتاسر مطلبی که در یک رسانه کار می‌شود، خالی از صحت و درستی است؛ قطعاً این امر با اصول روزنامه‌نگاری و اصول حرفه‌ای خبر در تنافی و تضاد است.

رئیس دستگاه قضا افزود: گاهی مطلب یا خبری به نقل از فردی منتشر می‌شود که با کنکاش و مداقه در اصل ماجرا، پی می‌بریم که نحوه تنظیم خبر و مطلب مزبور به گونه‌ای بوده است که مقاصد یا اغراض تنظیم‌کننده و منتشرکننده خبر، به نقل از فردِ مورد اشاره، بیان و عرضه شده است؛ این امر، اصلاً مطلوب و حرفه‌ای نیست که ما حرف خودمان را از زبان دیگری مطرح کنیم و در این راستا، به صداقت و امانتداری در انتقال کلام پایبند نباشیم.

محسنی اژه‌ای افزود: امروز وضعیت امنیت روانی جامعه خوب نیست؛ این امنیت را چه کسی به هم می‌زند؟ این امنیت از کدام ناحیه به هم می‌خورد؟ آیا در همه این موارد دشمنان دخیل هستند؟ آیا همه این موارد از ناحیه یک طیف خاص صورت می‌گیرد؟ بدون تردید در وهله نخست باید رفع عیوب و نواقص را از خودمان شروع کنیم و همگان به حفظ و تقویت امنیت روانی جامعه یاری رسانیم. در خیلی از مواقع خود ما از طریق رسانه‌ها و تریبون‌هایی که در اختیار داریم امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنیم؛ بنابراین در این زمینه باید بسیار مراقب بود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: امروز به سبب اقتدار بالای نظام جمهوری اسلامی، دشمن کاملاً از اقدام نظامی علیه کشور ما ناامید است؛ بنابراین به توطئه‌چینی و اختلاف‌افکنی و تهدید امنیت روانی مردم در داخل دلخوش کرده است؛ باید بسیار هوشیار باشیم و بدانیم که وقتی دشمن به تعریف و تمجید از ما می‌پردازد، قطعاً یک اشکال و نقصی در ما وجود دارد.

رئیس دستگاه قضا افزود: ظرفیت بسیار بزرگی در اختیار اهالی و اصحاب رسانه وجود دارد و با نوشتار و گفتار و مواضعتان می‌توانید در جهت تحکیم وفاق و همبستگی اجتماعی اقدام کنید و دشمن را ناامید سازید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع هیات منصفه دادگاه مطبوعات اظهار داش: قطعاً هم به لحاظ تجربی و هم به لحاظ قانونی، استقرار هیات منصفه در دادگاه مطبوعات امری مفید و نافع است؛ البته ممکن است شما به عنوان اصحاب رسانه معتقد باشید که باید در تعداد یا نحوه تعیین اعضای هیات منصفه تغییراتی ایجاد شود که در این زمینه هم حتما از نظرات شما استقبال می‌شود و برای دور جدید هیات منصفه می‌توان با بررسی نظرات و پیشنهادات جدید، تصمیم گیری شود.

رئیس قوه قضاییه خطاب به مدیران رسانه‌ها گفت: همه نامه‌های مردمی دریافتی به دفاتر رسانه‌ای‌تان را به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه برسانید و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در حد توان و مقدورات قانونی به این نامه‌ها ترتیب اثر دهیم.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: چندی پیش یکی از هم‌صنفان شما اهالی رسانه که من او را از ایام قدیم می‌شناختم به من پیامک زد و مشکلی را طرح کرد و خواستار ملاقات با من شد؛ من در آن لحظه در مسیر نماز جمعه بودم؛ نشانی منزل او را گرفتم و بعد از نماز جمعه، شخصاً به دیدار او رفتم و یک مقام قضایی را پیگیر رفع مشکل او کردم. این یک نمونه بود؛ قطعاً من نمی‌توانم شخصاً به همه این درخواست‌های ملاقات جامه عمل بپوشانم؛ البته اگر بتوانم قطعاً مشتاق این کار هستم؛ در همین راستا همه نامه‌ها و پیامک‌هایی که از ناحیه اقشار مختلف مردم به من می‌شود مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرند.

