سخنگوی قوه قضاییه: تشکیل پرونده برای افراد و رسانه‌های شایعه‌ساز در موضوع قتل مهرجویی/ راه‌اندازی شعب ویژه تخلفات انتخاباتی
سخنگوی قوه قضاییه: تشکیل پرونده برای افراد و رسانه‌های شایعه‌ساز در موضوع قتل مهرجویی/ راه‌اندازی شعب ویژه تخلفات انتخاباتی

دانانیوز: در هفته‌های اخیر و با رخ دادن برخی اتفاقات تلخ همچون قتل یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های سینمایی کشور عده‌ای از افراد و جریانات خاص سیاسی بدون اینکه سند و مدرک از حادثه داشته باشند در اقدامی هماهنگ و همسو با جریانات ضدمردمی تلاش کردند تا با سرعت ازخون به ناحق ریخته شده فردی که مشهور است، اهداف سیاسی ناپسندی برداشت کنند و نوک قتل را قبل از پیدا شدن سرنخ‌ها را به سمت نظام اسلامی ببرند.

به گزارش دانانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری گفت: با قطعی شدن نشانه‌های شکست در چهره رژیم جعلی صهیونیستی در دوهفته اخیر میزان درنده و وحشی گری‌های این مجموعه خون ریز نشان می‌دهد که به اوج رسید و فجایع انسانی زجراوری در قرن ۲۱ رخ داد که نمونه آن حتی در قرون وسطی یافت نمی‌شود.

برخورد با رسانه‌های شایعه‌ ساز

ستایشی در خصوص اقداماتی که شایعه سازان در جامعه انجام می‌دهند، خصوصا رسانه‌های شایعه سازی که اقدام به ابراز مطالب کذب می‌کنند گفت: در هفته‌های اخیر و با رخ دادن برخی اتفاقات تلخ همچون قتل یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های سینمایی کشور عده‌ای از افراد و جریانات خاص سیاسی بدون اینکه سند و مدرک از حادثه داشته باشند در اقدامی هماهنگ و همسو با جریانات ضدمردمی تلاش کردند تا با سرعت ازخون به ناحق ریخته شده فردی که مشهور است، اهداف سیاسی ناپسندی برداشت کنند و نوک قتل را قبل از پیدا شدن سرنخ‌ها را به سمت نظام اسلامی ببرند. در صورتی که از همان ابتدای حادثه تمام عوامل قضایی و انتظامی در پی دستور قاطع رییس قوه قضاییه به صورت شبانه روزی اهتمام کردند تا ابعاد و زوایای حادثه بسرعت و دقت موشکافی کنند و نهایتا پس از ۷۲ ساعت از وقوع حادثه، عوامل اصلی شناسایی و بازداشت شدند.

ستایشی گفت: قوه قضاییه نسبت به افراد و برخی رسانه‌های شایعه ساز وارد شده است و ضمن ارائه هشدار‌های لازم برای تشکیل پرونده برای برخی از آن‌ها اقدام کرد.

پرونده کینگ مانی در مرحله تعیین تکلیف مقدار مانده وجوه افراد

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله تعاونی کارکنان دادگستری در شهریار و سدید، گفت: در ارتباط با شرکت سدید در جلسه قبل دوستان پرسیدند چرا حکم پرونده قطعی یافته، ولی دوباره باید بررسی شود ما گفتیم که اختیار آن را قانونگذار به رییس قوه قضاییه داده که پرونده‌های خلاف شرع را به صورت فوق العاده رسیدگی کند و پرونده سدید با حکم شعبه اول دیوان عالی تعیین تکلیف شد و حکم را به نفع مردم و سهامداران صادر کرد.

وی افزود: در این پرونده به طرفیت شرکت سدید اعمال اعتراض شد و درخواست ماده ۴۷۷ کردند. این پرونده با ارجاع ریاست قوه قضاییه به معاونت قضایی ارجاع شد و اعتراض معترض به حکم معاونت قضایی وارد دانسته نشد و الان پرونده در مرحله اقدامات بعدی است.

ستایشی ادامه داد: پرونده کینگ مانی نیز ۴۲۰۰ شاکی و ۸ متهم دارد و ۴ جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه دوم دادگاه اقتصادی تشکیل شده است و در مرحله کارشناسی است. پس ازتکمیل نظریه کارشناسی موید اتخاذ تصمیم یا صدور رای خواهد بود و تا آنجا که اطلاع دارم پرونده‌ای در تعاونی شهریار مفتوح نشده است.

وی در خصوص جنایات صهیونیست که در غزه و کرانه باختری می‌شود، گفت: این جنایات بر طبق نصوص متعدد قواعد بین المللی به عنوان جنایات جنگی و ضد حقوق بشری معرفی شده است. در این اساسنامه ۴ نوع جنایت بین المللی در صلاحیت دیوان قرار میگیرد و برای هر جنایت ده‌ها مصداق احصا شده است.

ستایشی گفت: تمام اقدامی که رژیم کودک کش انجام می دهد از جمله اینکه یکی از مسوولان این رژیم منحوس گفته که در حال اجرایی کردن این است که هیچ کس در غزه در امان نماند در دیوان کیفری بین المللی بعنوان نسل کشی تلقی شده است.

اقدامات قوه قضاییه برای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات در انتخابات

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تخلفات انتخاباتی بیان کرد: ششمین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم اواخر مردادماه برگزار شد که پیشگیری از وقوع جرم انتخابات در دستور کار این شورا بود‌. ستادپیشگیری به جرائم انتخاباتی از شهریور ماه در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: اولین و دومین ستاد پیشگیری از وقوع جرم انتخاباتی برگزار شد. جرایم و تخلفات انتخاباتی احصا شد و ۷۳ راهکار پیشگیرانه تدوین و در جلسه اخیر ستاد مرکزی پیشگیری جرائم انتخاباتی به تصویب رسید.

