ایلان ماسک: هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ با کمبود برق مواجه می‌شود!
ایلان ماسک: هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ با کمبود برق مواجه می‌شود!

دانانیوز: ایلان ماسک در یک جلسه پرسش و پاسخ با اشاره به سرعت پیشرفت فناوری، گفت: من هرگز ندیده‌ام که فناوری به این سرعت پیشرفت کند. او همچنین در مورد کمبودهایی که به‌زودی در این حوزه با آنها مواجه خواهیم بود، پیش‌بینی‌هایی داشته است.

به گزارش دانانیوز به نقل ازایسنا، به گفته ایلان ماسک، ممکن است کمبود تراشه در کمین ما باشد، اما هوش مصنوعی و خودروهای برقی با چنان سرعتی در حال گسترش هستند که جهان در سال آینده با مشکل تامین برق و ترانسفورماتور مواجه خواهد شد.

به نقل از نیواطلس، در جلسه یک پرسش و پاسخ تلفنی ایلان ماسک در مورد اتومبیل‌های خودران و ربات‌های انسان‌نما صحبت کرد و به آنچه در آینده تسلا در حوزه خودروهای الکتریکی ارائه می‌کند، اشاره کرد. اما او به وضوح می‌خواست واضح‌ترین سیگنال ممکن را به صنعت نیز ارسال کند. ماسک گفت: تولید انرژی پاک را آغاز کنید و تا جایی که می‌توانید ترانسفورماتورهای الکتریکی بسازید.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد که رایانش هوش مصنوعی که فعال می‌شود، هر ۶ ماه یک بار ۱۰ برابر افزایش می‌یابد. بدیهی است که این نمی‌تواند برای همیشه با چنین سرعت بالایی ادامه یابد، وگرنه از جرم جهان فراتر خواهد رفت. من هرگز چیزی شبیه به آن ندیده‌ام. تب تراشه بزرگ‌تر از هر تب طلایی است که تا کنون وجود داشته است.

“من فکر می‌کنم که ما واقعا در آستانه بزرگترین انقلاب فناوری هستیم که تا به حال وجود داشته است.  یک نفرین چینی وجود دارد که می‌گوید امیدوارم در زمان‌ جالبی زندگی کنید. خب، ما در جالب‌ترین زمان زندگی می‌کنیم و این کمی مرا افسرده می‌کند. با خودم می‌گفتم، خب آیا آنها جهان را می‌گیرند؟ آیا ما بی‌فایده می‌شویم؟ اما روشی که به خودم پاسخ دادم، این بود که آیا ترجیح می‌دهم زنده باشم تا آخرالزمان هوش مصنوعی را ببینم یا خیر؟ فکر می‌کنم دوست دارم آن را ببینم.

محدودیت‌های رایانش هوش مصنوعی بسیار قابل پیش‌بینی هستند. یک سال پیش، کمبود تراشه‌ها بود؛ تراشه‌های شبکه عصبی. اکنون پیش‌بینی اینکه کمبود بعدی ترانسفورماتورهای کاهش‌دهنده ولتاژ خواهد بود، بسیار آسان بود. شما باید به آنها نیرو بدهید. اگر ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلو ولت انرژی از یک شبکه برق بیرون بیاید، باید آن را تا ۶ ولت پایین آورد و این میزان زیادی است.

سپس با کمبود برق مواجه خواهیم بود. نمی‌توان برق کافی برای راه‌اندازی همه تراشه‌ها پیدا کرد. فکر می‌کنم سال آینده، این را خواهید دید.

رشد همزمان خودروهای برقی و هوش مصنوعی که هر دو به برق نیاز دارند و هر دو به ترانسفورماتورهای ولتاژ نیاز دارند، تقاضای فوق‌العاده‌ای برای تجهیزات الکتریکی و تولید برق ایجاد می‌کند.

این ایده که چراغ‌های جهان توسعه‌یافته در سال ۲۰۲۵ شروع به سوسو زدن خواهند کرد، زیرا هوش مصنوعی‌های زیادی در حال آموزش هستند، بسیار قابل توجه است و اگر ماسک درست بگوید، به شدت نیاز به مقادیر عظیم انرژی پاک از منابع مختلف احساس می‌شود.انتهای پیام