رئیس عدلیه در بخشی از سخنان خود در این نشست صمیمی، به مقوله عفاف و حجاب و سیر ناظر بر تدوین لایحه مربوطه در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: در قضیه عفاف و حجاب وضع خوبی نداریم؛ اگرچه در این رابطه یک سلسله اقداماتی انجام شده، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم؛ تاکید بنده از همان ابتدا آن بود که باید با بکارگیری قوانین فعلی (قوانین ناظر بر بر مسوولیت اتحادیه ها، صنوف، اماکن و ….) در راستای بهبود وضع عفاف و حجاب اقدام کنیم.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: در فروردین سال گذشته من جلسه‌ای را با حضور مسئولان ذی‌ربط در این حوزه تدارک دیدم و در آن جلسه، همه قوانین موجود ناظر بر بهبود وضع عفاف و حجاب را شناسایی و ابلاغ کردم و تاکید کردم که چنانچه به همین قوانین موجود عمل شود، مشکلات این حوزه تا میزان موثری مرتفع می‌شود؛ در هر صورت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضاییه مکلف به تدوین لایحه‌ای در این رابطه شد و لایحه‌ای معطوف به هدف را در ۹ ماده تنظیم کردیم که آن ۹ ماده در دولت به ۱۵ ماده و در مجلس به ۷۱ ماده تبدیل شد و هنوز هم به سرانجام نرسیده است؛ کماکان معتقدم که با عمل به همین قوانین موجود، می‌توان وضعیت عفاف و حجاب را تا قبل از تصویب قانون مربوطه در این حوزه بهبود بخشید.

براساس این گزارش، در این جلسه که با حضور مدیران و مسئولان حدود ۷۰ رسانه از طیف‌ها و جناح‌های مختلف برگزار شد و پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه ۲۴ نفر از مدیران رسانه‌های کشور به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در موضوعات مختلف پرداختند.

«شریعتمداری» مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: برخلاف نظر برخی اصحاب رسانه که شرایط موجود در کشور را خطرناک می‌بینند، من این شرایط را خطیر و حساس می‌بینم.

وی با بیان اینکه متاسفانه دشمنان در رسیدن به مقاصد شوم خود، در برخی موارد از نیروهای داخل کشور نیز سوءاستفاده می‌کنند، گفت: همه ما باید به اتفاق و کمک همدیگر، انگاره‌های غلط ایجاد شده در اذهان مردم را از بین ببریم.

«اسکندری» مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی پارسینه نیز به برخی مشکلات معیشتی قضات و کارمندان دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: ارزیابی قضات از حیث آمار عملکرد ماهیانه آنها، از کیفیت آراء قضایی خواهد کاست و ضروری است در این زمینه تدبیر مناسب اتخاذ شود.

وی ضمن تقدیر از در دسترس قرار گرفتن سامانه «ثنا» برای ایرانیان خارج از کشور، خواستار آن شد که برخی اختلالات موجود در این سامانه، در اسرع وقت برطرف شود.

«خیرجو» مدیرعامل خبرگزاری ایسنا نیز با اشاره به برخی از مصادیق ایجاد ناامنی روانی در میان مردم، خواستار مقابله جدی و برخورد قاطعانه و بازدارنده دستگاه قضا با ناامن کنندگان امنیت روانی جامعه شد.

«بختیاری» مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد در این جلسه با اشاره به نقش تاثیرگذار قوه قضاییه در ایجاد بستری آرام و امن برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه اقتصاد، گفت: علاوه بر برخوردهای قضایی عدلیه با مصادیق فساد، ضرورت دارد دستگاه قضایی اهتمام ویژه‌ای برای تبیین علل و ریشه‌های اصلی شکل‌گیری این فسادها داشته باشد.

«ایمانجانی» مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، حمایت‌های قوه قضاییه از رسانه‌ها طی دوره اخیر را ستودنی توصیف کرد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود خواستار اتخاذ و اجرای تدابیری متقن در راستای تقویت سرمایه اجتماعی کشور توسط بخش‌های مختلف نظام حکمرانی شد.

