فعال کردن بیش از ۷ هزار واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم/۲ میلیون و ۳۰ هزار مسکن در حال ساخت
فعال کردن بیش از ۷ هزار واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم/۲ میلیون و ۳۰ هزار مسکن در حال ساخت

دانانیوز: معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه، در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و پیشرفت آن ها از سطح زمین تا ۱۰۰ درصد بوده است، بازگرداندن بیش از ۷ هزار واحد صنعتی نیمه فعال یا راکد به چرخه تولید را از مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد.

به گزارش دانانیوز به نقل ازایرنا، محسن منصوری شامگاه پنج شنبه در نشست سراسری اساتید معارف اسلامی دانشگاه های کشور در محل مجموعه فرهنگی هنری آدینه که با حضور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وزیر علوم، وزیر اقتصاد و ۵۰۰ نفر از اساتید علوم معارف همراه بود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ دولت را در شرایطی تحویل گرفتیم که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت.

وی افزود: همچنین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان در ماه نیز بدهی اوراق مشارکت دولت بوده که از قبل هزینه شده بود و ما باید آن را پرداخت می‌کردیم.

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: در زمان تحویل گرفتن دولت، تورم تولید (که یک شاخص بسیار مهم در اقتصاد است) ۱۰۳ درصد بود و تلاش کردیم تا پایان سال ۱۴۰۰ مسئله را کم کم حل کنیم و این مقدار را کاهش دهیم.

وی با اشاره به گام‌های پنجگانه تحقق انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین کردند، گفت: می توانیم به طور قاطع اعلام کنیم که ما در گام سوم یعنی تحقق دولت اسلامی هستیم چرا که انقلاب اسلامی شکل گرفته و نظام اسلامی نیز محقق شده است.

منصوری با بیان اینکه برای دستیابی به دولت اسلامی گام های بزرگی برداشته شده است گفت: در حوزه‌های گفتمانی و دستاوردهای مبنایی، بساط حاکمیت دوگانه جمع شده است؛ همچنین دولت سیزدهم خادم مردم است و امروز خود را مسئولیت شناس و مسئولیت پذیر می‌داند و از مسئولیت گریزی بیزار است.

وی در ادامه، ساده زیستی؛ پرهیز از اشرافی‌گری؛ پرهیز از هزینه‌های هنگفت در مراسم‌های مختلف و دوری از تجملات و جلوگیری از فساد را از ویژگی‌های دولت سیزدهم برشمرد.

منصوری با بیان اینکه رویکرد حل مسئله ویژگی مهم دولت است گفت: ما در ابتدای دولت؛ پرونده باز بیش از ۶۰ هزار پروژه را تحویل گرفتیم که از زمان کلنگ زنی آن ها ۲۰ تا ۴۰ سال می گذشت که با بررسی و تحلیل این پروژه ها به این نتیجه رسیدیم که اگر در سال هزینه های عمرانی صورت نگیرد و تورمی وجود نداشته باشد، به سرانجام رساندن این پروژه ها بیش از ۳۰ سال طول می کشد.

معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته بیشترین و بزرگترین اتفاق در حوزه عمرانی صورت گرفته است گفت: بیشترین کار عمرانی بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی، پروژه های عمرانی در سال گذشته بوده که برای به سرانجام رساندن آن ها بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد.

وی با اشاره به یکپارچه سازی حساب های مرتبط با خزانه؛ برنامه ریزی جهت پرداخت مستقیم هزینه های سازمان ها و ادارات و وزارت خانه ها از خزانه به ذینفع ها؛ راه اندازی سامانه گمرکات و سامانه جامع تجارت گفت: انتشار لیست بیش از هزار ابربدهکار بانکی؛ اعتبارات شرکت ها و نظارت بر حقوق ها در همه سطوح دولت از مهم ترین کارهای اجرایی برای جلوگیری از فساد اقتصادی؛ اتلاف منابع و بیت المال در دولت است.

منصوری یکی از وعده‌های دولت سیزدهم را ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی در سال عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و پیشرفت آن ها از سطح زمین تا ۱۰۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در هفت ماهه گذشته تاکنون توانسته ایم با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور (به عنوان مبدا اصلی بدون واسطه برای تمامی معاملات ملکی و ثبت و دریافت اوراق مربوطه)، اجرای مالیات بر خانه های خالی و اجرایی کردن نظارت شدید بر املاک، تورم در حوزه مسکن را تا حدودی کاهش و در حالت ثبات قراردهیم.

منصوری همچنین در ادامه سخنان خود به رشد شاخص رشد اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، این شاخص منفی بود و از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با وجود همه تحریم ها، این شاخص به عدد ۶ رسیده است.

معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد ضعف های جدی داریم گفت: بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی دولت سیزدهم در بیش از ۵۰ شاخص مهم و کلان اقتصاد، وضعیت مطلوبی را نسبت به قبل دارد.

وی‌ همچنین انجام حدود ۱۰ هزار پروژه سلامت؛ صدور بیمه سلامت برای ۱۲ میلیون نفر به صورت رایگان، اجرای تعرفه‌گذاری نظام خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال؛ ویزیت و درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال از هفته گذشته در کشور در حوزه درمان؛ اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در آموزش و پرورش؛ رشد بیش از ۴۰ درصدی ثبت شرکت های دانش بنیان؛ وضعیت مطلوب در ذخیره سازی اقلام اساسی، فعال سازی واحدهای راکد و نیمه کاره در حوزه صنایع و معادن و مجموعه‌های تولیدی و برگرداندن بیش از ۷ هزار واحد صنعتی نیمه فعال یا راکت به چرخه تولید را از مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم برشمرد.

وی عنوان کرد: یکسان سازی عرضه و تقاضا در حوزه خودرو با هدف کاهش تورم و جلوگیری از رشد قیمت خودرو، از مهم ترین اقدامات دولت بوده است چراکه نیاز عادی کشور یک میلیون خودرو در سال است که در سال اول دولت ۹۰۰ خودرو و در سال دوم دولت بیش از یک میلیون و ۴۰۰ خودرو ساخته وروانه بازار شد.

نشست سراسری مدرسان معارف اسلامی دانشگاه های کشور به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با حضور بیش از ۵۰۰ استاد معارف کشور در مجتمع فرهنگی هنری آدینه تهران به مدت دو روز در حال برگزاری است.