سخنگوی وزارت خارجه: تمامیت ارضی، سرزمینی و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ‌گاه قابل مذاکره نیست
سخنگوی وزارت خارجه: تمامیت ارضی، سرزمینی و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه هیچ‌گاه قابل مذاکره نیست

دانانیوز: ایران به صورت رسمی به دولت روسیه اعتراض کرده و مواضع سیاسی، غیردقیق و غیرسازنده هیچ خللی در حق مسلم ایران در حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره بر جزایر سه گانه ایرانی نخواهد داشت.

به گزارش دانانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۶ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات آن‌ها پاسخ داد.

وی در ابتدا ایام سوگواری و عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفای آن حضرت را تسلیت گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی و اینکه سفارت ایران قبل از امضای بیانیه طرف روسی را در جریان حساسیت‌های ایران قرار داده بود؟ عنوان کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها یک اصل شناخته شده و انکارناپذیر در حقوق بین‌الملل و مبتنی بر منشور ملل متحد است. ایران رعایت این اصل را در ارتباط با تمامیت ارضی ایران از سوی همه طرف‌ها اصل واجب الاحترام و لازم الاجرا می‌داند و نسبت به هر اقدامی که خلاف این اصل صورت بگیرد واکنش جدی و مناسب نشان خواهد داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت خود را بر جزایر سه گانه مورد اشاره هیچ گاه قابل مذاکره و گفتگو ندانسته و دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، دولت روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول و مردود تلقی می‌کند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد. در این ارتباط واکنش ایران کاملا صریح و شفاف و بدون هیچگونه مسامحه بوده است. ایران به صورت رسمی به دولت روسیه اعتراض کرده و مواضع سیاسی، غیردقیق و غیرسازنده هیچ خللی در حق مسلم ایران در حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره بر جزایر سه گانه ایرانی نخواهد داشت. باشگاه خبرنگاران جوان