«مظفری» مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد نیز در این جلسه گفت: انجام سفرهای استانی بدون تشریفات، بازدیدهای پرشمار از محاکم سطح کشور و گفتگوهای چهره به چهره با مردم و مراجعان به واحدهای قضایی که از اقدامات قابل تحسین حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دوره اخیر است همچنین ارائه مشاوره‌های رایگان نیروهای مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه به اقشار مختلف مردم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، سبب شده که در این دوره شاهد ارتباط نزدیک‌تر عدلیه با مردم و رسانه‌ها نسبت به دوره‌های گذشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از نحوه مواجهه و تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رسانه‌های مستقل پرداخت.

«خیام» مسئول میز قضایی خبرگزاری صداوسیما نیز با اشاره به عدم ارائه گزارش مکتوب میزان اجرای بخش‌های مختلف سند تحول قضایی از سوی قوه قضاییه طی دو سال گذشته، از اقدامات مرکز رسانه دستگاه قضا به ویژه در حوزه جهاد تبیین و برگزاری تورهای رسانه‌ای با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف قدردانی کرد.

«احمدنیا» مدیرمسئول اصلاحات‌نیوز نیز در این جلسه با بیان اینکه نباید منافع ملی فدای منافع جناحی شود، گفت: مردم کشور ما تفاوت میان مسئولی که اقدامات نمایشی انجام می‌دهد با مسئولی که در جهت منافع مردم و انقلاب گام برمی‌دارد را، به‌وضوح احساس می‌کنند.

«اخوان» مدیر مسئول روزنامه جوان نیز در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های امنیتی سامانه‌های الکترونیکی دستگاه قضا تاکید، برخی از گلایه‌های مردمی در زمینه صدور پروانه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را بیان کرد.

«کواکبیان» مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری نیز با بیان اینکه استقلال عدلیه در دوره کنونی نسبت به دوره‌های پیشینِ آن، افزایش یافته و وکلا و قضات نیز در دوره فعلی، رضایتمندی بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته دارند، تصریح کرد، گفت: ضرورت دارد قوه قضاییه در زمینه آن دسته از پرونده‌هایی که افکار و اذهان عمومی را درگیر خود می‌کند در زمان مقتضی، توضیحات لازم و مبسوط را ارائه دهد.

وی ضمن انتقاد از برخی احکام صادره در محاکم قضایی برای افراد بی‌حجاب، بر ضرورت اتقان آرا در شعب بدوی تاکید کرد.

«پژمان» مدیر مسئول پایگاه خبری آخرین خبر ضمن قدردانی از افزایش میزان آستانه تحمل عدلیه در مواجهه و نحوه تعامل با رسانه‌ها، خواستار جمع‌سپاری و مشارکت دادن مردم در امر نظارت بر فضای مجازی شد.

«پاک‌آیین» نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه اکنون تصویر قوه قضاییه نزد رسانه‌ها یک قوه قضاییه مستقل است، گفت: امروز مشاهده می‌کنیم که اصحاب رسانه، احساس امنیت قضایی دارند.

وی افزود: ضرورت دارد که بیش از پیش، از ظرفیت رسانه‌ها در مقوله ارتقاء دانش حقوقی و آگاهی‌های قضایی جامعه استفاده شود.

«صادق‌الحسینی» مدیرمسئول اقتصادآنلاین نیز گفت: چرا باید شرایط به نحوی باشد که گاهی پرونده‌های رسانه‌ها به دادگاه‌های غیرتخصصی ارجاع داده شوند؟ خواستار آن هستیم که در دستگاه قضا شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند تلفن‌های همراه خود را به درون جلسه دادگاه نیز ببرند.

«وکیلی» مدیر مسئول روزنامه ابتکار نیز در این جلسه گفت: از اینکه می‌بینیم رئیس قوه قضاییه نسبت به وضعیت کشور نگاه واقع‌بینانه‌ای دارند، خرسند هستیم؛ مناسب نبودن وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف، باید ساختار حکمرانی را به سمت تغییر رویکردها سوق دهد.