ستایشی بیان کرد: راهبرد اصلی قوه قضائیه در این دوره انتخابات بر توجیه، ارشاد و هشدار به تشکل، احزاب، گروه‌ها و نامزدهای انتخاباتی با هدف بازدارندگی از جرائم انتخاباتی و افزایش آگاهی مردم است.

وی گفت: بررسی تخلفات و جرائم انتخاباتی در شعب ویژه در دستور کار است، ایجاد و شعب یاد شده بر عهده روسای محترم کل دادگستری های سراسر کشور است.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول قوه قضائیه گفت: هر آنچه بود اعلام شده، اطلاعات جدید بر اساس موازین قانونی اطلاع رسانی خواهد شد.

ستایشی در خصوص پرونده شکایت تهیه کننده برنامه دورهمی از مهران مدیری گفت: اگر مستندی در این رابطه وجود دارد، ارائه کنید و در این مقطع زمانی نباید مطالبی مطرح شود که وصف شایعه دارد. پرونده‌ای در این زمینه مطرح نشده است و معاون حقوقی صدا و سیما نیز در این زمینه گفت شکایتی وجود ندارد.

پرونده آخوندی در مرحله انجام تحقیقات مقدماتی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه در پرونده‌های مفتوح روحانی و آخوندی قصد شفاف‌سازی بیشتر را ندارد، گفت: پیش از این هم نسبت به فرد اول اطلاع‌رسانی شده است و باتوجه به اینکه جناب ایشان در کسوت روحانیت هستند، باید از دادگاه ویژه روحانیت پیگیری کنید، زیرا مرجع صالح است.

ستایشی افزود: نسبت به فرد دوم (عباس آخوندی)، پرونده‌ای برای وی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مرحله انجام تحقیقات مقدماتی است و اگر شرایط اطلاع‌رسانی مطابق قانون فراهم شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ستایشی درباره تخلف چند بانک در خصوص وثیقه وام ازدواج و فرزندآوری گفت: در ارتباط با موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بصورت مستمر اطلاع رسانی لازم را داشتیم. سازمان بازرسی در سال ۱۴۰۲ مدیران‌عامل ۱۴ بانک را دعوت و تذکر‌های قانونی داده است تا امور را اصلاح کنند. بسیاری از بانک‌ها با ارسال بخشنامه‌های اصلاحی موضوع را در شعب اصلاح کرده‌اند و یکی از بانک‌ها ترک فعل کرده و برای آن بانک کیفرخواست صادر شده است. پرونده به دادگاه ارسال شده و رای محکومیت صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت تغییر کاربری زندان رجایی شهر گفت: تخلیه ندامتگاه در راستای سفر مصوبات سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان البرز بوده است و یکی از نکات مهم، اجرای این مصوبه در کمترین زمان ممکن با بهترین کیفیت بوده است و اینکه تمام اقدامات در راستای مطالبات مردم کرج و رضایتمندی آن‌ها بوده است که علی‌رغم محدودیت‌های قوه‌قضاییه با دستور رئیس دستگاه قضا اجرایی و عملیاتی شد.

وی افزود: در راستای اجرای دستور ریاست قوه قضاییه در سفر استانی به البرز در تاریخ ۱۷ فروردین سال جاری مبنی بر تعطیلی زندان رجایی شهر، سازمان زندان‌ها بلافاصله نسبت به تشکیل کمیته انتقال ندامتگاه رجایی شهر اقدام کرد و با برنامه‌ریزی مدون و پیگیری مصوبات، ظرف ۳ ماه دستورات رئیس قوه قضاییه اجرایی شد. همچنین تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای با وزارت دادگستری استانداری البرز و سازمان زندان‌ها منعقد شد که براساس آن احداث نوسازی، بهسازی، بازسازی و ایمن سازی واحد شماره ۲ ندامتگاه قزلحصار مورد توجه قرار گرفت و انتقال بخشی از زندانیان به زندان قزلحصار صورت گرفت.

ستایشی درباره پرونده اراضی ژاندارمری گفت: در این زمینه رئیس کل دادگستری استان تهران با اهتمام ویژه به پرونده ورود کرده و گزارش کاملی از پرونده با تذکر به‌تسریع در فرایند رسیدگی داشته است. پرونده‌ای مرتبط با همین موضوع از دادگاه کیفری یک مطالبه شده تا کار با دقت و سرعت پیش برود.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت سو قصد به معاون وزیر صمت که یکسال پیش رخ داد گفت: در این پرونده تحقیقات تکمیلی بعمل امده و یک نفر مهاجم به اتهام شروع به قتل و ایراد و ضرب و جرح عمدی و ۴ نفر دیگر که در شروع به قتل عمدی متهم اند موقتا بازداشت شد و متعاقب قرار تامینی که صادر شد با صدور قرار قبولی ازادند و کیفرخواست پرونده صادر شده و باید به دادگاه صالح ارسال شده باشد.

سخنگوی قوه قضاییه در پایان گفت: در اواخر هفته گذشته گزارشی از اقدامات مجدانه سازمان ثبت را داشتیم. میزان وصول معوقات بانکی در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۱۹ هزار میلیارد ریال بود که درصد رشد آن نسبت به سال قبل ۷۴ درصد بود. وصول مطالبات از طریق عملیات اجرایی اسناد رسمی براساس قانون ثبت بوده و با اجرای فرایند صدور اجرابیات از طریق توقیف اموال و مزایده فروش اموال توقیفی وصول شد و وجوه حاصله به حساب بستانکاران واریز می‌شود تا مطالبات معوق به چرخه اقتصاد برگردد.