فعالیت ناحیه نوآوری مدرس با ۵ بیمارستان و ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان
فعالیت ناحیه نوآوری مدرس با ۵ بیمارستان و ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان

دانانیوز: رییس دانشگاه تربیت مدرس با تشریح گستردگی فعالیت «ناحیه نوآوری مدرس»، اظهار داشت: در این ناحیه با وسعتی بالغ بر ۴۵۰ هکتار، پنج بیمارستان در حوزه سلامت و ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر است. همچنین بیش از سه هزار نفر از جمله ۱۰۰ عضو هیات علمی در آن مشغول فعالیت هستند.

به گزارش دانانیوز به نقل از ایرنا، نواحی نوآوری، که در دنیا به Innovation Unicorn معروف هستند کانون هایی برای انجام فعالیت‌های دانش‌بنیانی و استارتاپی در اطراف دانشگاه‌ها هستند از این رو، ایجاد و توسعه این مراکز که نقشی تأثیرگذار در توسعه فناوری های کشور دارند، به یک اولویت در برنامه های برخی از دانشگاه های بزرگ و سطح یک کشور تبدیل‌ شده است.

ناحیه نوآوری مدرس متعلق به دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از این مراکز و مجموعه های علمی کشور با هدف توسعه چارچوب مفهومی زیست‌بوم نوآوری کشور و به‌ خصوص کلان‌شهر تهران در نظر دارد به کانونی برای فعالیت‌های نوآورانه فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیکی و اقتصادی تبدیل شود.

این ناحیه، با محوریت مراکز دانشگاهی و علمی، سعی کرده اماکن و فضاهای اطراف پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس را به محل استقرار مناسبی برای فعالیت‌های نوآورانه تکنولوژیکی با نگاه ویژه به مباحث اجتماعی و فرهنگی تبدیل کند تا در نهایت بتواند در اشتغال پایدار و اقتصاد دانش‌محور بر اساس اصول توسعه پایدار تأثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید

ناحیه نوآوری مدرس، ۴۵۰ هکتار وسعت داشته و محدود به بزرگراه شهید چمران از غرب، خیابان کارگر شمالی از شرق، خیابان آزادی و خیابان شهید فاطمی از جنوب و بزرگراه جلال آل احمد و خیابان شهید گمنام از شمال است.

فرهاد دانشجو در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص راه اندازی این مجموعه عظیم دانشگاهی و اهداف و برنامه های آن توضیح داد: از درِ جنوبی دانشگاه تا انتهای پارک لاله متعلق به دانشگاه تربیت مدرس است و جزو «ناحیه نوآوری مدرس» به حساب می آید که پارک علم و فناوری دانشگاه برای آن برنامه ریزی کرده است.

وی با بیان اینکه این مجموعه در مساحتی بالغ بر ۴۵۰ هکتار دایر می شود، افزود: در ناحیه نوآوری مدرس بیمارستان، پارک و امکانات دیگری وجود دارد که ما امیدوار هستیم با راه اندازی این مجموعه، فعالیت ها جنبه علمی، اشتغالزایی و نوآورانه‌تری پیدا کنند و شرکت های دانش بنیان بتوانند در این مکان فعالیت بیشتری داشته باشند.

دانشجو ادامه داد: در ناحیه فناوری دانشگاه تربیت مدرس بیش از ۱۷۰ شرکت دانش بنیان فعالیت دارند، بیش از سه هزار نفر در این مجموعه مشغول فعالیت بوده و بیش از ۱۰۰ عضو هیات علمی در حال فعالیت هستند؛ به طوری که می توان گفت این ناحیه به یک دانشگاه تبدیل شده است.

رییس دانشگاه تربیت مدرس هدف از ایجاد ناحیه نوآوری مدرس را توسعه زیست بوم نوآوری دانست و راه اندازی این مجموعه را آغاز فعالیت گسترده دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد که لازم است تمامی دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها با توجه به نوع ماهیت دانشکده و مرکز خود در آن ایفای نقش کنند.

دانشجو با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف راه اندازی ناحیه نوآوری مدرس، ایجاد ناحیه و کانونی برای فعالیت‌های نوآورانه فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیکی و اقتصادی است، افزود: ناحیه نوآوری مدرس با هدف توسعه زیست‌بوم نوآوری ایجاد می شود تا با محوریت مراکز دانشگاهی و علمی، اماکن و فضاهای اطراف دانشگاه تربیت مدرس را به محل استقرار مناسب برای فعالیت‌های نوآورانه با نگاه ویژه به مباحث اجتماعی و فرهنگی تبدیل کند و در نهایت بتواند در اشتغال پایدار و اقتصاد دانش‌محور بر اساس اصول توسعه پایدار تأثیرگذار باشد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: این ناحیه در ابتدا بیش از ۳۷۰ هکتار وسعت داشت که طی مذاکراتی با شهرداری به ۴۵۰ هکتار افزایش یافته است و محدود به بزرگراه شهید چمران، خیابان کارگر شمالی، پارک لاله،‌ میدان انقلاب و بزرگراه جلال آل احمد و میدان گلها می شود.

وی افزود: در این ناحیه پنج بیمارستان وجود دارد؛ بنابراین یکی از مهمترین بخش های تمرکز دانشگاه روی حوزه سلامت است. همچنین دانشگاه تربیت مدرس در تفاهم نامه ای که با شهرداری تهران منعقد شده و در راستای وظیفه دانشگاهی خود در هوشمندسازی منطقه،‌ کمک به حمل و نقل،‌ کم کردن جرایم و توسعه فرهنگ اجتماعی منطقه، تعاملات خوبی با این مجموعه شهری خواهد داشت. از این رو می توان گفت که ایجاد این ناحیه در راستای نشر دانش و فناوری از دانشگاه به سایر محیط های علمی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

مراسم افتتاح ناحیه نوآوری مدرس، ۲۹ آبان ماه سال گذشته با حضور شهردار تهران و جمعی از مسئولان وزارتخانه های علوم و بهداشت در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.