وی افزود: نباید شرایط به نحوی رقم بخورد که با صدور برخی آرا در محاکم عالی قضایی، نقش هیئت منصفه دادگاه مطبوعات تضعیف شود.

«مهدیان» مدیرعامل موسسه همشهری نیز بر ضرورت در نظر گرفتن پیوست‌های رسانه‌ای قوی اقدامات مهم دستگاه قضا تاکید کرد و گفت: قوه قضاییه باید ضمن مشخص کردن جایگاه خود در جنگ شناختی تمام عیاری که در جریان است، اقدامات متناسب را در مقوله جهاد تبیین نیز انجام دهد.

«فقیهی» مسئول پایگاه خبری انتخاب نیز در این جلسه ضمن انتقاد از نحوه مواجهه دولت با این پایگاه خبری، گفت: ما از قوه قضاییه می‌خواهیم که در کنار رسانه‌ها باشد و اجازه ندهد اقدامات برخی بخش‌ها، به حذف رسانه‌های مستقل ختم شود.

«مقدسیان» مدیرعامل خبرگزاری آنا نیز بر ضرورت احیای پلیس قضایی تاکید کرد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برخی از قوانینی که باعث اطاله دادرسی می‌شوند باید اصلاح شوند و پژوهشگاه قوه قضاییه در این زمینه دارای مسئولیت است.

«شفیعیان» مدیرمسئول انصاف‌نیوز بر ضرورت اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات مقتضی برای کاهش فاصله ایجاد شده میان دولت و ملت تاکید کرد و گفت: جا دارد از حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به سبب آنکه در حوزه حدود اختیارات و وظایف خود انجام مسئولیت می‌کنند، قدردانی کنیم.

وی در ادامه، ضمن انتقاد از خبرگزاری میزان به عنوان خبرگزاری رسمی قوه قضاییه گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که دستگاه قضا در برابر اتفاقات و رخدادهایی که پیش می‌آیند، صرفاً عکس‌العمل‌های واکنشی از خود نشان دهد.

«نادعلی‌زاده» مدیرمسئول خبرگزاری جماران نیز در این جلسه گفت: پیشنهاد ما این است دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کشور، تطبیق دهند که تاکنون، چه میزان از منویات و فرمایشات امام خمینی (ره) را انجام داده‌اند و چه موانعی پیش روی اجرای این اقدامات قرار داشته و برای رفع این موانع چه کارهایی صورت گرفته است؟ امیدوارم دستگاه قضا در این زمینه پیشگام باشد.

«سعدی» مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت گفت: متاسفانه فرایندهای مدیریتی غلط در سالیان گذشته، سبب شده که انتظارات اقتصادی جامعه و رهبر معظم انقلاب تامین نشوند.

«شجاعیان» مدیرعامل سابق خبرگزاری مهر از تاخیر پیش‌آمده در به‌روزرسانی قانون حجاب انتقاد کرد و خواستار عزم جدی بخش‌های ذی‌ربط در به‌روزرسانی هرچه‌سریع‌تر این قانون شد.

«بهزادی» مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز در این جلسه از برخی نگاه‌های سلیقه‌ای در هیات منصفه دادگاه مطبوعات انتقاد کرد.

«حیدری» مدیرمسئول خبرگزاری ایلنا با اشاره به اعتراضات و اعتصابات کارگری در یک سال گذشته، به انتقاد از برخوردهای بعضاً تند و خشن با این اعتراضات و اعتصابات پرداخت و گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که صنف کارگران، اجازه برپایی تجمع در برابر نهادها و سازمان‌های تصمیم‌گیر را نداشته باشند.

«ابراهیمی» مدیر مسئول پایگاه خبری رکنا گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که خبرنگاران به سختی اجازه ورود به دادسراها و گفت‌وگو با بازپرس‌ها را به دست بیاورند؛ در مقوله پیشگیری از وقوع جرم، رسانه‌ها می‌توانند کمک حال دستگاه قضا باشند و ضرورت دارد عدلیه بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کند.